کد خبر : ۲۲۰۳۶۰ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۲/۲۱ ساعت ۰۶:۴۳


خاطره ای از حساسیت رهبر انقلاب نسبت به زبان فارسی

خاطره ای از مقام معظم رهبری که در دیدار اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان شده است به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای منتشر می شود.

 خاطره ای از حساسیت رهبر انقلاب نسبت به زبان فارسی

به گزارش شبکه خبری دز (دز ان ان) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای خاطره ای از ایشان که در دیدار اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان شده است منتشر می شود:
الان شما در ایران سوار هواپیما می‌شوید و می‌بینید کسی که در برج مراقبت هست و یک ایرانی است، با این خلبان که او نیز یک ایرانی است، حتماً انگلیسی حرف می‌زند!
بنده گفتم در آن هواپیمایی که من سوار می‌شوم، این کار ممنوع است! چرا فارسی حرف نمی‌زنند؟! آخر یک وقت هست که با یک برج بیگانه -که او مثلاً چینی است و شما فارس هستید و زبان یکدیگر را نمی‌دانید- از زبان مشترک انگلیسی استفاده می کنید؛ اما بنده مثلاً به مشهد که می‌روم، به چه مناسبت شما انگلیسی حرف می‌زنید؟! علتش این است که واژه‌ها انگلیسی است و اینها فقط باید این واژه‌ها را به یکدیگر ربط بدهند؛ خودشان را دیگر دچار زحمت نمی‌کنند؛ همان ربط انگلیسی را می‌دهند!
پس ما باید واژه بگذاریم، تا زبان در محیط‌هایی این‌گونه منزوی نشود؛ که متأسفانه منزوی شده است. در محیط بیمارستان‌ها خیلی اوقات همین‌طور است؛ در جاهای دیگر همین‌طور است؛ اینها جاهایی است که ما دیده‌ایم.

بیانات در دیدار اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی 27 بهمن 1370

برچسب ها: مقام معظم رهبری خاطره اهمیت زبان فارسی رهبری آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب