کد خبر : ۲۲۲۴۴۰ تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۰۳/۲۲ ساعت ۱۳:۳۱


آیت الله علم الهدی و ماجرای آتش به اختیار

يكم. آیت الله بافقی از علمای طراز اول زمان رضاشاه بود. وقتی همسرشاه و دیگر زنان دربار در تالار آئینه حضرت معصومه، بدون حجاب نشسته بودند، ایشان ورود و با صدای بلند تذکر دادند. خبربه گوش رضا شاه رسید و خودش این پیرمرد عالم و فاضل را شلاق زد و به ری تبعید کرد. گذشت تا اینکه مشخص شد آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم، نسبت به تذکر آیت الله وافقی رضایت نداشتند. نقل شده است شیخ عبدالکریم در حالی که به پهنای صورت اشک می ریخت می گفت در شرایط امروز، مسائل مهمتر از تقابل با کشف حجاب داریم و ماجرای سکوت حضرت زهرا را طرح می کنند.

دوم. اینطور شهرت یافته است که آیت الله حکیم نسبت به حکومت پهلوی اهل تسامح و مماشات بودند. ایشان مورد اعتماد شاه بود و خیلی وقت ها اگر مشکلی از سوی ساواک علیه انقلابیون و روحانیت ایجاد می شد، پادرمیانی می کردند. البته این برداشت از سبک مبارزه آیت الله اشتباه است. ایشان همواره مخالف سلطنت بودند؛ اما برای مماشات مقطعی با شاه یک استدلال ساده داشتند و آن اینکه فعلا خطر استعمار شوروی بیشتر است و شاه ایران در حال حاضر مقابل شوروی قرار گرفته است. وی مبارزه با شوروی را اصلی و شاه را فرعی می دانستند.

سوم. رهبر انقلاب چند روز پیش در دیدار با دانشجویان تاکید کردند در برخی شرایط ممکن است قرارگاه های فرهنگی در فهم اصلی و فرعی دچار مشکل شوند. اینجاست که قرارگاه دچار اختلال شده و لازم است دانشجویان به تشخیص خودشان عمل کنند. بنابراین ایشان ملاک اختلال در عملکرد قرارگاه های فرهنگی را بدفهمی در اصل و فرع امور دانستند.

چهارم. آیت الله علم الهدی را به مخالفت با کنسرت های مشهد می شناسیم. اما خبری از ایشان منتشر شده که نسبت به ورود خانم ها برای تماشای والیبال تذکر دادند و اینکه بانیان این امر جایشان در جهنم است. یک بررسی ساده از خطبه های نمازجمعه ایشان نشان می دهد مهمترین موضوعی که طی سالهای گذشته از سوی آیت الله مطرح شده است حول موضوع حجاب و کنسرت و غیره است و کمتر به مسائل فرهنگی اصلی و مشکلات معیشتی مردم پرداختند.

خلاصه؛
فهم و توان و قدرت اصلی فرعی کردن امور یعنی بصیرت و شناخت زمین اصلی مبارزه. ریشه اش نیز تاریخی است.

مبارزه با حجاب آیت الله بافقی همانقدر فرعی بود که مبارزه با شوروی آیت الله حکیم و دفاع از شجریان وزرات ارشاد و حضور بانوان در سالن والیبال.

️آتش به اختیار را باید همه جا پیاده کرد. هرچند در فهم قرارگاه های فرهنگی نیز باید اصلی فرعی کرد. قرارگاه اصلی کجاست و فرعی کیست؟

محسن مهديان

برچسب ها: محسن مهديان آيت الله علم الهدي بانوان تماشاگر آتش به اختيار