کد خبر : ۲۲۰۶۳۹ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۳/۱۳ ساعت ۱۳:۳۲

به منظور تقدیر از هنرمندان بین المللی؛
همایش "دزفول در آئینه هنر" در دزفول برگزار شد

همایش "دزفول در آئینه هنر" به منظور معرفی و تقدیر از هنرمندان صنایع دستی دزفول که موفق به دریافت نشان های ملی و مهر اصالت یونسکو شده اند در خانه تاریخی تیز نو در دزفول برگزار شد.

 همایش

به گزارش خبرنگار شبکه خبری دز(دز ان ان)، رئیس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری و مدیر دفتر یونسکو دزفول شامگاه چهارشنبه در همایش "دزفول در آئینه هنر" که به منظور معرفی و تقدیر از هنرمندان صنایع دستی دزفول که آثارشان موفق به دریافت شماره ثبت ملی و مهر اصالت یونسکو شده بودند در خانه تاریخی تيزنو اظهار کرد: هدف از این همایش که به همت افراد حاضر در دفتر یونسکو دزفول برگزار شده، نشان دادن هنر صنعت گران دزفول است تا ظرفیت آنها به خوبی دیده شود.

مسعود شامديل با بیان اینکه دفتر يونسکو دزفول در سال ۴۲ به منظور ترویج بهداشت و سوادآموزی در راستای حرفه های تاثیر گذار در معیشت مردم تاسیس شده است، گفت: این دفتر پس از چند دهه تعطیلی مجددا در سال ۱۳۹۰ با مشارکت نهادهای شهری راه اندازی شد.

وی افزود: با راه اندازی این دفتر امکان آماده سازی میراث ملموس و ناملموس دزفول از جمله میراث تاریخی، طبیعی، معنوی، فرهنگی و غیره فراهم شد به گونه ای که اکنون بیش از ۹۰ درصد این آثار دزفول به صورت اجرایی و دست نوشته توسط اعضای دفتر یونسکو دزفول جمع آوری شده اند.

رئیس سازمان نوسازی و بهسازي شهرداری دزفول عنوان کرد: پس از تکمیل، این آثار توسط دکتر مستکين بازنگری و به زبان انگلیسی ترجمه خواهند شد تا به عنوان کارکرد دفتر یونسکو دزفول و به منظور معرفی ظرفیت ها و تاریخ شهرستان دزفول به صورت جهانی توسط یونسکو ثبت شوند.

پیوند با گذشته تاریخی پرافتخار

یک استاد خوشنویسی و خطاطی نیز در این همایش اظهار کرد: مردمان دزفول همیشه رنج کشیدن و نرنجیدن، بارگران بردن و نياسودن را تحمل کرده اند و همین ها مردمان این دیار را آب دیده کرده است.

استاد زال پور بابیان اینکه دزفول هنرمندان زیادی از جمله در رشته های معماری، نویسندگی، شاعری، موسيقي و صنایع دستی تحویل جامعه داده، گفت: مردم دزفول باید با گذشته تاریخی و سراسر افتخار خود پیوند داشته باشند چرا که بزرگان ما با مشکلات سلوک کرده اند، سلوکی که همراه با خرد است.

وی با اشاره به اینکه دزفول يادگارهاي بسیار عظیمی به بشریت تقدیم کرده، عنوان کرد: بسیاری از هنرمندان قدیمی دزفول آثار خود را به کشورهای جهان صادر می کرده اند و اکنون فرزندان آنها نیز دنباله رو این مسیر سراسر افتخار آنها هستند که ما باید این هنرمندان معاصر را بشناسیم تا ریشه خود را فراموش نکنیم.

این استاد دانشگاه همچنین با بیان خاطراتی از هنرمندان قدیمی و بعضا مرحوم دزفولی درزمان های گذشته به بیان اسامی و افتخارات بسیاری از هنرمندان مرد و زن دزفولی در زمینه های مختلف پرداخت و آنها را افتخار و سرمایه ای عظیم برای دزفول برشمرد.

به گزارش دز ان ان، شعر خوانی محلي، قرائت بیانیه عبدالرضا حسن پور رئیس سابق صنایع دستی دزفول و تقدیر از دو هنرمند دزفولی، عبدالرحیم فروتن هنرمند خراطی، استاد زال پور هنرمند برجسته خوشنویسی و بانو همین بس تخته هنرمند رشته کپوبافي توسط مسئولان شهری حاضر در مراسم از جمله آیتم های این همایش بود.

در محوطه خانه تاریخی تيزنو که محل برگزاری همایش "دزفول در آئینه هنر" بود نیز آثار بسیار زیادی از استاد زال پور در زمینه خوشنویسی و استاد فروتن در زمینه خراطی و آثاری از بانو همین بس تخته در زمینه کپوبافي در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته بود.

عبدالرحیم فروتن هنرمند خراط دزفولی موفق به کسب ۲ مهر اصالت ازيونسکو و ۹ نشان کشوری و بانو همین بس تخته هنرمند کپوباف  نیز موفق به کسب ۲ نشان ملی شده اند.

این همایش به همت دفتر یونسکو دزفول و انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول برگزار شده است.

برچسب ها: تاریخ دزفول مسعود شامديل رئیس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول