کد خبر : ۲۲۱۶۶۶ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۸/۱۷ ساعت ۱۷:۱۶

سید محسن امامی‌فر:
پیروزی ترامپ به سود ایران

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به سود جمهوری اسلامی ایران و شرایطی استراتژیک برای افزایش تعاملات ایران و اروپا عنوان کرد.

 پیروزی ترامپ به سود ایران

متن کامل مقاله وی در آفتاب یزد در ادامه می آید:

درباره انتخابات آمریکا

یک روز تا انتخابات سرنوشت ساز و جنجالی ایالات متحده آمریکا بیشتر نمانده و رقابت تنگاتنگ دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون علامت سوال جدی مقابل کاخ سفید را کماکان نگه داشته است.
از سیاست داخلی هر دو نامزد اگر بگذریم آنچه برای ایران و جامعه جهانی مهم است، سیاست خارجی آن هاست.
به عقیده نگارنده بر خلاف تصور عمومی، حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید به چند دلیل به سود جمهوری اسلامی ایران و شرایطی استراتژیک خواهد بود.
۱- رهبران کشورهای اروپایی در موضع گیری های علنی مخالفت اساسی خود با ریاست جمهوری ترامپ را اعلام نموده اند. بنابراین در صورت پیروزی ترامپ و به علت موضع منفی و جنجالی اش در مواجهه با توافق هسته ای، شکافی عظیم میان آمریکا و اروپا در قبال ایران به وجود خواهد آمد.
بدون شک اروپا به عقلانیت و خرد جمعی که پس از سال ها تلاش در دستیابی به توافق هسته ای و بسترسازی مراودات سیاسی - تجاری با ایران نمود پیدا کرده، پشت نخواهد کرد.
در چنین شرایطی و با وجود شکاف میان اروپا - آمریکا شاهد تعاملات هر چه بیشتر ایران و اروپا خواهیم بود.
نکته قابل توجه دیگر این که عدم همکاری بسیاری از بانک های بزرگ و مهم اروپایی با ایران به دلیل اتحاد استراتژیک آن ها با آمریکا و توجیهات نظری و عملی ایالات متحده است. حال در صورت پیروزی ترامپ این وحدت دست کم برای چند سال دچار گسست های جدی خواهد شد که بیش از هر چیز به سود جمهوری اسلامی است که بتواند از این موقعیت استثنایی در بهره برداری سیاسی - اقتصادی برای خود نهایت استفاده را نماید.
این در حالی است که اگر هیلاری کلینتون رئیس جمهور شود شرایط تعاملات میان ایران و اروپا و عبور از تحریم ها بیش از حال حاضر دچار مشکل خواهد شد چرا که هیلاری در طیف بسیار تندرو جناح دموکرات و بیش از هر شخص دیگری متحد رژیم صهیونیستی و مخالف سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی است.
او استاد مسلم اجماع رهبران اروپا علیه ایران است. به اعتراف خود کلینتون، اجماع جهانی علیه ایران که منجر به صدور قطعنامه های سازمان ملل شد، کار اوست. بنابراین حضور وی در قامت ریاست جمهوری ایالات متحده، سختگیری و کارشکنی های آمریکا و اروپا علیه ایران را تشدید خواهد کرد.
۲- مواضع هیلاری کلینتون در قبال منطقه و به خصوص سوریه بسیار خطرناک است. در صورت پیروزی هیلاری، فاصله ای که میان عربستان و آمریکا در دوران اوباما به وجود آمد جبران شده و سیاست های خصمانه علیه سوریه و مقاومت تشدید خواهد شد. اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوریه از جمله این سیاست هاست که بحران را در این کشور بسیار عمیق تر و شرایط را به سوی جنگی بزرگ بین طرف های درگیر هدایت خواهد کرد.
ضمن آن که سیاست خارجی کلینتون و تخاصم اش با روسیه احتمال تشدید جنگ سرد نوین را بیش از پیش به وجود می آورد.
این در حالی است که دونالد ترامپ تمایل بسیاری به روسیه داشته و مواضع وی در مواجهه با سوریه و داعش عقلانی به نظر می رسد. وی آمریکا را طراح اصلی داعش و از سوی دیگر ایران و روسیه را دشمن شماره یک این جریان تروریستی می داند. اذعان ترامپ به تقابل استراتژیک جمهوری اسلامی با داعش می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات در سوریه باشد.
۳- بر خلاف تصور برخی از تحلیل گران مبنی بر جنگ افروزی ترامپ در صورت پیروزی باید اظهار داشت شرایط بین المللی و منطقه ای در خاورمیانه با دوران ریاست جمهوری جرج بوش جمهوری خواه بسیار متفاوت است. در حال حاضر تروریسم به صورت سازمان یافته قلب اروپا را هدف گرفته و به طور کلی ژئوپلیتیک بازیگران اصلی منطقه و شرایط بین المللی اجازه جنگ جدیدی در خاورمیانه را نخواهد داد.
در پایان باید اشاره کرد در صورت پیروزی دونالد ترامپ و اعمال سیاست هایش، بسترهای بین المللی متعددی فراهم خواهد شد که جمهوری اسلامی ایران می تواند مانور تبلیغاتی بزرگی را در دنیا برای هدایت افکار عمومی به سوی خود سازمان دهی کند.

سید محسن امامی فر دبیر تحریریه آفتاب یزد

برچسب ها: سید محسن امامی فر آفتاب یزد ترامپ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا