کد خبر : ۲۲۲۶۰۶ تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ ساعت ۰۱:۰۸


نکات ایمنی و بهداشتی که دانش آموزان در هوای آلوده باید رعایت کنند

دانش آموزان در روزهای آلوده چه خوراکی هایی بخورند؟ این سوالی است که اغلب والدین که نگران فرزندان خود هستند می پرسند. در این مطلب نکاتی در زمینه مراقبت های بهداشتی در مقابل با آلودگی هوا برای دانش آموزان را که خانم تسلیمی متخصص آموزش سلامت مدارس بیان کرده اند را مطالعه می کنید.

 نکات ایمنی و بهداشتی که دانش آموزان در هوای آلوده باید رعایت کنند

دانش آموزان در روزهای آلوده چه خوراکی هایی بخورند؟ این سوالی است که اغلب والدین که نگران فرزندان خود هستند می پرسند.
در این مطلب نکاتی در زمینه مراقبت های بهداشتی در مقابل با آلودگی هوا برای دانش آموزان را که خانم تسلیمی متخصص آموزش سلامت مدارس بیان کرده اند را مطالعه می کنید.


۱- وجود کلسیم، آهن، فسفر و روی در غذای دانش آموزان
در غذای دانش آموزان باید از مواد غذایی که سرشار از کلسیم، آهن، فسفر و روی است، استفاده شود که این مواد جذب آلاینده ها را در بدن کاهش می دهند. مصرف شیر به عنوان مثال ۲ تا ۳ لیوان در روز همراه با مخلوط عسل، ارده و گردو مفید است؛ مصرف سیب، آجیل های خام تازه،  غلات سبوس دار و جوانه هم توصیه می شود.

۲- ویتامین C و افزایش ایمنی بدن
این ویتامین باعث افزایش ایمنی بدن می شود و بهترین منبع آن میوه جات و سبزیجات تازه است مثل گوجه فرنگی، کلم بروکلی، انبه، لیمو، اسفناج، نارنگی.

۳- ویتامین E باعث جلوگیری از تخریب دیواره سلول ها توسط سموم است
مصرف ویتامین E هم باعث می شود از تخریب دیواره سلول ها توسط این سموم پیشگیری  کند که دانش آموزان می توانند از دانه های گیاهی روغنی مثل آجیل، روغن سبوس گندم، روغن آفتابگردان، بادام و ذرت و زیتون استفاده کنند و توصیه می شود خانواده ها در وعده های غذایی از سالادهای پر سبزی با روغن آفتابگردان و زیتون استفاده کنند.

بهداشت فردی
در بحث بهداشت فردی در شرایطی که به صورت اضطرار تعطیلی اعلام می شود، دانش آموزان به هیچ عنوان از خانه های شان خارج نشوند به خصوص در مراکز پرترافیک و آلوده شهر حضور پیدا نکنند و در صورت حضور اجباری، پس از بازگشت لباس های شان را تعویض کنند و خوب بشویند.

استفاده از مواد غذایی در خارج از خانه
دانش آموزان از استفاده کردن از مواد غذایی و نوشیدنی های بدون بسته بندی و موادی که در معرض گرد و غبار قرار دارند و خرید از دستفروشان خودداری کنند و از غذاهای چرب و سرخ شده فست فودها و غذاهای کنسروی و چیپس به ویژه در روزهای آلوده نیز پرهیز کنند چرا که این نوع غذاها موجب احتباس سموم و عدم دفع سموم از بدنشان می شود.

دانش آموزان باید تمام میوه و سبزیجات را قبل از مصرف، شستشو و ضدعفونی کنند و در شستن دست های شان بیشتر دقت کنند؛ چرا که این آلاینده ها از روی نشستی که روی بدن می کند، آسیب  آفرین است.


* دانش آموزان روزی چند مرتبه چشم ها، دهان و بینی را شستشو دهند
دانش آموزان روزی چند مرتبه چشم ها، دهان و بینی را شستشو دهند که قرقره آب و نمک به دفع آلاینده ها کمک زیادی می کند.
ضمن اینکه حتماً لباس های مدرسه و منزل را جدا کنند و مرتب لباس مدرسه را شستشو دهند تا آلاینده ها از روی لباس ها خارج شود و در هوای آلوده از ورزش کردن خودداری کنند.

*دانش آموزان مبتلا به اختلالات خونی و ایمنی و مشکلات قلبی و تنفسی از ماسک استفاده کنند
این متخصص آموزش سلامت مدارس گفت: دانش آموزانی که به نحوی مبتلا به اختلالات خونی و ایمنی هستند و مشکلات قلبی و تنفسی دارند، در صورتی که نیاز به خارج شدن دارند حتماً از ماسک هایی که مورد تأیید است، استفاده کنند.

خانواده ها و دانش آموزان در روزهای بارانی که بعد از روزهای طولانی آلودگی هواست، زیر باران ها حضور پیدا نکنند چرا که این باران ها به باران های اسیدی مشهور است و این باران های اسیدی می تواند آسیب هایی برای این دانش آموزان داشته باشد.

برچسب ها: آلودگی هوا دانش آموزان تغدیه نکات ایمنی نکات بهداشتی