کد خبر : ۲۲۱۸۴۳ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۹/۲۱ ساعت ۰۵:۱۵


ظهور دونالد ترامپ در آمریکا به داد تندروهای ایران رسید / افراطیون به دنبال زمین گیر کردن دولت روحانی هستند

کریستین ساینس مانیتور نوشت: در روزنامه ها و رادیو و تلویزیون، تندروهای ایران به سراغ جهان پس از اوباما می روند.

به گزارش دز خبر(دز ان ان)، تندروها از توافق هسته ای به عنوان خیانت و تلاش حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای کمک رسانی به غرب یاد می کنند.
رئيس جمهور منتخب دونالد ترامپ قول داده است توافق هسته ای را از بین ببرد که تحت آن ایران برنامه های هسته ای خود را در ازای لغو تحریم ها محدود می کند. ترامپ بارها از این توافق به عنوان بدترین توافق ممکن نام برده است.
روز سه شنبه، روحانی گفت که ایران اجازه پاره کردن این توافق را به ترامپ نخواهد داد. تحلیلگران می گویند در حال حاضر، واکنش های تندروها در ایران به احتمال زیاد در جهت متزلزل کردن این توافق خواهد بود.
با این حال، اطراف ترامپ با مشاوران ضد ایرانی احاطه شده است. گزارش شده است که به دنبال اعمال تحریم های جدید، ایران این قرارداد را لغو خواهد کرد. تمدید تحریم های اخیر موجب تقویت پایگاه تندرو ها خواهد شد. یک کارشناس مسائل ایران می گوید ظهور ترامپ مثل یک معجزه به داد تندروهای ایران رسیده است و آن ها می توانند با دست بازتر به تنش زایی بپردازند. با این حال، در انتخابات آتی روحانی هنوز هیچ رقیب جدی در جناح تندرو ندارد.
یک مقام ایرانی در تهران که خواست نامش فاش نشود معتقد است که اتفاقات اخیر کاملا بر وفق مراد تندروها بوده است. البته برخی از تحلیگران می گویند که ایران به احتمال زیاد با ترامپ نیز تقابلی جدی به راه نخواهد انداخت.
تیم مذاکره کننده دولت روحانی از سوی تندروها متهم به "ساده لوحی و اعتماد بیش از حد به آمریکا شده است
یک گروه متشکل از 88 نفر از نمایندگان مجلس ایران در پاسخ به نقض قرارداد از سوی ایالات متحده از توافق هسته ای، خواستار از سرگیری تلاش های هسته ای ایران است. به طور جداگانه، 264 نفر از 290 عضو پارلمان ایران از دولت برای "مقابله به مثل" دعوت کرده اند.
شعارهای «مرگ بر امریکا" در مجلس به گوش میرسید. روحانی گفت که کمیته ویژه ای از شورای امنیت ملی را موظف کرده است تا پیگیر اقدلمات اخیر آمریکا شوند. نیمی از نمایندگان مجلس نیز طوماری در حمایت از ممنوعیت واردات کالا از ایالات متحده امضا کرده اند که می تواند چند میلیارد دلار معامله هواپیما با بوئینگ را به خطر اندازد.
با این حال، به عنوان یک معمار کلیدی و طرفدار توافق، روحانی روز سه شنبه گفت که ایران نمی خواهد به هیچ وجه توافق را لغو کند.
روحانی در سخنرانی اخیر خود در میان دانشجویان دانشگاه تهران در یک سخنرانی زنده در تلویزیون گفت:"آیا شما فکر می کنید او می تواند [توافق هسته ای] را پاره کند؟ آیا شما فکر می کنید ما و ملت ما به او اجازه می دهد که چنین کاری بکند. روحانی گفت ایران واکنش نشان می دهد.
فریده فرهی، کارشناس امور ایران در دانشگاه هاوایی می گوید تندروها مترصد فرصتی برای زمین گیر کردن دولت روحانی هستند.
انتخاب

برچسب ها: ترامپ روحانی تندروها