کد خبر : ۲۲۱۸۴۱ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۹/۲۰ ساعت ۱۰:۱۶

در آیین افتتاحیه هفته پژوهش در دانشگاه صنعتی دزفول عنوان شد؛
وظیفه اصلی ما حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان است/ دستگاه مقننه باید خودش را موظف کند که برای دانشمندان ریل گذاری کند

رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول: وظیفه ما حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان است یعنی اقتصادی که بتوان از علم تولید ثروت کرد.

 وظیفه اصلی ما حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان است/ دستگاه مقننه باید خودش را موظف کند که برای دانشمندان ریل گذاری کند

به گزارش دز خبر(دز ان ان)دکتر محمدرضا عصاری در آیین افتتاحیه نمایشگاه پژوهش و فناوری شمال خوزستان که امروز (شنبه 20 آذر) و به مناسبت هفته پژوهش در آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول برگزار شد گفت: در سالی که به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل مزین شده است؛ وظیفه ما حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان است یعنی اقتصادی که بتوان از علم تولید ثروت کرد.


وی ادامه داد: دانشگاه های ما باید از نسل اول به نسل سوم تبدیل شوند در واقع باید کارآفرین شوند. یک دانشگاه کارآفرین دانشگاهیست که بتواند بر محیط پیرامون خود تاثیر بگذارد. طبق آمار ظرفیت‌های پژوهشی کاربردی دانشگاه صنعتی جندی شاپور در سال 95 نسبت به سال 94 بیست برابر شده است. امیدواریم این مسیر، گامی برای رسیدن به فرامین مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد دانش بنیان باشد.

دکتر یوسف پدیدار رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در این مراسم گفت: طبق سند 1404 که شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تعیین کرده ما باید به قطب منطقه تبدیل شویم. در حال حاضر هم ما در رتبه بالاتری در زمینه تولید مقالات علمی نسبت به ترکیه هستیم و در منطقه نیز در جای نخست قرار داریم. با این وجود ما هنوز در حوزه تکنولوژی در جایگاه اول قرار نداریم و این یعنی یک جایی از کار ما می لنگد.


وی ادامه داد: طی این سال ها آمار کمّی مقالات تولید شده بیشتر شده اما بعضی از این مقالات فقط برای ارتقای درجه علمی اساتید نوشته می شوند و ارزش دیگری ندارند. ما باید پژوهش ها را کیفی کنیم در واقع مقالاتی ارزش علمی دارند که مقاله های دیگر به آن ها ارجاع داده شوند.
دکتر پدیدار تصریح کرد: ما باید هویت و مسیر خود را پیدا کنیم. به نظر می رسد یک آشقتگی و سردرگمی در سیاست های علمی کشور وجود دارد. مسیری که کشورهای توسعه یافته طی می کنند بر اساس این است که سیاست‌گذاران کشور ملزم هستند طبق دستورات اهل علم حرکت کنند. اما در کشور ما برعکس است یعنی ما باید به دنبال سیاست‌مداران باشیم.


رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با تاکید بر اینکه مزیت نسبی ما نسبت به دیگر کشورها نیروی انسانی فکور و خلاق و تحصیل کرده است خاطر نشان کرد: متاسفانه هیچ برنامه ای برای نخبگان علمی در کشور وجود ندارد و این نخبگان پس از مدتی از کشور مهاجرت می کنند که این مشکل متوجه سیاست های کلی کشور است. دستگاه مقننه باید خودش را موظف کند که برای دانشمندان ریل گذاری کند. ما نیز باید  با هم‌اندیشی تلاش کنیم از پتانسیل های موجود در منطقه استفاده کنیم.


در ادامه این مراسم نیز دکتر مهرداد حیدری مدیر دفتر پژوهش‎های کاربردی سازمان آب و برق خوزستان به ارائه مطالبی در خصوص فناوری های مورد نیاز، برنامه های تحقیق و توسعه برای دست یابی به آن ها، شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها و خدمات ارائه شده توسط آن ها و توجه به تجاری سازی ایده های علمی پرداخت.

 

 

برچسب ها: هفته پژوهش دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول محمدرضا عصاری رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول یوسف پدیدار