کد خبر : ۲۲۱۹۰۳ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۱۰/۱۱ ساعت ۰۳:۵۷

بررسی نظرات شهروندان در خصوص شورای شهر دزفول
دودستگی و چند دستگی میان اعضای شورای شهر، آفت بزرگی بود که به ضرر مردم تمام شد!

برخی باندبازی‌ها و در مواردی نادیده گرفتن منافع عمومی در شورای چهارم از یکسو و در گیری با شهردار و معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری از سوی دیگر باعث شد تا شورا به خوبی نتواند به وظایف ذاتی خود عمل نماید

 دودستگی و چند دستگی میان اعضای شورای شهر، آفت بزرگی بود که به ضرر مردم تمام شد!

با تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا در 9 اردیبهشت سال 78 این نهاد مردمی با وظایف تعریف‌ شده برای آن توانست بسیاری از مشکلات مدیریتی در شهرهای بزرگ و کوچک را در سیطره مدیریت مبتنی بر مشورت خود درآورده و آن‌ها را رفع‌ و رجوع کند.

انتخاب شهرداران نخستین وظیفه شورای شهر است که در کنار این وظیفه مهم بیش از 35 وظیفه دیگر از جمله بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه‌حل‌های کاربردی در این زمینه‌ها به‌ منظور برنامه‌ریزی و ارائه آن به مقام‌های مسئول مرتبط در زمره وظایف تعریف‌ شده برای این پارلمان محلی است.

نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرح‌های مصوب در امور شهرداری و دیگر سازمان‌های خدماتی، همکاری با مسئولان اجرایی و نهادها و سازمان‌های مملکتی در زمینه‌های مختلف و نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و دارایی‌های نقدی، جنسی و اموال منقول و غیرمنقول شهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آن‌ها به‌گونه‌ای که مخل جریان عادی امور شهرداری نباشد از دیگر وظایف شوراهای اسلامی شهر است که با وجود پرداختن به وظایف ابتدایی تا حدودی نادیده گرفته‌ شده است!

شهردزفول با جمعیتی بالغ‌ بر 300 هزار نفر 13 عضو اصلی در شورای اسلامی شهر خود دارد که به‌ رغم گذشت بیش از سه سال از فعالیت شورای چهارم در این شهرستان ابهاماتی در نحوه فعالیت آن و نارضایتی جمعی از شهروندان از انجام وظایف اعضای آن به گوش می‌رسد.

بدیهی است هر گونه اظهار نظر در خصوص نحوه عملکرد شورای چهارم با واکنش‌ برخی از اعضای آن شورا روبرو می شود کما اینکه هم اکنون پرونده شکایت شورای شهر دزفول در زمان تصدی رییس پیشین این شورا از این رسانه در مراجع قضایی بعلت درج مطلبی انتقادی، مفتوح است.

بنا بر ضرورت و درخواست شهروندان در خصوص عملکرد شورای اسلامی شهر دزفول طی سالهای سپری شده  نظر سنجی عمومی در سایت منتشر شد تا بدین شکل میزان رضایتمندی شهروندان از نحوه عملکرد شورای اسلامی شهر دزفول، هر چند در محدوده ای کوچکتر ولی پایا مورد ارزیابی قرار گیرد.
برخی باندبازی‌ها و در مواردی نادیده گرفتن منافع عمومی در شورای چهارم از یکسو و در گیری با شهردار و معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری از سوی دیگر باعث شد تا شورا به خوبی نتواند به وظایف ذاتی خود عمل نماید.
شورا در مواردی وارد بحثها و جدالی شده که هیچ ارتباطی با وظایف ذاتی آنها ندارد، دخالت آشکار درعزل و نصب مدیران، تهمت و افترا به شهردار و برخی کارمندان، عدم  تخصص لازم در حوزه فنی و مهندسی و همچنین حوزه حقوقی شهرداری از سوی اعضای شورای شهر در مواردی باعث بروز مشکلات و عدم پیشرفت امورات جاری شهرداری می گردید.که قطعا کارنامه کلی مجموعه شهرداری و شخص شهردار دزفول را فارغ از کم و کاستی های موجود، تحت تاثیر منفی خود قرار داده است!
لذا در نظر سنجی مذکور 5 گزینه توسط کارشناسان امر جهت قرار گرفتن در معرض آرای شهروندان مشخص شد که کاربران این سایت بنحو ذیل در این نظرسنجی شرکت کردند:
سوال: عملکرد شورای اسلامی شهر دزفول را طی سه سال ونیم گذشته در کدامیک از موارد زیر موفق ارزیابی می کنید؟

1- انتخاب شهردار
2-در حوزه فرهنگی و اجتماعی
3- فنی و عمرانی
4- خدمات شهری
5- هیچکدام
همانطور که از این نظر سنجی برمی آید بیش از 75درصد کاربران از عملکرد کلی شورای اسلامی شهر رضایت نداشته و گزینه "هیچکدام" را انتخاب کردند.
در حوزه فرهنگی با تشکیل معاونت فرهنگی و اجتماعی حرکتهای خوب و قابل قبولی انجام شد و این از نگاه مردم دور نمانده و با اندکی بیش از 10 درصد این گزینه در جایگاه دوم نظرسنجی قرار گرفته و شاید تنها نکته مثبت عملکرد شورای چهارم با ارفاق، فعالیت در این زمینه تلقی شده است.
انتخاب شهردار با اندکی اختلاف سومین موضوعی بوده که شهروندان به آن رای داده اند، هر چند در اخبار و مطالب گذشته از بدو شروع بکار شورای چهارم تا کنون مردم متوجه اختلاف سلیقه میان اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار بوده اند و این تاثیر منفی بر روی رای دهنگان داشته است و عدم تکمیل برخی وعده های شهردار نیز در کسب رای پایین این گزینه بی تاثیر نبوده است.
در حوزه عمرانی با توجه به نبود بودجه عمرانی مناسب، مشکلات اقتصادی موجود و همچنین پروژه های نیمه تمام بسیاری که از دوره های قبل و همین دوره برجای مانده بود بجز نهضت آسفالت هنوز هیچ پروژه ای بصورت کامل به ثمر ننشسته است و از درصد اراء نیز عدم رضایت شهروندان از عملکرد شورا در این زمینه هویدا است.
در حوزه خدمات شهری نیز همچون حوزه عمرانی رای داده شده موئید نداشتن رضایت مردمی در این حوزه است.

نتایج این نظر سنجی شاید بخاطر آن باشد که شورای اسلامی شهر دزفول  از ارائه یک گزارش عملکرد به شهروندان امتناع می‌کند!
این حق مردم است که بدانند در شورایی که خود اعضای آن را انتخاب کرده‌اند چه می‌گذرد اما شورای شهر از ارائه گزارش عملکرد و هزینه و درآمد که باید هر شش ماه یک‌بار صورت پذیرد، به دلایل مختلف به مردم و رسانه ها خودداری کرده است بنحوی که تاکنون جلسه خبری اختصاصی با اهالی رسانه و اعضای شورا به صورت منسجم برگزار نشده است.

با توجه به اینکه شورا پارلمانی محلی است که برای کل شهر تشکیل‌شده اما مهم‌ترین وظیفه آن انتخاب شهردار است ، لیکن مشاهده شده  شورا از نظارت بر کار برخی از اعضای خود نیز عاجز است چه برسد که نظارت بر دیگر ادارات را نیز داشته باشند.

برابر بند 31 ماده 71 قانون شوراها کلیه ادارات خدماتی باید گزارش عملکرد و برنامه سالانه خود را به شورا ارائه کرده و با آن‌همکاری کنند درحالی‌که تمام فکر و ذکر این شورا به عملکرد شهرداری معطوف شده است.
به اعتقاد نگارنده مشکلات بوجود آمده در شورای چهارم، ناشی از ناهماهنگی ،سیاسی کاری و مهمتر از آن عدم تخصص کافی در میان اعضای شورای شهر است.

از جمله ضعف های شورای شهر دزفول می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
* دودستگی و چند دستگی میان اعضای شورای شهر دزفول آفت بزرگی بود که به ضرر شورا و شهرداری و در نهایت مردم تمام شد!
* سیاسی کاری و عدم تحمل نظرات مخالف در یک پارلمان محلی که جای بیان کلیه نظرات و تعامل با تمامی افکار و نظرات مردم است !
*ناکافی بودن تخصصهای موجود در میان 13 تن اعضای  شورای شهر و عدم اطلاع قبلی از وظایف شورا و شهرداری و نحوه ی کار مشارکتی و شورایی که باعث شد بسیاری از پروژه ها و خدمات عمومی شهرداری با مشکل مواجه شده و یا با کندی پیشرفت مواجه شود!

اکنون که به ماه های پایانی دوره چهارم و انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا نزدیک می شویم، بایستی عملکردها، نقاط مثبت و منفی شوراهای ادوار گذشته با ذکر پیشنهادات سازنده برای مردم ارائه شود تا آنها بتوانند به درستی و به دور از احساسات و فشار های پیرامونی تحلیل کرده و انتخاب درست و سنجیده ای داشته باشند.
البته می توان با استفاده از نظرات تخصصی تحلیگرایان و اهالی فن پیشنهاداتی را برای بهبود وضعیت و پارامترهای انتخاب اعضای شورای آینده مطرح شود.
امید است رسانه ها در این باره بتوانند به وظیفه ذاتی خود که اطلاع رسانی و آموزش است به درستی عمل کرده و مردم را در انتخاب صحیح یاری نمایند.

برچسب ها: شورای شهر دزفول شهرداری دزفول انتخابات شورا شهردار دزفول