کد خبر : ۲۲۲۶۰۱ تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۱۰/۰۸

رئیس امور آب شمال غرب استان خوزستان:
کاهش یک میلیارد مترمکعبی آب دریاچه سد دز با ادامه روند خشکسالی

رئیس امور آب شمالغرب استان خوزستان گفت:با ادامه روند خشکسالی تا اردیبهشت ماه سال آینده یک میلیارد متر مکعب کاهش آب در دریاچه سد دز شاهد خواهیم بود.

 کاهش یک میلیارد مترمکعبی آب دریاچه سد دز با ادامه روند خشکسالی

سیدمحمد سجادیان روز چهارشنبه در هفتمین نشست شورای حفاظت منابع آب در شهرستان دزفول با بیان اینکه امسال با کاهش ورودی آب به دریاچه سد دز مواجه هستیم افزود:با توجه به شرایط خشکسالی و پیش بینی صورت گرفته باید آمادگی بیشتری برای مواجهه با این شرایط داشته باشیم.
وی با بیان اینکه طبق پیش بینی خشکسالی تا پایان سال آینده هم ادامه دارد گفت: میزان آورد حجم ورودی آب به مخازن سد دز تا انتهای پائیز امسال 444 میلیون متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته همین موقع که 623 میلیون متر مکعب بوده منفی 29 درصد انحراف و کاهش منابع داشته و نسبت به 40 سال گذشته که 923 میلیون متر مکعب بوده 52 درصد کاهش را نشان می دهد.
وی افزود:با توجه به اینکه دزفول یک شهرستان کشاورزی است لذا باید کشاورزان را از وضعیت موجود آگاه کرد تا با درایت و تدبیر بیشتری اقدام به کشت کنند.
سجادیان ادامه داد:در حوزه کارون و دز از ابتدای سال زراعی جاری از مهرماه تاکنون 54 میلی متر بارندگی ثبت شده این درحالی است که در مدت مشابه پارسال در این حوزه 122 میلی متر بارندگی گزارش شده و در متوسط بلند مدت نیز 171 میلی متر بارندگی داشته است که این آمار بیانگر این واقعیت است که امسال پائیز خوبی از نظر بارندگی نداشته ایم.
وی بیان داشت:سهم بارش باران در پائیز امسال در دزفول 19 درصد بوده این در حالی است که حداقل سهم بارش باران در پائیز باید 30 درصد باشد .
رئیس امور آب شمالغرب خوزستان اضافه کرد:آب مورد نیاز مزارع کشاورزی شهرستان دزفول از محل آب های زیرزمینی و چاه ،رودخانه دز و شبکه آبیاری مدرن تامین می شود.
پارسال 100 درصد آب بخش کشاورزی این شهرستان قابل تامین بود ولی در وضعیت فعلی و شرایط بارندگی کم و پیش بینی انجام شده امکان تامین کل آب موردنیاز بخش کشاورزی نیست و این وضعیت طبق شاخص های استاندارد بارشی در حوزه دز تداوم خشکسالی را نشان می دهد.
رئیس امور آب شمالغرب استان خوزستان ادامه داد:در سالهای گذشته نیز چنین خشکسالی را تجربه کرده ایم بطوری که در برخی موارد شرایط بدتری را نیز داشته ایم که باید از تحربه های سالهای گذشته استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه وضعیت سد کرخه از نظر آورد بهتر از سد دز می باشد گفت:برنامه سازمان آب و برق خوزستان این است که در شرایط استراتژیک از آب سد کرخه برای تامین آب آشامیدنی استفاده کند .
رئیس امور آب شمالغرب خوزستان به وضعیت آب کشاورزی منطقه نیز اشاره کرد و گفت:در سال زراعی 96-95 ،در حوزه دزفول 120 هزار هکتار کشت تابستانه ،در حوزه اندیمشک 85 هزار هکتار کشت تابستانه انجام شد که آب موردنیاز این زمین ها از طریق شبکه های مدرن آبیاری و چاه تامین شد.
سجادیان اظهار کرد:طبق پیش بینی صورت گرفته تا اردیبهشت ماه سال 97، یک میلیارد متر مکعب کسری در مخزن آب سد دز داریم یعنی آب این سد نسبت به سال گذشته یک میلیارد متر مکعب کمتر است که با این شرایط باید تصمیم ویژه ای برای کشت محصولات تابستانه سال آینده گرفت.
وی با بیان اینکه برنامه کشت تابستانه به تحقق میزان آورد سد دز بستگی دارد گفت: برای جلوگیری از بروز مشکل کمبود آب باید بر مصارف در حوزه کرخه و دز کنترل کرد و عدم تعهد تامین آب در خصوص کشت های فصلی پیگیری شود زیرا تامین آب روستاهای اطراف از اولویت بیشتری برخوردار است .
سعید رئوفی نسب مدیر عامل سد دز نیز گفت:حجم اولیه دریاچه دز 3،3 میلیارد متر مکعب است ولی عملا این میزان به 2،7 میلیارد متر مکعب رسیده که بیانگر حجم خالی قابل توجه در دریاچه این سد است.
وی با بیان اینکه آورد دریاچه دز در 10 سال گذشته به 200 و یا کمتر از آن رسیده که با کمبود آب یا خشکسالی مواجه هستیم ادامه داد:سیاست سازمان آب و برق خوزستان حفظ ارتفاع سدهاست زیرا تامین آب بالادست،پایین دست و کشاورزی را بر عهده دارد.
رئوفی نسب با بیان اینکه کاهش یا افزایش ارتفاع سد دز با دستور سازمان آب و برق خوزستان انجام می شود گفت:به علت سازه سد ،آبگیری سخت در پائین دست رودخانه و ایجاد گرداب هنگام کاهش ارتفاع نمی توان ارتفاع سد را کاهش داد لذا باید دید چه میزان آب در وضعیت حداقلی و در چه زمانی نیاز است که به سازمان آب و برق خوزستان پیشنهاد داد تا نسبت به تامین آن اقدام کند.
وی با بیان اینکه چنین پائیز بی بارانی نه تصور می شد و نه پیش بینی می شد گفت:در حالی که هواشناسی هشدار سیلاب و آب گرفتگی معابر را پیش بینی کرده بود حتی یک قطره هم بارش نداشتیم و این حاصل پیش بینی اشتباه هواشناسی است.

برچسب ها: فرمانداری دزفول آب خشکسالی سد دز