کد خبر : ۲۲۰۵۴۸ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۳/۰۴ ساعت ۲۱:۰۶

مسعود علامه
دزفول، شهری که هیچگاه تسلیم نمی شود

 دزفول، شهری که هیچگاه تسلیم نمی شود

برخی افراد این تیتر را برای اولین بار در خبرها یا برگه چهارم خرداد تقویم رومیزی خود می بینند و با خود می اندیشند که چرا روز دزفول !؟ مگر دزفول چه دارد و یا در دزفول چه خبر است و یا اصلا دزفول کجاست ؟ سوال این است که واقعا دزفول چه دارد و چه کرده و کجاست.
دزفول، خواهر خوانده شهر صور لبنان، شهری واقع در شمال خوزستان است که مرکز شهر آن تنها ۸۰ کیلومتر با مرز مشترک با عراق فاصله دارد و در دوران جنگ تحمیلی ۸ ساله، از زنان و خردسالان گرفته تا رزمندگان و حتی افراد سالخورده بطور کامل درگیر جنگ و دفاع از این مملکت بوده اند. علت اصلی نامگذاری روز دزفول، مقاومت مردم این شهر در برابر باران نا تمام موشک های رژیم بعثی عراق در طول جنگ ۸ ساله است. این شهر بارها مورد هجوم و موشک باران رژیم عراق بود تا آنجا که بسیاری دزفول را به نام شهر موشک‌ها می شناسند.
رژیم بعث عراق در مدت هشت سال جنگ، بیش از ۱۷۶ موشک غول پیکر «فراگ ۷» و «اسکاد» به شهر دزفول شلیک کرد. هواپیماهای دشمن ۴۸۹ بمب و راکت بر سر مردم بی دفاع شهر فرو ریختند و آتشبارهای عراق با شلیک ۵۸۲۱ گلوله توپ نقاط مختلف شهر را ویران ساخت و این در حالی بود که مردم این شهر بزرگ، با وجود موشک‌ باران شدید همچنان مقاومت می‌کردند و هیچ گاه حاضر به ترک خانه و شهر خود نشدند.
الف- دزفول، آوای تکراری هر روزه مردم این شهر بود. که باز هم الف – دزفول در صدر لیست شهرهایی بود که فردا گلوله باران می شدند. و آنقدر الف – دزفول تکرار شد که در هر مکان و زمان و فضای دیگری، الفبا از مردم مظلوم این شهر خجالت زده می شد.
شدت حملات موشکی به دزفول به حدی بود که فقط در یکی از این حملات در تاریخ ۱۸ آذرماه سال ۱۳۶۱ دو فروند موشک زمین به زمین به دو نقطه پرجمعیت دزفول اصابت و بیش از ۲۰۰ منزل مسکونی و مغازه را بطور کامل ویران، ۶۲ نفر را شهید و ۲۸۷ نفر را مجروح کرد. در حمله ای دیگر در تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۶۳، تعداد پنج موشك زمين به زمين اسكاد – بي‌ در مناطق مسكوني شهر دزفول فرود آمد و باعث ويراني کامل ۱۰۰ منزل مسكوني و آسيب جدی به ۴۰۰ منزل ديگر، يك بيمارستان، يك دبستان و صدها شهید و مجروح گرديد، كه بسياري از آنها از كودكان بودند.
در شهر دزفول، حدود ۱۹۵۰۰ واحد مسکونی، تجاری، آموزشی و مذهبی بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد ویران و به تلی از خاک مبدل شد. ولی با وجود این همه خسارت، مردم دزفول با تقدیم ۲۶۰۰ شهید، ۴۰۰۰ جانباز، ۴۵۲ آزاده سرافراز و ۱۴۷ مفقود و جاویدالاثر حماسه مقاومت و پایداری را در تاریخ درخشان انقلاب اسلامی ایران جاودان ساختند. حدود ۸۰۰ تن از این شهیدان، مربوط به شهدای حملات موشکی به شهرستان دزفول هستند.
مردم غیرتمند و مقاوم دزفول، در طول جنگ و زیر بارش انواع بمب، گلوله و موشک های بسیار بزرگ و در حالی که دشمن مزدور به ۲۰ کیلومتری مرکز شهر رسیده بود، کلیه مراسمات و اجتماعات مانند نماز جمعه، راهپیمایی ها، عزاداری ها، جشن های ازدواج و سایر موارد را برپا نگه داشتند و با سر سختی خود به دشمن بعثی فهماندند که عراق آرزوی تصرف این دیار مقدس را به گور خواهد برد.
شیر زنان غیور دزفول، همسران، پسران و برادران خود را در حالی راهی جبهه ها می کردند که خود همه روزه در معرض موشک های رژیم بعثی بودند. جوانان و کلیه رزمنده های دزفول بطور گسترده و با جمعیت های چندین هزار نفری راهی دفاع از مرزهای کشور شدند و جمعیت افراد اعزام شده از دزفول به جبهه های حق علیه باطل به قدری زیاد بود که ابتدا به تیپ و سپس به یک لشکر تبدیل شد. یکایک این داوطلبین بی ادعا، بخوبی می دانستند که شاید فردای اعزام به جبهه ها، خبر شهادت مادر، همسر، خواهر، فرزند و یا عضو دیگری از خانواده عزیز خود را بر اثر موشک باران بعثی ها بشنوند. ولی نه شیر زنان دزفولی و نه مردان قهرمان این شهر، هیچ یک حتی یک قدم به عقب بر نداشتند و چه در شهر و چه در جبهه غوغایی عاشقانه به پا کردند.
با وجود تمامی آسیب های مادی و معنوی وارد شده بر دزفول بر اثر جنگ تحمیلی ۸ ساله، دزفول بار دیگر حماسه آفرید و بعد از هر ویرانی و آسیب، مردم این شهر سریعا نسبت به بازسازی اقدام کردند. سرعت این بازسازی ها توسط مردم به حدی زیاد بود که تنها مدتی پس از هر موشک باران، کلیه ساختمان های ویران شده با همت والای مردم صبور دزفول بطور کامل بازسازی می شد و به این صورت، از تبدیل این شهر به تلی از خاک جلوگیری شد.
در سال های پس از جنگ، مردم دزفول با پشتکار و تلاش فراوان شروع به بازسازی کامل زیرساخت های شهری کردند و این تلاش تا به امروز ادامه داشته است. دزفول امروز نور چشم میهن است. شهری با زیرساخت های نوین، ساختمان های مدرن، تفرجگاه هایی کم مانند و مردمی بی نظیر که واژه مقاومت را نه فقط در مقابل دشمن و موشک باران، بلکه در مقابل کلیه سختی ها و مشکلات معنا کرده اند. دزفول، شهری که هیچگاه تسلیم نمی شود.
مسعود علامه

برچسب ها: مسعود علامه دزفول 4خرداد