کد خبر : ۲۲۱۱۹۰ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۵/۳۱ ساعت ۱۷:۲۰


نگاهی کوتاه به تاریخچه و جایگاه پایگاه چهارم شکاری دزفول

پايگاه دزفول به دليل قرارگيري در نزديک مرز و عراق و وجود تاسيسات عمراني مهم کشور از جمله سد دز که در حال حاضر کنترل کننده برق کل کشور است اهميتي زيادي دارد. اين پايگاه به عنوان يک پايگاه ضربتي و واکنش سريع عمل ميکند و وجود اف 5 هاي ضربتي دليل بر اين است که اين پايگاه عمدتا به عنوان نخستین واکنش دهنده به تهاجمات هوايي دشمن محسوب مي‌شود.

 نگاهی کوتاه به تاریخچه و جایگاه پایگاه چهارم شکاری دزفول

پایگاه چهارم شکاری دزفول که با عنوان وحدتی هم شناخته می‌شود؛ نامش را از 2 برادر خلبان بنام‌های "احمد و مهدی وحدتی" به عاریت گرفته است.
سرگرد احمدوحدتی برادر بزرگ‌تر و استاد پرواز و خلبان هواپیمای ترابری سی-۴۷ داکوتا بود که سال ۱۳۳۸ در سانحه هوایی در تهران جان خود را از دست داد. سروان مهدی‌وحدتی برادر کوچک‌تر و خلبان اف-۸۴ تاندرجت بود. وی در سال ۱۳۳۹ در سانحه هوایی در دزفول جان خود را از دست داد. جهت قدردانی از این 2 برادر به پیشنهاد نیروی هوایی و تصویب دولت، پایگاه هوایی دزفول از ۲۱ اسفند ماه ۱۳۳۹ بنام پایگاه هوایی وحدتی نامگذاری شد و تا به امروز نام وحدتی بر سردر این پایگاه خودنمایی می‌کند.
در این پایگاه هواپیماهای اف-۵ نگهداری می‌شود و به عنوان یک پایگاه ضربتی و واکنش سریع عمل می‌کند. وجود اف-۵ های ضربتی دلیل بر این است که این پایگاه عمدتا به عنوان نخستین واکنش دهنده به تهاجمات هوایی دشمن محسوب می شود.
این پایگاه نوروز هر سال میزبان هزاران نفر از مردم کشورمان است که برای آشنایی با دستاوردها و تلاش های رزمندگان نیروی هوایی ارتش از این پایگاه دیدن می کنند.
در طول سال‌های دفاع مقدس این پایگاه با تقدیم بیش از 50 شهید خلبان و 450 شهید، اسیر و جانباز از پرسنل فنی و سایر کارکنان، نقش مهمی در دفاع از کشور داشت و یکی از عملیات‌های مهمی که این پایگاه در آن نقش داشت، عملیات معروف به 140 فروندی بود.
این پایگاه در این عملیات و در طول دیگر سال‌های دفاع مقدس به دلیل برد محدود هواپیماهای اف 5، حمله به اهداف دشمن در فواصل نزدیک و همچنین پشتیبانی نزدیک از یگان های عمل کننده در مرز را بر عهده داشت.

فهرست پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در اختیار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار دارد:

 ۱.۱ پایگاه یکم شکاری مهرآباد
۱.۲ پایگاه دوم شکاری تبریز
۱.۳ پایگاه سوم شکاری همدان
۱.۴ پایگاه چهارم شکاری دزفول
۱.۵ پایگاه پنجم شکاری امیدیه
۱.۶ پایگاه ششم شکاری بوشهر
۱.۷ پایگاه هفتم شکاری شیراز
۱.۸ پایگاه هشتم شکاری اصفهان
۱.۹ پایگاه نهم شکاری بندر عباس
۱.۱۰ پایگاه دهم شکاری چابهار
۱.۱۱ پایگاه یازدهم شکاری تهران
۱.۱۲ پایگاه دوازدهم شکاری بیرجند
۱.۱۳ پایگاه سیزدهم شکاری زاهدان
۱.۱۴ پایگاه چهاردهم شکاری مشهد
۱.۱۵ پایگاه پانزدهم شکاری کرمانشاه
۱.۱۶ پایگاه شانزدهم شکاری کرمان
۱.۱۷ پایگاه هفدهم شکاری مسجد سلیمان

برچسب ها: پایگاه چهارم شکاری دزفول وحدتی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران