کد خبر : ۲۲۰۰۵۰ تاریخ خبر: ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ ساعت ۰۲:۴۰

سوالاتی از نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی
از بودجه عظیم دولت گذشته چقدر نصیب دزفول شده است!؟قسمت اول

جناب آقای مهندس پاپی زاده سهم دزفول ازحدود ۵ هزار میلیارد تومان توسعه کشاورزی خوزستان چقدر می توانست باشد و الان چقدر است!؟ مسبب این ضعف بزرگ وخطای نابخشودنی کیست ؟ قانونگذار یا مجری ؟

 از بودجه عظیم دولت گذشته چقدر نصیب دزفول شده است!؟قسمت اول

جناب آقای مهندس پاپی زاده – نماینده محترم مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی
بنده به احترام رای و نظر مردم بلافاصله پس از اعلام رسمی نتیجه انتخابات از طریق پیامک پیروزی شما را تبریک و اکنون نیز صرفا بدلیل محترم شمردن آرا و نظرات و اعتماد مردم مجددا به شما تبریک میگویم .
اما بعلت شرایط خاص فعلی و ترسیم وضعیت موجود شهرستان و روشن کردن ذهن مردم بخصوص جمعیتی که بهر دلیلی به شما اعتماد و رای دادند ناگزیر به بیان برخی از واقعیت ها و حقایقی هستیم که همه مردم شهرستان اعم از موافق و مخالف شما با آن دست به گریبانند .
جناب آقای مهندس پاپی زاده ، قبل از پرداختن و طرح موضوع لازم است به این نکته اشاره کنم  اینجانب پس از انتخابات دور قبل مجلس شورای اسلامی  (خرداد سال ۹۰) طی مطلبی در روزنامه  نور خوزستان اهم وظایف نمایندگان مجلس  مطابق نص صریح اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بویژه در زمینه قانونگذاری و نظارت بر عملکرد سایر قوا را بیان و اموری که مربوط به وظایف نمایندگان ملت درمجلس نیست مثل ساخت راه، بیمارستان، مدرسه، عمران شهری، روستایی و غیره که متولی و مسئول دارتد و وظیفه دولت هستند و همه از وزیر گرفته تا استاندار، فرماندار، شهردار، ادارات مربوطه، دهیار، شوراهای اسلامی شهر و روستا مدعیند با پیگیری و پیشنهاد آنها عملیاتی و اجرا شده است زیرا انتصاب اینگونه امور به هرمقامی در شهرستان بسیار ساده وخیلی به مدرک وسند نیز نیاز ندارد، فاصله و نمایندگان مجلس به جای صرف وقت و تبلیغ اینگونه مسائل به رفع مشکلات، نابسامانیها، تبعیضات و گره های جدی واساسی اقشار مختلف جامعه که تنها با اصلاح و تصویب قوانین لازم و موثر قابل حل و برای کل کشور مفید است متمرکز و همچنین نظارت بر عملکرد دستگاههای مختلف بمنظور جلوگیری از تخلف وسوء استفاده و تذکر و سئوال از بالاترین مقامهای اجرایی کشورکه با ضعف و یا بی کفایتی در انجام وظیفه و خدمت به مردم قصور و کوتاهی دارند بعنوان مهمترین وظایف وکالت مردم در مجلس شورای اسلامی و آثار و نتایج مثبت و ارزشمند این رویه و سیاست یادآور و توضیحات کافی ارائه گردید .
اگر خاطر شریفتان باشد در همان بدو شروع بکار جنابعالی بعنوان نماینده مجلس درجلسه ای که در فرمانداری دزفول حضور داشتید، چگونگی بودجه نویسی و توزیع اعتبارات عمرانی را از بنده سئوال می نمودید یک نسخه از این مطلب را که در روزنامه نورخوزستان آمده بود خدمتتان دادم تا مطالعه فرمایید . همین مطالب و شرح وظایف نمایندگان و وکلای مردم را در بهمن ماه امسال (یک هفته قبل از رای گیری ) درسایت دزان ان و روناش چاپ و منتشر شد تا مردم بهتر تصمیم بگیرند زیرا عدم توجه به وظایف اصلی و اساسی، مطالبات و حقوق ملت، خسارت و عقب ماندگی شدیدی در جامعه بوجود خواهد آورد که جبران آن به سادگی امکان پذیر نخواهد بود . نمونه هایی از این موارد :
جناب آقای مهندس پاپی زاده شما عضو موثر و سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هستید لابد میدانید دولت در اجرای دستور مقام معظم رهبری  ( طرح توسعه کشاورزی خوزستان ) که از سال ۷۵ در سفر معظم له به استان  مطرح شد ۵/۱ میلیارد دلار معادل بیش از۵ هزار میلیارد تومان ( لطفا عدد را دقت کنید ) از محل صندوق توسعه ملی تخصیص و در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده که هم اکنون مطابق قانون یا آیین نامه یا دستورالعملی که ابلاغ گردیده فقط در قالب اجرای پروژه هایی چون تسطیح و یکپارچه سازی اراضی، زهکش روباز و زیرزمینی، کانالهای فرعی درجه ۳ آنهم به اختصاص و با قید اراضی زیر شبکه های آبیاری در استان  بصورت پرداخت صددرصد توسط دولت درحال اجراست ( فعایتهایی که قبلا توسط خود کشاورزان با دریافت تسهیلات بانکی انجام میشد )
از این پروژه و اعتبارکلان ملی تنها چیزی که  مطابق قانون و دستورالعمل ابلاغی بخش کشاورزی شهرستان دزفول را شامل میشود اجرای کانالهای فرعی درجه ۳ است !  این در حالیست که اولا  بخشهای عمده ای از بزرگترین و گسترده ترین شبکه آبیاری کشور در شمال استان خوزستان با قدمت و سابقه بیش ازسال ۱۳۴۵ سال که نقش بسیار مهم و بی بدیلی در احیا و توسعه بخش کشاورزی شمال استان و امنیت غذایی و معیشت و اقتصاد استان و کشور داشته و دارد، اکنون در معرض تخریب کامل قرار دارد ؟
کسی از مجریان طرح توسعه کشاورزی استان سوال نموده است، چرا نباید بازسازی شبکه آبیاری و زهکشی دز مشمول این طرح گردد!؟
مشخص نیست اگر حتی یکی از همین کانالهای اصلی که آب حدود ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغات زیر پوشش را تامین میکند تخریب و از بین برود کانالهای درجه ۳ به چه کار می آید  ؟
بتون ریزی کانالهای فرعی (درجه ۳ ) نقش اساسی در بهبود مصرف آب و سهولت در آبیاری را دارد و انجام آن کاملا لازم و ضروری است اما اغلب کشاورزان و باغداران زحمتکش و گرانقدر دزفول میدانند در سالهای گذشته و قبل از اجرای این طرح خود کشاورزان از طریق دریافت تسهیلات بانکی شخصا کانالهای فرعی، تسطیح اراضی را بنحو صحیح تری انجام میدادند! علاوه براین نکات مهمی هم به لحاظ فنی، اجرایی و نگهداری بدلیل عدم مشارکت وجود دارد که فعلا جای طرح آن نیست!
دوما بیش از ۵۰۰۰ هزار هکتار از بهترین اراضی کشاورزی شهرستان دزفول در منطقه عجریب دزفول (بخش چغامیش) قراردارند که از طریق سد عجریب آبیاری میشوند . در این اراضی حتی یک مترکانال اصلی و کانال فرعی وجود ندارد!  کدام قانون و قانونگذار و عقل سلیم می تواند فقط بدلیل اینکه اراضی مذکور زیرشبکه آبیاری قرار ندارند  از شمول این طرح و این همه سرمایه دولتی خارج نموده و کشاورزان زحمتکش این منطقه که از محرومین و کم توقع ترین جامعه هستند و با چنگ و دندان و پرداخت هزینه های سنگین و تحمل مشقت به کشاورزی خود ادامه میدهند از این فرصت وخدمتی که مقام معظم رهبری به مردم خوزستان عطا فرموده محروم نماید!
سوما اینکه در غرب دزفول ( منطقه زاویه ها) بیش از ۳۰۰۰ هکتار زمین بسیار حاصلخیز ومرغوب با بهترین محصولات صیفی و باغی وجود دارد که از طریق انهار سنتی آبیاری میشوند ، متاسفانه در این اراضی نیز حتی یک مترکانال اصلی یا فرعی بتونی وجود ندارد و به همین علت در ایام خشکسالی باغات مرکبات منطقه خسارت و آسیب جدی دیده و یا خواهند دید ! باوجودیکه  مطالعات تامین آب اراضی این منطقه توسط مشاور سازمان آب وبرق خوزستان انجام و طرح و نقشه های اجرایی آن در سالهای قبل آماده شده این اراضی هم بدلیل ابلاغ همین قانون یا دستورالعمل غلط از اعتبارات طرح توسعه کشاورزی استان خارج و محروم شده اند !
چهارما قریب ۲۰۰۰ هکتار از اراضی بخش بسیار محروم شهیون دزفول در مجاورت ۲ میلیارد متر مکعب آب دریاچه دز، تشنه و دیم است و مطالعه و مجوز تامین آب آنها در سالهای قبل توسط مسئولین شهرستان دزفول انجام شده اما این اراضی و منطقه فوق العاده محروم از قبل تصمیم و اجرای ناقص و غیر مسئولانه طرح بی بهره بوده و باید در انتظار فرصت دیگری باشند که هیچوقت فراهم نخواهد شد !
جناب آقای مهندس پاپی زاده بنده حدود یکسال پیش تلفنی در خصوص اجرای ناقص طرح توسعه کشاورزی خوزستان و وضعیت اراضی مناطق مذکور و محروم شدن کشاورزان و مردم شهرستان دزفول با جنابعالی صحبت کردم و شما با کمال تعجب فرمودید قانون تعیین کرده که فقط اراضی زیر شبکه مشمول  طرح شوند! این قانون را چه کسانی نوشته یا تصویب نموده اند ؟ مجلس یا دولت؟ کدام؟
اگر مجلس بوده که جنابعالی عضو موثرکمیسیون کشاورزی و مجلس بوده اید! اگر دولت یا وزارت جهاد کشاورزی بوده است که با تصمیم وسیاست اشتباه و غلط اجازه نداده اینگونه اراضی که زیر شبکه قرار ندارند از این فرصت و منابع مالی عظیم ملی که با تاکید و توصیه و تذکر و فشار و حتی نهیب رهبر معظم بدلیل تاخیر تعلل در اجرای طرح به بخش کشاورزی خوزستان اعطا شده محروم شوند نقش جنابعالی در اصلاح قانون یا آیین نامه و سیاست مجریان طرح جه بوده است ؟
جناب آقای مهندس پاپی زاده میدانید که اگر ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دزفول که ذکر شد و اتفاقا در محرومترین مناطق شهرستان دزفول قرار دارند با کمی همت و تلاش و با اصلاح قانون و یا تذکر شما مشمول استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی و دستور مقام معظم رهبری میشد چه تحول عظیم و بی سابقه ای در اشتغال، تولید، صرفه جویی در مصرف آب و رفع مشقت و محرومیت از کشاورزان مناطق مختلف دزفول اتفاق می افتاد ؟ چقدر سرمایه و اعتبار دولتی وشرکت و پیمانکار وارد منطقه و چقدر شغل برای چندین سال ایجاد و چه تعداد کارشناس و جوان تحصیلکرده مشغول کار میشدند!؟ که متاسفانه تا اینجای کار این فرصت از دست رفته و مردم رنجدیده از این نعمت بزرگ و محبت حضرت آقا به استان خوزستان محروم شده اند!
جناب آقای مهندس پاپی زاده سهم دزفول ازحدود ۵ هزار میلیارد تومان توسعه کشاورزی خوزستان چقدر می توانست باشد و الان چقدر است!؟ مسبب این ضعف بزرگ وخطای نابخشودنی کیست ؟ قانونگذار یا مجری ؟
اما مطلب و نکته دیگر : در کنار ۲ شرکت بزرگ کشت و صنعت شهید بهشتی و شهید رجایی که حدود ۱۰ هزار هکتار از بهترین اراضی کشاورزی شهرستان را در تملک دارند و احتمالا در زمان نمایندگی جنابعالی به بخش خصوصی واگذار شده اند صدها جوان تحصیلکرده، بسیجی و مومن با بیکاری، فقر و احیانا اعتیاد زندگی میکنند  ( شهرهای صفی آباد ، امام ، میانرود) که روزگاری در این شرکتها هزاران نفر از همین افراد بومی مشغول بکار بوده اند. آیا کسی ظرفیت توسعه و ایجاد اشتغال در این شرکتها را بررسی و به مدیران و مسئولین آنها تذکر داده است!؟
حدود  ۳۰۰ هکتاراز اراضی آزاد شده مسیر شهرک المهدی جهت احداث گلخانه و تولید محصولات گلخانه ای در یکی دوسال اخیر با همه امکانات زیربنایی به تعدادی از متقاضیان واگذار شده اما از سرمایه گذاری و اشتغال و تولید خبری نیست !؟ آیا کسی تاکنون بفکر حل مشکل و رفع موانع ویا احتمالا جلوگیری از زمین خواری بوده است ؟

ابراهیم عظیمی مقدم

برچسب ها: