کد خبر : ۲۲۰۰۹۸ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۱/۱۰ ساعت ۰۴:۳۴

رئیس سازمان نوسازی و بهسازی دزفول:
سهل انگاری عامل آتش سوزی موزه مردم شناسی دزفول/خطر فاجعه از بیخ گوش گردشگران گذشته است

آتش سوزی روز گذشته در موزه مردم شناسی دزفول جزئی نبوده و این حادثه عبرتی است تا کمبودهای ناشی از سهل انگاری در این مکان تاریخی پایان یابد.

 سهل انگاری عامل آتش سوزی موزه مردم شناسی دزفول/خطر فاجعه از بیخ گوش گردشگران گذشته است

رئیس سازمان نوسازی و بهسازی دزفول گفت: آتش سوزی روز گذشته در موزه مردم شناسی دزفول جزئی نبوده و این حادثه عبرتی است تا کمبودهای ناشی از سهل انگاری در این مکان تاریخی پایان یابد.

مسعود شامدیل در حاشیه بازدید از موزه مردم شناسی دزفول (حمام کرناسیون) برای انجام کارهای کارشناسی به منظور برآورد خسارت این مکان که روز گذشته دچار آتش سوزی شد در گفتگو با خبرنگار شبکه خبری دز(دز ان ان)، اظهار کرد: روز گذشته پس از وقوع این حادثه متاسفانه عده ای این آتش سوزی را جزئی خواندند در حالی که اگر هر فردی به این مکان تاریخی رجوع کند به عمق فاجعه پیش آمده پی خواهد برد.

وی با انتقاد از نبود کپسول اطفای حریق در محل حمام کرناسیون افزود: باتوجه به استقبال بی نظیر مردم و گردشگران، موزه (حمام کرناسیون) از درآمد زیادی برخوردار است اما متاسفانه میراث فرهنگی حاضر نشده بود در تمام این مدت حداقل دو کپسول اطفای حریق که واقعا جزو نیازهای لاینفک چنین مکان هایی است در موزه مردم شناسی نصب کند.

رئیس سازمان نوسازی و بهسازی دزفول یادآور شد: خوشبختانه آتش سوزی در زمان صبح اتفاق افتاده در غیر این صورت بازدیدکنندگان دچار برق گرفتگی می شدند چرا که تابلوی برق که عامل اصلی آتش سوزی بوده در کنار در ورودی حمام قراردارد و چه بسا این اتفاق برای مدیر موزه که در داخل محوطه این مکان تاریخی حضور داشته نیز رخ داد.

شامدیل همچنین با انتقاد از به کارگیری سیم های ضعیف برق در این مکان گفت: چنین ساختمانی که بازدید کنندگان بسیار زیادی دارد می بایست حتما از کابل برق برخوردار باشد تا کشش نورپردازی را داشته باشد در حالی که متاسفانه در این حمام از سیم های بسیار ضعیف برق استفاده شده و علت آتش سوزی نیز این بوده که تابلوی برق نتوانسته خروجی لازم را داشته باشد و تشدید در جریان برق باعث گرم شدن سیم ها و در نهایت آتش سوزی شده است.

وی عنوان کرد: با وجود اینکه مرمت و نگهداری از این حمام تاریخی بر عهده میراث فرهنگی است اما در سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول به خاطر خدمت به میراث فرهنگی شهر وارد عمل شده ایم و اکنون با اکیپ کامل سازمان در حال تعمیر و مرمت حمام کرناسیون هستیم تا جبران خسارت شود. اقدامات ما به این صورت است که باید یک دیوار را تخریب کنیم تا سیم های سوخته از آن خارج شود و مجددا همین دیوار بازسازی شود. ضمن اینکه علاوه بر پاکسازی تمام قسمت های موزه، سیاهی و دودهای برجای مانده بر سقف این مکان را نیز باید پاکسازی کنیم.

رئیس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول تصریح کرد: یک تابلوی برق نیز باید توسط شهرداری یا میراث فرهنگی تهیه شود و توسط یک برق کار صنعتی مجرب نصب شود تا مجددا شاهد چنین فاجعه ای در این حمام تاریخی با ارزش نشویم.

شامدیل تاکید کرد: برخلاف ادعای برخی ها، ما باید این حادثه آتش سوزی را جدی بگیریم تا عبرتی شود برای افرادی که مردم و گردشگران را به این موزه دعوت می کنند اما هیچ یک از تدابیر مورد نیاز برای نگهداری و حراست از جان و سلامت این گردشگران را اتخاذ نمی کنند و حتی با سهل انگاری از نصب تجهیزات مورد نیاز نیز در تمام این مدت خودداری کرده اند در حالی که ما باید حافظ جان و امنیت مردم در هنگام حضور آنها در این مکان های تاریخی باشیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه موزه مردم شناسی دزفول به دلیل تعمیرات مذکور تا یک ماه آینده تعطیل خواهد بود، گفت: از این پس باید بیش از پیش به مکان های تاریخی تحت نظر میراث فرهنگی توجه کنیم تا چنین اتفاقی برای خانه های تاریخی و سایر محل های با ارزش شهرستان تکرار نشود و جان گردشگران به خطر نیفتد هرچند ما در سازمان نوسازی تا مرمت کامل آثار خرابی ناشی از این آتش سوزی از مرمت دست برنخواهیم داشت.

به گزارش دز ان ان، حمام تاریخی کرناسیان دزفول که به شماره ۸۴۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در مرکز بافت قدیم دزفول واقع شده به عنوان موزه مردم شناسی دزفول مطرح است و روزانه پذیرای خیل عظیم گردشگران ایرانی و خارجی است. در حمام تاریخی کرناسیان، آداب، رسوم و مشاغل سنتی درقالب موزه مردم شناسی دزفول به نمایش گذاشته شده و در بخش گرمخانه نیز آثار فلزی و دست نوشته هایی از شخصیت های بزرگ دزفول به نمایش درآمده است.



برچسب ها: رئیس سازمان نوسازی و بهسازی دزفول مسعود شامدیل دزفول