کد خبر : ۲۲۲۶۳۰ تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۱۱/۱۰ ساعت ۱۰:۴۹

غلامعلي رجايي:
دولت نمایندگان مجلس!

 دولت نمایندگان مجلس!

مدتهاست به نقدهایی که به دولت تدبیر وامید وارد است می اندیشم. به گمان من نقد عملکرد این دولت به رغم استفاده اصول گرایان از طرح چنین مباحثی ازمهمترین  کارهایی است که می توان وباید به آن پرداخت. دامنه این نقدها ستاد و صف دولت را شامل می شود.دراین نوشتار که بنابراختصار آن است تنها به یک نقد  پرداخته می شود که به نظر می رسد از بقیه نقدهایی که به دولت شده یا می شود یا خواهد شد! مهمتر باشد وآن اینکه دولت دراستفاده ازاختیارات و وظایف قانونی خود به دلایلی دربرابر مجلس –نمایندگان مجلس خیلی کم آورده است تا جایی که می شود گفت دربعضی از ارکان ستاد  خود – هیات دولت- و دراغلب رده های صف خود- استانها و شهرستانها - دولت مستقلی نیست بلکه دولت نمایندگان مجلس است! با اینکه از مترقی ترین اصول قانون اساسی ما اصل تفکیک قواست یعنی قوا نباید در امورهمدیگر کمترین دخالتی نمایند اکنون متاسفانه  در این دولت بگونه ای عمل می شود که تو گویی استاندارها دست نشانده نمایندگان مجلس و تحت امر و اشراف آنها هستند!
 به دلیل اینکه خوزستانی ام ازخوزستان چند شاهد مثال می آورم.
شنیده ام در این استانی که ریزگردها سالهاست غوغا می کنند وامان را از مردم مظلومش گرفته اند نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به استاندارگفته اند درصورتی ماندن وی را برمسند استانداری تایید و به وزیر کشوراعلام می کنند که وی هرچه را که به او بگویند بدون کم وکاست انجام دهد. و وی هم پذیرفته و سخاوتمندانه شان نماینده عالی و تام الاختیار دولت بودن را به بهای جلب رضایت نمایندگان ازخود درماندن بر مسند استانداری به حراج گذاشته است.امری که دوستان دولت اعم ازاصلاح طلب واعتدالی ازمشاهده  نتایج آن انگشت حیرت به دهان مانده اند! از دزفول و بهبهان و سایرشهرها خبرهای عجیبی شنیده می شود حاکی از اینکه نماینده در به در به دنیال نصب فرمانداری است که با وی هماهنگ باشد .درماهشهر و..که این اتفاق افتاده است! دراین شهرها  نماینده دولت متاسفانه هیچ شانی ندارد .هفته قبل که برای بزرگداشت سالگرد آیت الله هاشمی به بهبهان رفته بودم که استاندار اهل آنجاست رییس دو دوره انتخابات دکتر روحانی در سالهای 92 و 96  که ریاست آموزش وپرورش این شهر را تا چندی قبل برعهده داشته به من می گفت صرفا به دلیل تقاضای نماینده شهر وموافقت مدیرکل استان و رضایت استاندار، وی از سمت خود عزل و اکنون یک معلم ساده در روستاست!از این بهتر می شود اعضای ستاد روحانی را در شهری تحقیرکرد؟
 کسی که بنا بود سال گذشته بنا به تصمیم مسولان شهر و نظراستاندار، فرماندار ویژه دزفول بشود به من می گفت استاندارفعلی خوزستان به وی گفته قبل از شروع کار به دیدن نماینده شهر- که از اعضای جبهه پایداری وکسی است که متعمدانه در دزفول قهرمان با برگ خطرناک قوم گرایی بازی  کرد ه ومی کند و توسط استاندار خام استان حمایت شده و می شود  وجاهلانه نمی داند که بر سر شاخ بن می برد،همو که درهنگام نطق دکترعلی مطهری به پشت تریبون رفت وبا کشیدن آستین وی سعی می کرد به کمک سایرهمفکران خود او را از نطق بازدارد!- برود ! که وی پاسخ داده درحضور شما حاضرهستم وی را ملاقات کنم اما اینکه به دیدنش بروم معنایش این است که  عملا به او اعلام می کنم که درازای رضایت  شما به "فرماندارشدنم" هرچه را که" شمای نماینده" بگویی انجام خواهم داد و این با شان نماینده دولت بودن درشهر و مشی من سازگارنیست .وی درنهایت از پذیرش مسولیت فرمانداری خودداری ورزید.
شنیده ام یکی از فرمانداران خوزستان تا بدان حد دربرابر نماینده شهردرمجلس خاضع و سربه فرمان است که وقتی نماینده می خواهد به تهران برود رانندگی وی را تا اهواز برعهده  می گیرد! خبرهایی از این دست متاسفانه دراستان خوزستان زیاد هستند که بعید می دانم براولیای دولت و وزیر کشور مخفی مانده باشند .
وضعیت معاونین پارلمانی اکثر وزارتخانه ها در مجلس هم تعریفی ندارد .ازدوستی که مدتها معاون پارلمانی یکی از وزارتخانه های اقتصادی بوده ،شنیدم که فلان نماینده با تبختر خاصی به او گفته استاندار خوزستان بدون اجازه من حتی آب نمی تواند بخورد! ایشان می گفت رفتار اغلب معاونین پارلمانی با نماینده ها بسیار ذلیلانه و گاه چندش آور است.این رفتار به جهت آن است که مبادا نماینده از حق رای خود استفاده و از وزیر مربوطه سوالی بکند یا...!
دوستی می گفت نماینده ای به معاون پارلمانی وزارتخانه ای گفته یا وزیر ،خواهرزاده او را که برکنارکرده به سرکار برمی گرداند یا درغیر این صورت برای استیضاح   امضا جمع خواهد کرد!
اخبار دیگری هم شنیده ام ازجمله اینکه بعضی نماینده ها اختیار توزیع حواله های وام و ظرفیت اشتغال را در انحصار خود گرفته و این حق را ازاداره مربوطه سلب کرده اند !
کاش نمایندگان برای انکه به وظایف قانونی خود برسند و مانند نمایندگان سایر کشورهای مترقی فقط وفقط در قالب تدوین قوانین به فکر ترقی و پیشرفت کشور و حل مشکلات آن باشند قانونی درمجلس وضع می کردند و خود را از دخالت در امور دولت و عزل و نصب مسولان محلی برکنار می کردند.خدا با این عملکرد دولت، و مجلس به داد ملت برسد!
جناب دکتر روحانی، به درد دل دوستان اصلاح طلب که  از شما گله ها دارند از جمله اینکه بی وفایی کرده و دکتر مجید انصاری معاون پارلمانی اصلاح طلب را در دولت دوم تان برکنار کردید- وبا این برکناری بیت امام و بزرگان اصلاح طلب را به خشم آوردید هیچ! لااقل به داد دوستان ستادهای خود که درشهرها عرصه های خدمتی را با تصمیم استاندارهای دولت شما یکی پس از دیگری به فعالان ستادهای رییسی و قالیباف در استانها واگذار کرده می کنند برسید.

برچسب ها: