کد خبر : ۲۲۲۱۸۹ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۱۲/۱۳ ساعت ۲۱:۴۴

امين قمر:
برخی اعضای شورای شهر بجای ارسال اخبار بی اساس به استان، به مشکلات حقوق کارگران برسند!

 برخی اعضای شورای شهر بجای ارسال اخبار بی اساس به استان، به مشکلات حقوق کارگران برسند!

برشما باد قبل از خشک شدن عرق کارگر مزد او را پرداخت نمایید. پیامبر گرامی اسلام (صل الله علیه و اله وسلم)

ما تاچه اندازه ما به این حدیث نبوی در زندگیمان عمل کرده ایم؟ و سوال مهمتر آن است که با کسانیکه به این حدیث عمل نمی کنند چه کرده ایم؟

شاید مطرح کردن همین دو سوال و پاسخ به آنها تمامی مشکلات قشر کارگر را تا حدود بسیاری حل نماید، اما بی پاسخ ماندن این سوالات است که گاهی موجبات رنجش کارگران را فراهم میکند.

کارگران مهمترین ابزار تولید سرمایه هستد اما این سرمایه داران هستند که همواره حقوق کارگران را پایمال میکنند و توجهی به آنان ندارند! قشری که به زبان خودمانی صورتش را باسیلی سرخ نگه داشته است و اهل شکایت وبگومگو نیست، عادت به حقوق معوقه وبعضی مواقع به عدم پرداخت حقوق خود کرده است!

با وجود اینکه تنها دو هفته تا نوروز ۹۶ باقی مانده اما سفره کارگران در این روزها خالیست.

متاسفانه قوانین عجیب پیمانکاری در ادارات که بسیاری از نیروهای انسانی را تحت پوشش این نوع قرارداد به استخدام گرفته اند امروز باعث شده تا از یک طرف ادارات توان پرداخت حق الزحمه این کارگران را نداشته باشند و از طرفی پیمانکاران به دلیل پرداخت نشدن صورت وضعیت های خود توان پرداخت حقوق کارگران را ندارند.

حجم بدهی های گسترده ادارات به پیمانکاران از یک طرف و اینکه سودهای کلانی که به حساب پیمانکاران با سیاست کوچک تر کردن بخشهای مختلف ادارات باعث شده که کوهی از بدهی ها به کارگران و صورت وضعیتهای پرداخت نشده باقی بماند و امروز نتایج غلط سیاستهای گذشته در خصوص قوانین پیمانکاری خود را نشان داده است.

کارگران ادارات مختلف و بنگاههای صنعتی دزفول (نظیر ابفا روستایی ، آبفا شهری ، بخش هایی از شهرداری ، کارگران شهرکهای صنعتی و همچنین کارگران بیمارستان دزفول ) در تماسهای جداگانه ای نسبت به معوقات پرداختی خود گزارشاتی دادند.

باید توجه داشت پرداخت نشدن معوقات کارگران در حالیست که همه انها علاوه بر هزینه های زیاد جهت امورات زندگی عادی اقساطی نیز بدهکار هستند که اگر یک ساعت پرداخت انها با تاخیر صورت پذیرد بانکهای مربوطه دیرکردهای هنگفتی به بدهی آنان اضافه میکند.

برخی از این کارگران اظهار داشتند بخشی از عیدی و پاداش سال گذشته خود را نیز دریافت نکرده اند و با این وجود حقوق امسال آنها نیز معوق مانده است.

کسبه و بازاریان دزفول نیز معتقد هستند که عدم پرداخت حقوق به کارگران باعث رکود بیش از جد بازار شده است و فروش آنها به شدت کاهش یافته است.

به نظر میرسد همت مضاعفی از سوی مسئولین شهرستان به ویژه امام جمعه محترم ، نماینده محترم و فرماندار ویژه شهرستان جهت احقاق حقوق کارگران که الحق و الانصاف بار زیاد کاری بر دوش آنهاست باید انجام گیرد.

همچنین یکی از وظایف شورای شهر و اعضای آن نظارت بر همه ادارات است نه فقط شهرداری ، لذا از برخی اعضای محترم شورای شهر دزفول نیز انتظار میرود به جای مخابره روزانه گزارشات به استانداری و همچنین دعواهای جناحی کمی از حال و روز پرداختی های معوقه کارگران به استان گزارشاتی مخابره کنند تا شاید فکری به حال و روز دستهای پینه زده کارگران شود و پیام اقشار ضعیع جامعه نیز به استان برسد.

متاسفانه عدم توجه مسئولین شهری به این موضوع و همچنین ورود به دعواهای سیاسی باعث شده تا سفره و جیب این قشر زحمتکش در آستانه نوروز ۹۶ خالی باشد که این نه در مرام اسلام است و نه بر مرام انقلاب و کسانی که به این موضوع بی توجهی کنند هم به انقلاب و هم به اسلام ظلم کرده اند.

این نکته حائز اهمیت است که از مهمترین عوامل وضعیت بد مالی سیاستهای غلط ، احساسی و پوپولیستی گذشته است که کوهی از بدهکاری را برای دستگاههای اجرایی باقی گذاشته و به دلیل خالی ماندن خزانه ، حقوق های معوقه به به میراث مانده و امروز بار آن بر دوش دولت تدبیر افتاده که قطعا با تدبیر این مشکل قابل حل است اما باید در اولویت قرار گیرد تا بیش از این به قشر مظلوم کارگر فشار وارد نشود.

امین قمر

برچسب ها: امين قمر شوراي شهر شهرداري دزفول حقوق كارگران شهرداري