کد خبر : ۲۲۲۰۴۸ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۱۱/۰۹ ساعت ۱۱:۴۷

دكتر ولايتي:
دانشگاه جندی شاپور در تجمیع تمدن‌های دنیا نقش مهمي ايفا كرده است

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي: دانشگاه جندی‌شاپور نقش مهمی در علم همگانی و تجمیع تمدن‌های مختلف هندی، یونانی، رومی و ایرانی داشته است.

 دانشگاه جندی شاپور در تجمیع تمدن‌های دنیا نقش مهمي ايفا كرده است

به گزارش دز خبر( دز ان ان) نشست خبری در خصوص برگزاری کنگره جندی‌شاپور، صبح امروز ( شنبه ٩ بهمن) با حضور علی‌اکبر ولایتی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس کمیته فرهنگ و تمدن این شورا برگزار شد.

ولایتی در این نشست خبری از برگزاری کنگره جندی‌شاپور در اوایل اسفند در دزفول خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت دانشگاه جندی‌شاپور و نقش آن در فرهنگ و تمدن ایران و اسلام كنگره اي تحت عنوان كنگره جندي شاپور، اوایل اسفند ماه در داشنگاه صنعتي جندي شاپور دزفول برگزار می‌شود.

وی افزود: جندی‌شاپور یک دانشگاه قدیمی است که به خصوص در حوزه علم پزشکی خدمات عظیمی داشته است و انتقال دهنده علم پزشکی قبل از اسلام به علم پزشکی بعد از اسلام بود.

ولایتی گفت: سعه صدر مسلمانان به صورتی بود که هر مسئله علمی را ولو اینکه از سوی ملت‌های دیگر ابداع شده بود،‌ می‌پذیرفتند و دانشگاه جندی شاپور با چنین جامعیتی شکل گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانشگاه جندی‌شاپور در سال 271 میلادی در شهر جندی‌شاپور ساخته شد و اساتید مختلف از کشورهای متعدد جهان به این دانشگاه منتقل شدند و این دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است.

وی گفت: با توجه به تشویق اسلام به علم همگانی و وجود کلمه علم در قرآن به تعداد 80 بار، دانشگاه جندی‌شاپور نقش مهمی در علم همگانی داشت و در تجمیع تمدن‌های مختلف هندی، یونانی، رومی و ایرانی ایفای نقش کرد.

در ادامه سیدضیاهاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه مقدمات اجرایی برگزاری کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور از 2 سال پیش آغاز شده است، گفت: برگزاری این کنگره در کمیته فرهنگ و تمدن اسلام تصویب شد و سیاست‌های آن در وزارت علوم به تصویب رسید و در 2 سال گذشته با اهتمام دستگاه‌های مربوطه روند برگزاری این کنگره به خوبی پیش رفت.

وی افزود: دانشگاه جندی‌شاپور حق بزرگی بر روند رشد و توسعه علم در جهان دارد و پیشگامی ایرانیان در علم از این دانشگاه آغاز شد.

هاشمی از رونمایی چند کتاب در کنگره جندی‌شاپور خبر داد و گفت: مقالات متعددی نیز به این کنگره ارسال شده و فرایند داوری صورت گرفته که امیدواریم این کنگره به تقویت خودباوری ملی و اعتلای هویت ایرانی اسلامی کمک کند.

همچنین دكتر محمدرضا عصاری رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور نیز در اين نشست گفت: گاهی می‌گویند قدمت آموزش عالی ایران به قدمت دانشگاه تهران یعنی 80 سال است. در حالی که قدمت آموزش عالی در کشور ما یک هزار و 800 سال یعنی به قدمت دانشگاه جندی‌شاپور است.

وی افزود: دانشگاه جندی‌شاپور منشا علمی بسیاری از کشورهای جهان بوده و قرار است به عنوان یک مقصد ملی و جهانی در زمینه علم مطرح باشد.

به گزارش دز ان ان كنگره بين المللي جندي شاپور ٣ و ٤ اسفند ماه، با حضور محققاني از شش كشور دنيا در دانشگاه صنعتي جندي شاپور دزفول برگزار مي شود.

برچسب ها: كنگره بين المللي جندي شاپور علي اكبر ولايتي دانشگاه صنعتي جندي شاپور دزفول