کد خبر : ۲۲۰۸۳۲ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ساعت ۱۶:۰۷

مدیر جهاد کشاورزی دزفول خبر داد:
افزایش بی سابقه و 20 درصدی تولید گندم در دزفول/ دزفول آماده کشت تابستانه محصولات / انتقاد از بی توجهی مدیریت بحران در زمان وقوع سیل

مدیر جهادکشاورزی دزفول گفت: کشاورزان دزفولی توانستند با تولید 165 هزار تن محصول گندم و رشد 20 درصدی تولید این محصول یک اقدام بی سابقه انجام دهند.

 افزایش بی سابقه و 20 درصدی تولید گندم در دزفول/ دزفول آماده کشت تابستانه محصولات / انتقاد از بی توجهی مدیریت بحران در زمان وقوع سیل

به گزارش خبرنگار شبکه خبری ذز(دز ان ان)، احمد زارعی ظهر امروز سه شنبه در کارگروه کشاورزی  شهرستان دزفول که در محل فرمانداری دزفول برگزار شد، اظهار کرد: در پی وقوع سیل فروردین ماه حدود 5 هزار هکتار از اراضی شهرستان تحت تاثیر شدید این حادثه قرار گرفته بودند و خسارت های زیادی به بخش کشاورزی دزفول وارد شد.

وی افزود: هرچند با وجود این سیل و خسارت های فراوانی که داشت اما وضعیت تولید گندم به حد بی سابقه ای در شهرستان رسید به طوری که تولید سالانه گندم دزفول به بیش از 165 هزار تن رسیده بود که حدود 120 هزار تن ازسوی  سازمان تعاون روستایی و 30 هزار تن نیز از این توليدات به صورت  گندم بذری توسط موسسات تولید بذر از کشاورزان خریداری شد.

مدیریت جهادکشاورزی شهرستان دزفول این میزان تولید گندم در دزفول را بی سابقه دانست و تصریح کرد: این افزایش تولید به گونه ای بود که نسبت به بهترین سال زراعی گندم شهرستان با افزایش تولید 20 درصدی مواجه شده بودیم که یک نوید ارزشمند در سال اقتصاد مقاومتی بود.
کارخانه قند موجب تحول در منطقه می شود.

زارعی بابیان اینکه در بحث تولید محصول استراتژیک چغندر قند نیز در عملکرد و حجم با افزایش تولید مواجه بودیم، گفت: این عملکرد مثبت باوجود مشکلات زیاد پیرامون تولید این محصول صورت گرفته، چرا که این محصول پس از تولید در دزفول  باید به اصفهان و کرمانشاه حمل شود که همین امر سبب شده بخش زیادی از انرژی  ما در فصل برداشت چغندر صرف ترانزیت و حمل و نقل شود به گونه ای که باید روزانه بیش از 20 هزار تن  محصول  بارگیری  و به کارخانه استان های مذکور منتقل شود.

وی ضمن تقدیر از پیگیری های فرمانداری دزفول درراستای احداث و احیای کارخانه قند شهرستان، عنوان کرد: با احداث کارخانه قند بخش عمده ای از مشکلات بخش کشاورزی شهرستان که عدم وجود توازن در تولید است را برطرف خواهد کرد و باعث ایجاد توازن و تعادل در تولید محصولات کشاورزی در منطقه خواهد شد چرا که با ایجاد کارخانه قند بخش زیادی از اراضی زیر کشت چغندر خواهند رفت و تحول خوبی در منطقه بوجود می آید.

انتقاد از بی توجهی ها
مدیر جهادکشاورزی شهرستان دزفول در ادامه با انتقاد از بی توجهی دستگاه های استاني و کشوری در بحث وقوع سیل فروردین ماه، گفت: متاسفانه در زمان وقوع سیل ما عملا هیچگونه حمایت و تحرکی از سوی کانال های رسمی ستاد حوادث یعنی مدیریت بحران استان و کشور ندیدیم.

زارعی ادامه داد: اما پس از وقوع سیل و خسارت های فراوان توانستیم با امکانات منطقه ای و استفاده از ظرفیت های شهرستان بحران های ناشی از سیل در بخش کشاورزی را تا حد زیادی مرتفع کنیم.

وی با بیان اینکه بخش عظیمی از زیرساخت های کشاورزی شهرستان در زمان وقوع سیل تخریب شد، گفت: جاده های دسترسی مزارع، کانال های آبیاری و زهکش ها بشدت تحت تاثیر قرار گرفته بودند که خوشبختانه با بسیج خوبی که در شهرستان و با همکاری نهادهای مختلف از جمله فرمانداری دزفول صورت گرفت توانستیم به مدیریت بحران این حادثه  بپردازیم.  هرچند خسارت های وارده بسیار فراتر از این اقدامات بود اما هماهنگی دستگاه های شهرستان و تعامل آنها با وجود بی توجهی متولیان استانی و کشوری جای تقدیر داشت و باعث جلوگیری از افزایش خسارت های کشاورزان شد.

آمادگی برای کشت تابستانه
مدیر جهادکشاورزی شهرستان دزفول در ادامه با بیان اینکه 50 هزار هکتار زمین کشاورزی تحت پوشش شبکه های آبیاری مدرن و سنتی برای کشت تابستانه دزفول در نظر گرفته شده، افزود: خوشبختانه شبکه آبیاری دز در این مدت تعامل بسیار خوبی درراستای تامین آب با کشاورزان شهرستان و حتی کشاورزان فاقد قرارداد داشت که امیدوار هستیم این مساعدت ها برای کشت تابستانه و در جهت تامین آب مورد نیاز کشاورزان تداوم داشته باشد.

زارعی همچنین با اشاره به اینکه خرید به موقع محصول از کشاورز باعث توسعه در کشت می شود، گفت: با وجود اینکه کیفیت محصول گندم شهرستان پس از وقوع سیل به حد پایینی رسیده بود اما سازمان  تعاون روستایی تمام محصول گندم را از کشاورزان شهرستان خریداری کرد و اعتبار آنها را نيز پرداخت کرد در حالی که بسیاری از سازمان ها از خرید محصولات این کشاورزان سرباز زده بودند ضمن اینکه اقدام مناسب سازمان تعاون روستایی در خرید محصول کلزا و دانه های روغنی کشاورزان دزفول نیز جای تقدیر داشت.

تولید 90 درصد کلزاي کشور در دزفول
وی با بیان اینکه 90 درصد بذر تولیدی کلزاي کشور در خوزستان و دزفول تامین می شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه 90 درصد روغن کشور وارداتی است بنابراین توسعه کشت دانه های روغنی به صورت ویژه در دستور کار وزارت جهادکشاورزی قرار گرفته ما نیز در سال گذشته اقدام به توسعه کشت دانه های روغنی از جمله آفتابگردان و سویا کردیم.

زارعی با اشاره به اینکه در کشت تابستانه سال 95 نیز مقدمات کشت سویا و سایردانه های روغنی در شهرستان از جمله تامین بذر، کود و شناسایی زمين فراهم شده ابراز امیدواری کرد که دزفول بتواند در زمینه کشت دانه های روغنی همچنان موفق و پیشتاز باشد.

مکان کشت شبدر تغییر کند
رئیس شورای شهرستان دزفول نیز در این کارگروه  با انتقاد از کشت محصول شبدر در نزدیکی مناطق مسکونی و جاده ها ، اظهار کرد: کشت این محصول آلودگی هایی برای اهالی که نزدیک اراضی کشاورزی سکونت دارند ایجاد می کند که این موضوع مشکل ساز است و باید به آن توجه کرد.

وی افزود: مکان کشت محصول شبدر به اراضی کشاورزی دور از محل زندگی مردم باید منتقل شود تا بیش از این موجب نارضایتی ساکنان آن مناطق نشود.

مدیر جهادکشاورزی دزفول نیز  در پاسخ به این انتقاد گفت: با توجه به اینکه شهرستان  دزفول اولین تولید کننده شبدر در کشور است  نمی توان کشت این محصول را متوقف کرد.

برچسب ها: احمد زارعی مدیر جهادکشاورزی دزفول تولید گندم کشت تابستانه