کد خبر : ۲۲۲۱۵۱ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۱۲/۰۳ ساعت ۱۶:۱۱

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور؛
توسعه میادین نفتی و آبی موجب نابودی 800 منطقه تاریخی درخوزستان شده است/ مدیریت یک میلیون و 200 اثرتاریخی کشور دشوار است

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: توسعه میادین نفتی ،توسعه آب و مزارع نیشکر درزمان های گذشته در خوزستان حدود 800 منطقه تاریخی را از بین برده که هر کدام از این مناطق می توانستند یک چغازنبیل و یایک جندی شاپور شوند.

 توسعه میادین نفتی و آبی موجب نابودی 800 منطقه تاریخی درخوزستان شده است/ مدیریت یک میلیون و 200 اثرتاریخی کشور دشوار است

به گزارش خبرنگار دز ان ان، محمد حسین طالبیان پیش ازظهرامروز سه شنبه در کنگره بین المللی جندی شاپور که درمحل آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول برگزارشد، اظهارکرد: خوزستان در تمدن 10 هزارساله ايران جايگاه ویژه ای دارد بگونه ای که شناخت ايران بدون خوزستان امکان پذیرنیست.

وی بااشاره به ثبت جهانی شدن سه اثر  شوش و چغازنبیل و شوشتر درشمال خوزستان ، افزود: مجموعه ساسانی دزفول نیز در فهرست موقت جهانی شدن قرار دارد.

وجود یک میلیون  و 200 اثردرکشور
معاون سازمان میراث فرهنگی کشور بااشاره به ظرفيت های عظیم فرهنگی، تاریخی و طبیعی درکشور، گفت: قریب به یک میلیون و 200 اثردرکشوروجود داردکه تامین بودجه و مدیریت آنها نمی تواند به تنهایی  و توسط یک دستگاه انجام شود بنابراين همه دستگاه های اجرایی کشور باید در این حوزه بایکدیگرهمکاری کنند.

تخصیص اعتبار برای جندی شاپور
طالبیان از تخصیص 10 میلیاردریال اعتباربرای کاوش های باستان شناسی و مجموعه جندی شاپورباپیگیری نماینده دزفول درمجلس خبرداد و یادآورشد:جندی شاپور یکی از شهرهای مهم دوره ساسانی است که دراین مدت کوتاه آغاز کاوش در این محوطه آثار مختلفی پیدا شده که درراستای حفاظت از این آثار که بسیارارزشمند و نگهداري از آنهاسخت است پایگاهی ویژه ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: بایدباتمام توان برروی مجموعه جندی شاپور سرمایه گذاری کرد چرا که دزفول به تنهایی می تواند بسیاری از خلاهای تاریخی راپرکند و یکی از مقاصد مهم جهانی شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور بابیان اینکه اولین ها و قدیمی ترین ها همواره درخوزستان قراردارد گفت: این امر به دلیل وجود ظرفیت ها و منابع خدادادی فراوانی است که دراین  استان وجود دارد.

طالبیان یادآورشد: البته در برخی مواقع این استان دچار مشکلاتی نیز شده بگونه ای که توسعه میادین نفتی ،توسعه آب و مزارع نیشکر درزمان های گذشته در خوزستان حدود 800 منطقه تاریخی را از بین برده که هر کدام از این مناطق می توانستند یک چغازنبیل و یایک جندی شاپور شوند.

طالبیان درادامه صحبت های خود، راه اندازی موزه جندی شاپور، مرمت مجموعه یعقوب لیث،راه اندازی پایگاه دائمی جندی شاپور ،آزادسازی حریم و عرصه جندی شاپور ،تداوم کاوش های باستان شناسی را از برنامه های میراث فرهنگی کشوربرای مدیریت در جندی شاپور برشمرد و ازفعالیت های ژئوفیزیک و نقشه برداری درمحوطه جندی شاپورخبرداد.

وی بابیان اینکه هنوز نیزبسیاری از آثارتاریخی  کشورناشناخته مانده اند، افزود:این کنگره ها که به معرفی  مناطق طلیعی، تاریخی و فرهنگی کشورمی پردازند می توانند برای آینده کشور بسیار مفید باشند.

طالبیان تصریح کرد: زیرا به یمن امنیت کشور باهمت مدافعان حرم، سرداران و فرماندهان ايران از نظر جذب گردشگر پیشرفت خوبی داشته است که این امر می توانددر وضعيت معیشت مردم تاثيرات مثبت بسیارزیادی داشته باشد.

برچسب ها: محمد حسین طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی کشور