کد خبر : ۲۲۰۲۱۳ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۲/۰۵ ساعت ۰۷:۲۶

معاون اداره آموزش وپرورش دزفول خبر داد:
دانش‌آموزان دزفولی به تحصیل در رشته‌های فنی وکارودانش رغبت ندارند

معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش دزفول گفت: به دلیل پایین بودن آگاهی ها و شرایط اقتصادی، بسیاری از دانش آموزان دزفولی به تحصیل در رشته های فنی و کارودانش رغبت نشان نمی دهند.

 دانش‌آموزان دزفولی به تحصیل در رشته‌های فنی وکارودانش رغبت ندارند

به گزارش خبرنگار شبکه خبری دز(دز ان ان)، حسن مرتضوی ظهر امروز یکشنبه در نشست شورای آموزش وپرورش شهرستان دزفول که با محوریت ارتقای میانگین نمره پایه سوم و کنکور دانش آموزان دزفولی برگزار شد، اظهار کرد: در دزفول ۵ هزار و ۲۱۸ دانش آموز پایه نهم شامل ۲ هزار و ۵۵۴ دانش آموز دختر و دو هزار و ۶۶۴ دانش آموز پسر در قالب ۹۴ کلاس دخترانه و ۱۰۳ کلاس پسرانه وجود دارد.
وی افزود: ما به مدیران و مشاوران این مدارس اعلام کرده ایم که باید برنامه ای تنظیم شود تااین دانش آموزان در سال تحصیلی جدید خود که به انتخاب رشته مربوط است در ۲۷ دبیرستان دخترانه، ۲۷ دبیرستان پسرانه و ۱۸ هنرستان شامل ۱۱ هنرستان کارودانش و هفت هنرستان فنی و حرفه ای که درسطح شهرستان وجود دارد به کاربرده شوند.
معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش دزفول عنوان کرد: متاسفانه آگاهی های مدیران و مشاوران مدارس ما درخصوص هنرستان ها به روز و کافی نیست و همچنان در حال افزایش آگاهی های آنها هستیم.
مرتضوی ادامه داد: درسال تحصیلی ۹۳ – ۹۴ در دزفول ۶۷ درصد دانش آموزان در حوزه رشته های نظری و ۳۳ درصد در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش مشغول به تحصیل بوده اند بنابراین برای گرایش دانش آموزان به سمت رشته های فنی و کارودانش باید اقدامات کارشناسی صورت بگیرد ضمن اینکه در این بین تاثیر رسانه های جمعی و صداو سیما نیز می تواند به شدت تاثیر گذار باشد.
وی گفت: در حوزه نظری جایگاه کنکور دزفول در سال تحصیلی ۹۳- ۹۴ بین ۴۰ منطقه شانزدهم بود و در بخش تجربی و جمعا در قسمت پزشکی ازبین این همه دانش آموز رشته نظری تنها هفت رتبه پزشکی دولتی و یک دندانپزشکی داشتیم.

صندلی های خالی هنرستان ها

معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش دزفول همچنین عنوان کرد: خانواده های دانش آموزان نسبت به رشته های فنی حرفه ای و کارودانش اطلاعات درستی ندارند و خود دانش آموزان نیز برای انتخاب رشته سردرگم هستند به همین دلیل گرایش به این رشته ها در دزفول کم است به گونه ای که ما تا تاریخ ۲۰ آبان ماه ۹۴ صندلی های خالی زیادی در هنرستان های شهرستان داشتیم و مجبور شدیم با تکمیل ظرفیت ازطریق دانش آموزان بدون رشته آنها را پر کنیم در حالی که ظرفیت مدارس رشته های دیگر از جمله نظری در روزهای آغازین زمان ثبت نام به سرعت تکمیل شده بود.
مرتضوی در ادامه به عدم رغبت دانش آموزان دزفولی برای گرایش به سمت رشته های فنی و کارودانش اشاره کرد و گفت: این رشته ها باید ازطریق مشاوران و رسانه های شهرستان آسیب شناسی شوند و آموزش وپرورش دزفول نیز باید دراین زمینه تحکمی وارد شود.
وی تصریح کرد: دراین زمینه ما به آموزش وپرورش پیشنهاد دادیم که برای افزایش رغبت دانش آموزان و افزایش جایگاه رشته های فنی درسطح شهرستان حداقل دو کلاس با عنوان تیزهوشان فنی و حرفه ای و کارودانش داشته باشیم که قطعا موجب تحول خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: دانش آموزان باید به این سمت سوق داده شوند تا درصد دانش آموزان رشته های نظری از ۶۷ درصد مثلا به ۴۵ درصد برسد و درمقابل فنی و حرفه ای به ۶۷ درصد افزایش یابد.
معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش دزفول در پایان خواستار شد: رشته هایی که در دزفول بازار کار به آنها احتیاج دارد باید آسیب شناسی شوند و لازم است که دراین زمینه کار کنیم، به عنوان مثال نیاز داریم که یک ساختمان و هنرستان جدید با رشته ها و افکار جدید احداث کنیم.

برچسب ها: حسن مرتضوی دزفول معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش دزفول