کد خبر : ۲۲۲۱۶۱ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۱۲/۱۰ ساعت ۰۹:۳۶

مصاحبه با مدیر پیشین برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری
چرا آقای فرماندار کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری ها را فعال نکرده و نمیکند؟باغات دزفول به بهانه گردشگری در حال نابودی است/ برخی به دنبال قلع و قمع بزرگان دزفول هستند، امروزآوایی و دکترشیروی، فردا امام جمعه/تغییردر ترکیب فرمانداری بسیار ضروری بنظر می رسد

باید بدون توجه به منافع این گروه یا آن گروه، با عبرت از اشتباهات گذشته مناطق مختلف کشور، مانع تکرار بحران احتمالی دیگری در این شهرستان دزفول شد

 چرا آقای فرماندار کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری ها را فعال نکرده و نمیکند؟باغات دزفول به بهانه گردشگری در حال نابودی است/ برخی به دنبال قلع و قمع بزرگان دزفول هستند، امروزآوایی و دکترشیروی، فردا امام جمعه/تغییردر ترکیب فرمانداری بسیار ضروری بنظر می رسد

با توجه به مشاجرات پیش آمده در خصوص احداث پالایشگاه دزفول که از سالهای گذشته امید جوانان جویای کار این شهرستان بوده است و تاکنون محقق نشده، مشکلات بخش کشاورزی، اعلام ارقام نجومی در خصوص سرمایه گذاری در شهرستان، درگیری و مشاجره های رسانه ای بین مسئولین و نقش مدیران در پیشرفت و توسعه همه جانبه شهرستان دزفول در نشستی صمیمی با مسئول سابق واحد عمرانی فرمانداری که اطلاعات و تجربیات 30 ساله ویژه ای در این خصوص دارد، مصاحبه ای انجام شده که در ذیل آمده است.
شایان ذکر است سخنان آقای ابراهیم عظیمی مقدم صرفا نقطه نظرات ایشان بوده و موارد بیان شده در این گفتگو موضع شبکه خبری دز نمی باشد.

سؤال: آقای عظیمی مقدم، شما سال ها بعنوان کارشناس برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری دزفول مشغول بکار بوده و اکنون بازنشسته شده اید نظرتان را در خصوص مشاجرات موجود بر سر احداث پالایشگاه  نفت دزفول چیست؟

قبل از اینکه وارد بحث شوم و به این سوال پاسخ دهم نکته مهمی را برای اطلاع بیشتر همشهریان و علاقه مندان به آینده دزفول یادآوری کنم. در طول 38 سال گذشته تعداد زیادی طرح و پروژه اعم از عمرانی و اقتصادی با سرمایه گذاری عظیم و هنگفت در نقاط مختلف کشور اجرا شده که در زمان اجرا ، قبل و بعد از آن مسئولان ذیربط چقدر از اجرای اینگونه طرحها دفاع کرده و بخود می بالیدند اما امروز بجایی رسیدیم که خود دولت برای جلوگیری از عواقب زیست محیطی فعالیت اینگونه طرح ها مجبور به تعطیلی، انتقال و یا قطع سهمیه سوخت واحدهای صنعتی آلاینده (که در زمان ساخت ارزیابی درست و دقیقی از تاثیر اینگونه طرحها بر محیط زیست و زندگی و سلامتی مردم صورت نگرفته بود) میشود!
شما همین محاسبات و مطالعات ناقص و تصمیمات عجولانه را در بعضی از پروژه های عمرانی شاهد هستید . مثل سد گتوند که اتفاقا اغلب مردم با منطقه آشنایی دارند. متاسفانه عواقب ناشی از شوری  آب بتدریج بر کشاورزی و درآمد، معشیت مردم و بیشه های حاشیه رودخانه کارون  نمایان میگردد. ممکن است از قبل از احداث کارخانه، پالایشگاه، پتروشیمی، سد و نیروگاه بدون  مطالعه و کار کارشناسی دقیق و علمی و اجرای ضوابط  و صرفا با انگیزه های سیاسی و تبلیغاتی، عده ای نورچشمی، آقازاده و اقوام بعضی ها به نان و نوا، مدیریت و پست و حقوق چند میلیونی دست یابند اما سرنوشت و آینده مردم چه میشود؟ کسی به این سوال پاسخ نمی دهد! نتیجه این میشود که جمعیت زیادی مجبور به کوچ اجباری و سپس ترویج و توسعه حاشیه نشینی شهرها، گسترش فقر و اعتیاد و بیکاری و بحرانهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در کشور بر جا خواهد ماند.
پالایشگاه نفت دزفول از این دست طرحهاست، باید بدون توجه به منافع این گروه یا آن گروه، با عبرت از اشتباهات گذشته مناطق مختلف کشور، مانع تکرار بحران احتمالی دیگری در این شهرستان شد و البته بنده به هیچ عنوان با ایجاد صنعت در دزفول مخالف نیستم اما قرار نیست به بهانه حمایت از سرمایه گذاری نابجا و یا خدای نخواسته معاملات پشت پرده این و آن، آینده دزفول را تباه کنیم. آن چیزی که دزفول نیاز دارد صنعت مرتبط با بخشهای مختلف کشاورزی و اقلیم طبیعی شهرستان است. البته اگر مطالعات دقیق، جامع و علمی کاملی در خصوص تاثیر عملکرد پالایشگاه نفت بر کشاورزی و محیط زیست منطقه توسط مشاوران مجرب، باسابقه، متعهد و مسئولیت پذیر در مورد ارزیابی زیست محیطی صورت گرفته و گزارش آن ارائه و مورد تایید قرارگرفته باشد هیچ اشکال ندارد اما اگر بخواهیم بجای اجرای قانون و الزامات قانونی هر طرح و پروژه، با تهدید و تغییر مدیر و کارشناسان ذیربط محیط زیست با زور و فشار، تاییدیه احداث پالایشگاه بگیریم قطعا این روش ناپسند و خیانتی است که از هرکس و مقامی صادر شود باید در مقابل وجدان عمومی جوابگو باشد.

سوال : حال که بحث به اینجا رسید؛ نظرتان را در مورد گزارش ها و بیانات فرماندار دزفول در مورد حجم سرمایه گذاری در شهرستان طی 3 سال گذشته چیست؟

بنده هم مثل شما شنیده و خوانده ام ارقامی بین 30 تا 40 هزار میلیار تومان. قطعا اگر آقای فرماندار چنین ادعایی دارد چرا فهرست طرح ها، محل اجرا ، سرمایه گذار و حجم سرمایه گذاری و همچنین اشتغال ایجاد شده را اعلام و منتشر نمیکند؟
اگر مراد آقای فرماندار پالایشگاه ساخته نشده، قارچ دزفول، روغن گلستان و کارخانه فولاد (که این سه طرح اخیر قبل از تصدی ایشان به فرمانداری، راه اندازی یا ساخته شده اند و یا اصطلاح عجیب هتل هوسپیتال طاووس) باشد که این موارد ربطی به ایشان ندارند البته ممکن است توسعه پیدا کنند که یک امر طبیعی است. این ادعا علت های دیگری هم ممکن است داشته باشد مثل تبلیغات به قصد به حاشیه راندن منتقدان و منزوی کردن آنها مثل همین مناقشات اخیر با آقایان آوایی و دکتر شیروی! علت دیگری هم وجود دارد ریاضیات ضعیف و عدم تشخیص حجم هزار میلیارد و [.....].
آقای آصفی داشته های موجود دزفول را مثل صنعت گل و گیاه ، مرکبات بینظیر ، توسعه صندوق حمایت از کشاورزی، شبکه عظیم آبیاری دز (که حیات اقتصادی شهرستان مرهون این شبکه در حال تخریب است)، تقویت تعاونی های تولید، صنایع موجود، دامداران سنتی و صنعتی و ... حفظ کند؛ کافی است. چرا آقای آصفی از طرح و پیگیری این پتانسیل ها و ظرفیت های عظیم حرف نمی زند؟

سوال : شهرستان دزفول از گذشته های دور تاکنون کانون و قطب تولید محصولات کشاورزی، غلات و مرکبات بوده است نظرتان راجع به تخریب و تغییرکاربری های وسیع اراضی و باغات شهرستان چیست؟

دقیقا همینطور است شهرستان دزفول بعنوان مرکز شهرهای شمال استان خوزستان حقیقتا کانون و محور تولید و عرضه محصولات کشاورزی، زراعی، دامی و باغی مورد توجه بوده اما متاسفانه در سال های اخیر اتفاقاتی افتاده که نمی شود بی خیال از کنار آنها گذشت.
گل و گیاه و ترمینال مربوطه به فراموشی سپرده شده و باغات بی نظیر مرکبات باغداران دزفول با چراغ سبز برخی به بهانه حمایت از صنعت گردشگری رو به نابودی میرود. علی رغم تصریح قانون منع تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات، همکاری مراجع قضایی و انتظامی، تشکیل کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری ها که دقیقا بر ساخت و سازهای غیرقانونی در خارج از محدوده و حریم قانونی شهرها نظارت دارد و وجود مراکز خدمات جهاد کشاورزی و ابزار و امکانات برخورد قانونی با تخلفات و تغییرکاربری ها، می بینیم نه تنها اقدام موثر و بازدارنده ای در این زمینه صورت نمی گیرد بلکه خدمات وسیع زیربنایی مانند برق، آب و غیره که مهمترین عامل و مشوق تغییرکاربری است در اختیار متخلفان قرارداده میشود!!! شما اگر دقت کنید شبکه وسیع و تارعنکبوتی گسترده برق در باغات و اراضی کشاورزی دزفول ایجاد شده و به  ساختمان ها که عموما ویلا هستند خدمات میدهند.
حال سوال اساسی و مهم اینجاست...چرا آقای فرماندار کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری ها را فعال نکرده و نمیکند؟ یا اگر فعال است آثار مثبت و بازدارنده تصمیمات و آرای کمیسیون چه بوده است؟  کارگروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی شهرستان به ریاست فرماندار چه نقشی در جلوگیری از این روند مخرب و یا رسیدگی به صنعت گل و گیاه و سایر بخش های کشاورزی داشته است؟ باید دغدغه فرماندار حفظ سرمایه های ملی و منابع تولید و اشتغال شهرستان باشد.
آقای آصفی از همان هفته های نخست سکانداری فرمانداری ویژه دزفول، دائم از توسعه صنعت گردشگری در باغات دزفول دم میزند و دستورالعمل برای چگونگی ساخت دیوار و سردر ورودی ساختمان ها در باغات صادر میکند! و توجهی به حرف هیچ منتقد و معترضی در این خصوص نکرده است.
واقعا بدون تعارف باید گفت متاسفانه ایشان علم کافی در خصوص علوم اقتصادی ندارند و از مکانیسم و برنامه های صنعت گردشگری، و مزایای ویژه این صنعت پولساز اطلاع جامعی ندارند.
هیچ مقام مسئول و غیرمسئولی راضی به این نمیشود که اراضی حاصلخیز کشاورزی و باغات را که منابع اصلی تولید و امنیت غذایی یک ملت را تامین می کند و متعلق به صدها نسل هستند هدف تخریب قرار دهد!
قطعا جناب آصفی اطلاع ندارد که عمق خاک اراضی کشاورزی دزفول به 35 _ 30 متر یعنی به  قد یک آپارتمان 12 _ 10 طبقه میرسد البته متاسفانه برخی شواهد و قرائن گویای این است که برخی افراد منتسب به فرمانداری، ایشان را به این موضع و سیاست کشانده اند.

سوال: از افراد منتسب به فرماندار نام بردید؛ میشود روشن تر و واضح تر بگوئید مراد و مقصود از این افراد چه کسانی هستند؟

راستش را بخواهید وقتی خوب فکر و تحلیل میکنم  دقیقا بین دعوای پالایشگاه، تهمت به بزرگان و فرهیختگان دزفولی، تغییر کاربریهای باغات، انتصاب ها و برخوردها و کرنش ها و تملق گوئی ها و انتصاب برخی مشاوران سفارشی یک رابطه معنی دار میبینم.
بهرحال بی توجهی،  قصور، سوء استفاده از عنوان و موقعیت و یا رابطه با مقامات از طرف هر کس وهر مقامی چه آشکار یا پنهان قابل بخشش نیست. ببینید در دنیای امروزی برای هر عنوان، پست، مسئولیت، مشاوره و حتی پدیده های اجتماعی شاخصه ها و ملاک های صحیح و علمی دقیقی تعریف شده  و خارج از این چارچوب، غیرمنطقی و منشا فساد است.
در مورد انتصاب برخی مشاوران آقای فرماندار اولا همه میدانند به سفارش و معرفی و توصیه جناب آقای خبیر معاون سابق سیاسی استاندار قبلی این امر صورت گرفته است، دوما اگر آقای فرماندار بدلیل عدم آشنایی با مسائل کلان شهرستان دزفول حقیقتا دنبال انتخاب مشاور برای مشورت گرفتن به قصد تسریع و پیگیری و حل واقعی مشکلات کشاورزی و غیره شهرستان بود قطعا باید از شخصیت ها و عالمانی چون "مهندس نبوی"، "دکتر اسلامی" و محققان و کارشناسان برجسته و بازنشسته مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد که بنیانگذار و پایه گذار توسعه کشاورزی در شمال استان از 40 – 50 سال پیش بوده اند استفاده میکرد تا نتیجه مطلوبی حاصل می شد.
قطعا اشتباه استفاده از فردی که هیچ کارنامه و رزومه علمی، تحقیقی و پژوهشی و دانشگاهی ندارد نه تنها ظلم و توهین به جایگاه رفیع مشاوره و نزول شآن مشاوره است، به نوعی توهین و دهن کجی به کارشناسان باتجربه بازنشسته و حتی شاغلان برجسته فرمانداری و عدم اعتماد به آنان تلقی می شود.
نتیجه این اقدامات و روش و عملکرد فرماندار باعث شد تا استاندار پیشین دستور قطع ارتباط ایشان با فرمانداری را صادر و آصفی در لیست فرمانداران جابجا شده قرار گیرد. 

سوال: بنظر شما الگوی توسعه صنعتی و اقتصادی شهرستان دزفول بر چه مبنایی باید قرار گیرد و بر چه محورهایی استوارست؟

اراضی وسیع ، حاصلخیز و بسیار گسترده شمال استان خوزستان به تنهایی می توانند با مدیریت صحیح و علمی، امنیت غذایی کشوری را تامین کنند و به همین دلیل بوده که با تدوین و اجرای سیاست اقتصادی بسیار هماهنگ، مرتبط با اقلیم و شرایط سرزمینی زنجیره ای از کشت و صنعت ها و صنایعی مثل کارخانه قند، شیر و لبنیات، شکر، کاغذسازی از تفاله نیشکر، مجتمع های دامپروری، استفاده از ماشین آلات مدرن کشاورزی در منطقه استقرار پیدا کرده و کانون بزرگی از تولید و اشتغال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بوجود آورده اند.
حال باید همان روش و سیاست که توسعه صنعت مرتبط با کشاورزی باشد دنبال شود. صنعت موفق قارچ دزفول یکی از بهترین الگوهای توسعه بخش کشاورزی منطقه شمال خوزستان است.
توسعه کشت دانه های روغنی، صنعت دامپروری، غافل نشدن از ظرفیت ها و پتانسیل سرمایه گذاری در کشت و صنعت های شهید بهشتی و شهید رجایی با اختیار داشتن حدود 10 هزار هکتار زمین یکجا و گسترده و مالکیت واحد، آب و برق و امکانات و فضا و بسیاری از این دست فعالیت هایی که متناسب با اقلیم و طبیعت منطقه است. البته بشرط داشتن علاقه مندی، دلسوزی و عرق به شهرستان و مردم؛ نه کارهای تبلیغی و سیاسی. متاسفانه برخی منافع و نیات شخصی را بر منافع و مصالح عمومی مردم ترجیح میدهند و این نقطه ضعفی بزرگ برای برای هر مدیری است .

سوال: در مورد مشاجره ها و تنش های رسانه ای ایجاد شده بین آقایان سید احمد آوایی و دکتر شیروی  با آقای آصفی نظری دارید؟

اگر خوب دقت و کنجکاوی بعمل آید و تحلیل درستی از اتفاقات بوجود آمده در سطح شهرستان ارائه شود بنظر میرسد دعوا و مشاجره و تنش ظاهر قضیه است. اصل موضوع حذف یا حداقل منزوی کردن بزرگان، فرهیختگان و شخصیت های تاثیر گذار در سرنوشت مردم دزفول، با تخریب و تهمت است.
امروز آقایان آوایی و دکترشیروی، فردا امام جمعه و ... خلاصه یکی یکی شاید زورشان به قلع و قمع دسته جمعی نمی رسد.
ایجاد اختلاف و تفرقه  بین اقشار مختلف بویژه جدا کردن مردم شهرهای کوچک، روستائیان و عشایر، از مردم دزفول توسط برخی چهره ها زیرکانه و پنهانی دنبال میشود که نتیجه هم گرفته اند. شاید نمونه عینی و بارز و مشهود آن ترکیب آراء رای دهندگان در انتخابات 7 اسفند 94 بود که برای نخستین بار بر خلاف انتخابات دوره های پیشین مجلس شورای اسلامی در طول 38 سال گذشته، مردم شهرهای کوچک، روستائیان، عشایر تابعه شهرستان یکپارچه و یکدست به کاندیداهای ساکن روستاها و شهرها ی خود گرایش پیدا کردند در صورتیکه در انتخابات قبل که آقای آصفی و معاون غیربومی ایشان که رئیس ستاد انتخابات شهرستان نیز هست؛ حضور نداشتند بسیاری از کاندیداهای ساکن دزفول که بعنوان نماینده به مجلس شورای اسلامی راه یافتند از جمله سیداحمد زرهانی، مرحوم حاج سیدمصطفی فارغ ، دکتر صدرا، دکتر درویش زاده و سید احمد آوایی بخشی از آراء خود را از مردم ساکن در روستاها و مناطق عشایری بدست آوردند و این نکته و این حرکت با وجود آقایان زنگ خطری برای وحدت و یکپارچگی اقشار مختلف شهرستان است.
برخی ازما بجای تشویق مردم به شایسته گزینی، ملت  را به قوم و قبیله گرایی و تعصب بیهوده سوق می دهیم که این تخریب و تهمت ها مقدمه و پیش نیاز کار است. که تقاضا داریم مسئولان امنیتی به این نکته توجه داشته باشند.

سوال: وضعیت فعلی فرمانداری دزفول و مدیریت عالی شهرستان را  با توجه تجربیاتتان چگونه می بینید؟

بنده قضاوتی نمی کنم و از عملکرد خودمان نیز در زمان اشتغال در فرمانداری دفاع نمی کنم. اما اجازه بدهید برای تنویر افکار و خصوصا استاندار خوزستان وضعیت و عملکرد فعلی فرماندار مثالی ذکر کنم. چند ماه پیش حسب اقتضا مطالبی در مورد عملکرد یکی از دستگاه های اجرایی شهرستان کتبا به فرماندار ارائه نمودم بعد از چند ماه به بهانه های مختلف کارشناسان جدیدالاستخدام فرمانداری که ظاهرا گزارش را بررسی و پیگیری کرده بودند گفتند که برخی از تخلفات محرز است اما چون همه جا فساد و تخلف است و این اداره تنها نیست  کاری نکردند. چون قانع نشده بودم شخصا به فرماندار گفتم که رسیدگی نشد و جواب درستی از کارشناسان نگرفتم. ایشان در حضور معاون سیاسی، همان کارشناسان و حراست فرمانداری گفتند و بیان کردند: کارشناسان ما حقیقت را گفتند!
جناب آقای آصفی! اگر در دوره جنابعالی همه جا را بقول خود شما و کارشناسانتان فساد فرا گرفته پس نقش نماینده عالی دولت و نظارت عالیه شما کجاست. میراث سه سال تصدی شما برفرمانداری دزفول همین است؟ گفتم آقا کتبا جواب بنده را بدهید باز هم در دفاعی بدتر از اولی گفتند چون گزارش شخصی است برو دادگاه شکایت کن! من متعجب شدم که نکند اخیرا شرایط عوض شده و فرمانداران بجای نظارت بر عملکرد ادارات و صیانت از حقوق مردم مسائل بین المللی و منطقه ای را حل و فصل میکنند! و بقیه امور بجز تغییر کابری ها و مسائل اقتصادی بعهده دیگران است ...جناب آقای استاندار! این همشهری و فرماندار جنابعالی است و فقط نمونه ای از عملکرد ایشان است!

سوال: نکات یا نقطه نظرات دیگری در پایان این بحث دارید؟

مصالح و منافع عمومی مردم و صیانت از حقوق آنها ایجاب میکند که مدیرانی در راس امور قرار گیرند که اولا انتقاد پذیر، اهل تعامل و تدبیر و مشورت با صاحب نظران واقعی باشد. از طرفی باحوصله، مدبر و در یک کلام توانا و دلسوز باشد.
دزفول مدیران بسیاری در طول این 38 سال اعم از بومی و غیربومی به خود دیده اما مشکلات حاد و تنش هایی در این حد وجود نداشته است.
نکته بسیار مهم دیگری که در فرمانداری دزفول وجود دارد و باز هم نسبت به دوره های قبل استثناست، معاون سیاسی ایشان است. وی غیربومی است و این ترکیب شک و گمانها را بیشتر میکند که واقعا در فرمانداری امینی وجود ندارد. مردم نمی دانند پشت پرده برای آنان چه تصمیماتی گرفته میشود! در این شرایط و تشدید تنش ها و عملکرد فرماندار، تغییردر ترکیب فرمانداری بسیار ضروری بنظر می رسد و می تواند آرام بخش بوده و اعتماد را به مردم دزفول برگرداند.          

برچسب ها: سید احمد آوایی حبیب اله آصفی فرماندار دزفول دکتر شیروی فرمانداری دزفول شهرستان دزفول کشاورزی دزفول عظیمی مقدم مقتدایی