کد خبر : ۲۲۲۱۴۳ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۱۲/۰۳ ساعت ۰۹:۵۶

با حضور وزیر علوم و میهمانان ارشد کشوری و استانی
کنگره بین المللی جندی شاپور دفول آغاز شد

باحضوروزیرعلوم و چندتن دیگرازمسئولان کشوری و استانی و مهمانان خارجی کنگره بین المللی جندی شاپور دردزفول آغازشد.

 کنگره بین المللی جندی شاپور دفول آغاز شد


به گزارش خبرنگار دز ان ان نخستین کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول با حضور میهمانان خارجی و تعدادی از مسئولان ارشد کشور از جمله وزیرعلوم، تحقيقات و فناوری، معاون سازمان برنامه ریزی، معاون وزیربهداشت، نماینده ولی فقیه درخوزستان و چندتن دیگر از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی صبح امروز سه شنبه در دانشگاه جندی شاپور دزفول آغازشده است.

هدف از برگزاری این کنگره دوروزه که چندسال برای برگزار آن برنامه ریزی شده معرفی میراث ارزشمند تاریخی جندی شاپور به مردم جهان و آغازی برای معرفی هرچه بیشتر این پیشینه فرهنگی است.
براساس مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور دزفول ، نخستین نظام نامه آموزش عالی در 1800 سال پیش در دانشگاه جندی شاپور شکل گرفته است.

در دومين روز این کنگره علی اکبرولایتی و محمدرضامخبردزفولی بعنوان میهمانان  ویژه آن وارد شهرستان دزفول خواهند شد.

درسالهاي متمادي مراجع مفیدی شامل مقالات و کتب ارزشمند در خصوص جندی شاپور گردآوری شده که از این تعداد هشت کتاب تألیف و ترجمه شده است که در این کنگره از آنها رونمایی می شود.

از شاخص‌ترین این آثار می توان کتاب "آکادمی جندی‌شاپور" از یک فیلسوف آلمانی به نام شوفلر است که برای نخستین‌بار به زبان فارسی ترجمه شده است. همچنین از کتاب‌هایی از مؤلفان فرانسوی و ترک و کتاب دکتر ولایتی که به زبان انگلیسی نوشته شده نیز رونمایی خواهدشد.

به گفته دبیراین کنگره  طی ۲ فراخوان داده شده در ماه‌های اخیر، حدود ۲۰۰ مقاله علمی برای دبیرخانه کنگره ارسال شده که بعد از بررسی، تعداد ۵۷ تا از آن ها انتخاب شده اند همچنین ۱۰ سخنران علمی از اساتید دانشگاه‌های تهران و سراسر کشور در این ۲ روز به سخنرانی و ارائه مقاله می پردازند.

دانشگاه جندی شاپور دزفول در عصر خود معتبرترین و نخستين مرکز علمی جهان بوده که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس شده است.

گفته می شود نظیر کتابخانه‎ دانشگاه جندی شاپور هیچ‎گاه در تاریخ تمدن دنیا دیده نشده است، این دانشگاه عظیم و کتابخانه بزرگ آن محل تلاقی افکار ، اندیشه‎ها ، دانشمندان و هنروران و دین‎پروران بوده و به تمام معنی یک دانشگاه مترقی و آزاد به شمار می‎رفته است.
دانشگاه جندی شاپور گذشته از آن که مرکزی بزرگ برای اشاعه و تعلیم دانش‎های گوناگون زمان، مانند پزشکی ، داروسازی ، داروشناسی ، دامپزشکی ، نجوم ، ریاضیات ، فلسفه ، حکمت ، الهیات و موسیقی بوده است، مرکز صلح ، برابری و برادری نیز بوده و هزاران ایرانی ، هندی ، یونانی ، رومی و سریانی در کنار هم در آن‎جا برای هدفی واحد تلاش * کوشش می‎کردند.

گفته می شود پنج سال پس از تاسیس دانشگاه، هزاران دانشجو و استاد خارجی به سوی شهر جندی شاپور روی آوردند و تعداد دانشجویان این دانشگاه به بیش از پنج هزار تن رسیده است

برچسب ها: کنگره جندی شاپور دزفول جندی شاپور