کد خبر : ۲۲۱۷۴۳ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۹/۰۳ ساعت ۰۴:۱۱


تصمیم جنجالی ترامپ برای روز ریاست جمهوری

تصمیم جنجالی ترامپ برای روز اول ریاست جمهوری‌اش رئیس‌جمهور منتخب آمریکا اعلام کرد، در نخستین روز شروع به کار خود، ایالات متحده را از پیمان چندملیتی «ترانس پاسفیک» (TPP) خارج خواهد کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، روز دوشنبه با انتشار ویدیویی برنامه 100 روز نخست دولت خود را، که شامل سیاست‌های مرتبط با مهاجرت، قراردادهای تجاری و سیاست نظامی و دفاعی است، اعلام کرد.ترامپ در این پیام ویدیویی، که به‌صورت آنلاین بود، اعلام کرد، روزی که اداره امور را به دست بگیرد آمریکا را از پیمان تجاری «ترانس پاسیفیک» خارج خواهد کرد.

وی گفت: «درمورد تجارت باید بگویم که من از پیمان مشارکت تجاری ترانس پاسیفیک خارج خواهم شد؛ زیرا این پیمان برای کشور ما یک فاجعه بالقوه است. من به‌عوض در مورد موافقتنامه‌های تجاری عادلانه و دوجانبه مذاکره خواهم کرد که می‌تواند برای آمریکا اشتغالزایی کند».

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن روز دوشنبه گفت که آن پیمان تجاری بدون مشارکت آمریکا بی فایده خواهد بود. رهبران کشورهای عضو در روزهای پایان هفته در جریان اجلاسی در پرو گفتند که علیرغم مخالفت آقای ترامپ موافقتنامه های تجاری آزاد را دنبال خواهند کرد.

گفتنی است دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا پس از سال‌ها مذاکرات در سطوح مختلف با 11 کشور دیگر، برای دستیابی به این پیمان به توافق رسیدند، اما کنگره‌ هرگز آن را تصویب نکرد و اوباما نیز سرنوشت آن را به رئیس‌جمهوری بعدی سپرد.

پیمان تجاری «ترانس پاسفیک» میان 12 کشور، که 40 درصد اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند امضا شده است. آمریکا، ژاپن، مالزی، ویتنام، سنگاپور، برونئی، استرالیا، نیوزیلند، کانادا، مکزیک، شیلی و پرو اعضای این پیمان هستند.

ترامپ در ادامه افزود: «از تیم انتقال قدرت خودم خواسته‌ام فهرستی از اقدامات را تهیه کند که ما می‌توانیم در روز نخست برای احیای قوانین و بازگرداندن شغل‌هایمان انجام دهیم».

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در زمینه قوانین مهاجرتی نیز خاطرنشان کرد، که اجازه نخواهد داد از نظام مهاجرتی ایالات متحده سوء‌استفاده شود.

 

منبع: تسنیم

برچسب ها: رئیس‌جمهور منتخب آمریکا دونالد ترامپ روز ریاست جمهوری