کد خبر : ۲۲۲۰۵۷ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۱۱/۱۱ ساعت ۱۸:۲۱


سفیرهندوستان درایران با امام جمعه دزفول دیدار کرد

سفیرهندوستان درایران امروز در اولین روز سفر غیررسمی خود به دزفول باامام جمعه این شهرستان دیدار کرد.

 سفیرهندوستان درایران با امام جمعه دزفول دیدار کرد

به گزارش خبرنگار شبکه خبری دز(دز ان ان)، حجت الاسلام سیدمحمدعلی قاضی دزفولی امام جمعه دزفول ظهر امروز دوشنبه در دیدار صمیمی با سفیرهندوستان درایران که در محل دفتر امام جمعه برگزارشد، اظهار کرد: دزفول شهری با پیشینه تاریخی است که اولین دانشگاه جهان یعنی جندی شاپور در آن احداث شده است.

وی پل باستانی را از آثار قدیمی و باستانی دزفول برشمرد که نشانگر تاریخ و تمدن این شهرستان است و افزود: این پل با قدمتی حدود ۱۷۰۰ سال قدیمی ترین پل دنیا محسوب شده و امروزه از مناطق مورد نظر و‌محبوب گردشگران و حتی شهروندان دزفول است.

پیشینه معتبر دزفول از نظر فرهنگی
امام جمعه دزفول با بیان اینکه دزفول از نظر برخورداری از علما و دانشمندان نیز پیشینه معتبری دارد، گفت: این شهرستان علمای بزرگی از جمله آیت الله قاضی و شیخ انصاری را به جهان اسلام و تشیع تحویل داده است.

حجت الاسلام قاضی دزفولی بابیان اینکه ایران و هند اشتراکات فراوانی از نظر فرهنگی و آداب و رسوم دارند، تاکید کرد: این دو ملت همواره دوست و یاور یکدیگر بوده و می توانند این تعاملات را افزایش دهند.

وی عنوان کرد: هم اکنون مزار بسیاری از علمای خوزستانی در هندوستان قرار دارند که از جمله این علمای مرحوم قاضی نورالله شوشتری و مفتی محمدعباس جزایری هستند که نشان دهنده قدمت دوستی ایران و هندوستان است.

تشابه هند و دزفول در مقاومت مردمان
امام جمعه دزفول بیان کرد: دیگر تشابه دزفول و هند در مقاومت مردمان آنها است مردم هند در مقابل استعمار انگلستان ایستادگی کرده و استقلال خود را بدست آوردند مردم دزفول نیز در طول هشت سال جنگ تحمیلی با تحمل موشک ها و بمباران های متعددشهر خود را ترک نکرده و توانستند در مقابل دشمن ایستادگی کنند.

حجت الاسلام قاضی دزفولی در بخش دیگری از صحبت های خود دزفول را یکی از قطب های کشاورزی درکشور برشمرد و توضیح داد: سالانه شش میلیون تن محصولات کشاورزی دردزفول تولید می شود که این شهرستان را از نظر اقتصادی شهر ارزشمندی کرده است.

حجت الاسلام قاضی دزفولی درپایان این دیدارصمیمی را زمینه ای برای گسترش مبادلات فرهنگی و اقتصادی دزفول با هندوستان برشمرد.

لزوم تقویت روابط ایران و هندوستان
سفیرهندوستان درایران نیز دراین نشست صمیمی اظهار کرد: ایران و هندوستان ارتباط تاریخی و اشتراکات فرهنگی بسیار زیادی با یکدیگر دارندبگونه ای که اگر وارد برخی شهرهای هندوستان شوید گویی وارد ایران شده اید.

سوراب کومار که خود اهل شهر لک نو از هندوستان است به شباهت های تاریخی و فرهنگی این شهر با ایران و بویژه دزفول اشاره کرد و گفت: در لک نو و حیدرآباد نیز مقبره های مذهبی زیادی وجود داردو یادبودهایی از علمای مذهبی قراردارد.

وی خواستار تقویت روابط فرهنگی ایران و هندوستان شد و عنوان کرد: دزفول شهر زیبا و رویایی است که آثار تاریخی و تمدنی آن انسان را شگفت زده می کند.

سفیرهندوستان درایران حمام موزه کرناسیون و مدارک و اسناد مربوط به هندوستان در این موزه را بی نظیردانست و گفت: دزفول یک شهر قدیمی و متمدنی است که به شهر مقاومت معروف است که تاریخچه فرهنگی و تاریخی آن زبانزد است.

کومار درخصوص مقاومت مردم دزفول درجنگ تحمیلی توضیح داد: مشخص است که دزفول مردمان قدرتمندی دارد که به شهرشان تعصب دارندکه این نقش بزرگ را در جنگ ایفا کرده اند.

به گزارش دز ان ان، پس از پایان این دیدار کوتاه امام جمعه دزفول تابلویی نفیس و هدایایی از صنایع دستی دزفول به سفیر هندوستان در ایران و همسر وی تقدیم کرد.

برچسب ها: امام جمعه دزفول سفیر هند در ایران شهرستان دزفول