کد خبر : ۲۲۲۵۲۰ تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۰۵/۲۶ ساعت ۱۸:۰۲

معاون میراث فرهنگی خوزستان:
خانه تاریخی طلوعی‌فر در دزفول مرمت می‌شود

معاون میراث فرهنگی خوزستان از آغاز فصل اول عملیات مرمت خانه تاریخی طلوعی‌فر در دزفول خبر داد.

 خانه تاریخی طلوعی‌فر در دزفول مرمت می‌شود

مرجان شوشتری گفت: این بنای ارزشمند با قدمتی نزدیک به 200 سال دارای عناصر و تزیینات مربوط به معماری بومی دزفول است.

وی در مورد مرمت این بنا اظهار کرد: در سال جاری فاز اول عملیات مرمت خانه طلوعی‌فر با اختصاص اعتبار یک میلیارد ریال آغاز شده و در این مرحله نسبت به مرمت بخش‌های آسیب‌دیده بنا اقدام خواهد شد. پیش از این نیز طرح مطالعاتی مرمت و احیا و باز زنده‌سازی این بنای ثبت ملی انجام شده است.

معاون میراث فرهنگی خوزستان درباره وضعیت مکانی این بنا نیز بیان کرد: خانه طلوعی‌فر در هسته اولیه شکل‌گیری بافت قدیم دزفول به نام محله قلعه قرار دارد. مساحت این خانه 324 مترمربع و به صورت دو طبقه بنا شده است.

شوشتری افزود: دهلیز ورودی، حیاط مرکزی، ایوان، شوادون، مشبک‌های گچی به صورت گرده‌کاری، تزیینات آجری خوون‌چینی شده و ستون و سرستون آجری از ویژگی‌های مهم معماری این بنا است.

با توجه به موقعیت ویژه‌ای که این بنا دارد و مساحت آن که بالغ بر 327 متر مربع است خانه تاریخی طلوعی‌فر پتانسیل بالایی جهت تبدیل شدن به اقامتگاهی سنتی در دل بافت تاریخی دارد. از یک طرف نزدیکی به خیابان طالقانی و از طرف دیگر قرار گرفتن در دل بافت و دارا بودن مغازه‌های سنتی و هم‌جواری با بناهای ارزشمند تاریخی، این بنا را به یک فرصت سرمایه‌گذاری گردشگری تاریخی تبدیل کرده است.

برچسب ها: خانه تاریخی خانه تاریخی طلوعی مرجان شوشتری مرمت خانه مرمت معاون میراث فرهنگی خوزستان