کد خبر : ۲۲۱۱۷۸ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۵/۳۱

جدال مدیران، فرار سرمایه از خوزستان
پروژه برج طاووس در آستانه سقوط قرار گرفت

پروژه عظیم تفریحی تجاری برج طاووس در شهر دزفول در آستانه ورود سرمایه میلیاردی از سوی سرمایه گذار خارجی برای چندمین بار متوقف شد. گفتنی است اختلافات ما بین اعضای شورای شهر و شهرداری دزفول باعث شده تا روند اجرایی یکی از بزرگ ترین پروژه های اقتصادی خوزستان متوقف شود

  پروژه برج طاووس در آستانه سقوط قرار گرفت

به گزارش شبکه خبری دز(دز ان ان) شعار حمایت از سرمایه گذاری داخلی و خارجی از سوی مسئولان خوزستانی این روزها نقل همه محافل خبری است. اما زمانی که باید حرف را به مرحله عمل برسانند هزاران مشکل ریز و درشت را جلوی پای سرمایه گذاران می اندازد تا جایی این سرمایه گذاران فرار را برقرار و تحمل بروکراسی بیش از حد دست و پاگیر نظام اقتصادی خوزستان ترجیح می دهند.
بسیاری از مسئولان استانی نطق های پر سوز و گدازی در زمینه تشکیل کمیته های تخصصی و لزوم رفع موانع پیش رو در زمینه سرمایه گذاری در استان سر دادند اما این نطق های جسورانه تا کنون راه به جایی نبرده اند.
پروژه تفریحی تجاری برج طاووس در شهرستان دزفول را می توان نمونه بارز یک پروژه طلسم شده در زمینه سرمایه گذاری خارجی در خوزستان برشمرد. روند اجرایی این پروژه از سال ۹۰ تا کنون به دلایل مختلفی متوقف شده است.
جلسات متعدد با مسئولان شهرستان و حتی هیات های سرمایه گذار خارجی در این خصوص هم نتوانسته کشتی به گل نشسته این پروژه عظیم اقتصادی را که بی شک نقطه عطفی در زمینه سرمایه گذاری خارجی در استان محسوب می شود را در هم بشکند.
بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته پروژه برج بزرگ طاووس در بهترین منطقه ی توریستی شهر دزفول و ساحل رودخانه دز ( منطقه علی کله) احداث خواهد شد.
این برج دارای کاربری های متفاوتی از جمله؛ بازار اختصاصی اصناف، هتل پنج ستاره، بیمارستان ۹۶ تخت خوابه فوق تخصصی، سینما، تئاتر، بانک است و با احداث این برج بیش از سه هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.
سرمایه گذاری در طرح اولیه این پروژه هفتصد میلیارد تومان بوده و با اجرای طرح های توسعه ای نیز این مبلغ به حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.
مذاکره در خصوص برج طاووس در حال انجام گرفتن است
"حبیب الله آصفی" در این خصوص به خبرنگار پرسا پرس گفت: شهرستان دزفول از دیرباز در بخش های مختلف اقتصادی دارای پتانسیل های فراوانی بوده و در این خصوص نیز فعالیت های بسیاری صورت گرفته است
وی افزود: در همین راستا سرمایه گذار جدید نیز به منظور عملیاتی کردن این پروژه معرفی شده است. به طور حتم در صورتی که ورود سرمایه از سوی سرمایه گذاران خارجی به کشور تایید شود این پروژه به مرحله اجرا خواهد رسید.
فرماندار دزفول تصریح کرد: خوشبختانه در این زمان عزم جدی برای حمایت از هر نوع سرمایه گذاری در شهرستان وجود دارد
آصفی اظهار کرد: برج طاووس بی شک یکی از بزرگترین پروژه هایی است که در دزفول به همت سرمایه گذاران بخش خارجی به نتیجه خواهید رسید.

پروژه برج طاووس راکد مانده است

"ماندانا نوین" عضو شورای شهر دزفول نیز در این خصوص عنوان کرد: در این زمان پروژه برج طاووس بدون هیچ گونه تصمیم گیری و به صورت راکد مانده است.
وی افزود: البته در برهه هایی روند اجرایی این پروژه عظیم آغاز شد که متاسفانه بعد از مرحله گودبرداری متوقف شد. به همین دلیل شهرداری نیز موظف به پرداخت خسارت به سرمایه گذار شد.
وی تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی توقف این پروژه عدم اطمینان مسئولان شهری به سرمایه گذار است.
"رحمان صدرایی فر" رئیس هیئت مدیره شرکت طاووس جهان نیز در این خصوص بیان نمود که: در سال ۹۰ اولین قرارداد ما بین شهرداری و شرکت برج طاوس منعقد شد. و برای اولین بار در استان طراحی و اجرای یک پروژه عظیم اقتصادی و تفریحی به صورت موازی انجام گرفت، و در طول دو ماه حدود ۸۰۰ هزار متر مکعب گودبرداری انجام گرفت.
رئیس هیئت مدیره شرکت طاووس جهان اظهار کرد: بر اساس قراداد منعقد شده شهرداری موظف بود تا مجوز های لازم را در هنگام گود برداری سازه های این پروژه را دریافت کند. از همان ابتدای شروع به فعالیت ایرادات کارشناسی نشده از سوی شورای شهر به این طرح وارد شد و در نهایت دو سال بعد جلسه ای با حضور فرماندار این شهرستان و مسئولان شهری برگزار شد. در این جلسه مقرر شد به دلیل عدم توانایی دریافت مجوز های لازم از سوی شهرداری این سازمان باید هفت میلیارد تومان خسارت های وارده به این شرکت را پرداخت کند.
صدرایی فربا اشاره به افزودن یک الحاقیه به قرارداد این پروژه از سر گیری عملیات اجرایی آن اظهار کرد: در همین زمان طرح جدید این پروژه بر اساس یک مسابقه بزرگ با شرکت بیش از سی شرکت مطرح و فعال در این زمینه برگزار شد. در انتها نیز طرح منتخب به دلیل سخت بودن احداث سازه های آن با تاخیر حدود سه ماهه که البته این تاخیر با آگاهی کامل و رضایت شواری شهر بود مواجه شد.
وی تصریح کرد: متاسفانه پس تکمیل شدن طراحی سازه ، شورای شهر با عنوان عدم توانایی شرکت در ساخت خواستار فسخ قرار داد شدند. اعضای شورا خواستار اهدای فاینانس این پروژه به یک شرکت خارجی دیگری بودن وکه در این زمان خسارت وارده به شرکت پنج میلیارد تومان افزوده شد.
رئیس هیئت مدیره شرکت طاووس جهان گفت: در مرحله آخر نیز درابتدا سال جاری روند اجرای این پروژه با الحاقیه ای جدید ۱۸ صحفه ای به پیشنهاد شهردار دزفول فعالیت دوباره آآغاز شد. کلیه مراحل قانونی فاینانس پروژه انجام گرفت. همه مدارک لازم به وزرات اقتصادی دولت تحویل داده شد و ظرف مدت زمان یک ماه کلیه قراردادهای لازم با فایناس خارجی منعقد گردید و کلیه ضمانت های لازم نیز آماده و تحویل فایناس خارجی گردید .اما در همین زمان اعضای شورا طرح را متوقف و درصدد استیضاح شهردار بر آمدند.
گفتنی است، اختلافات ما بین اعضای شورای شهر و شهرداری دزفول باعث شده تا روند اجرایی یکی از بزرگ ترین پروژه های اقتصادی خوزستان متوقف شود و به طور حتم در صورت ادامه این روند منجر به انصراف سرمایه گذار می شود. پروژه طاووس تنها یکی از پروژه های بزرگ اقتصادی استان است که هر چه روند عملیاتی شدن آن به پیش می رود قدم هایی به سوی فرار سرمایه گذار بر داشته می شود.

برچسب ها: برج طاووس شهرداری دزفول دزفول ماندانا نوین رحمان صدرایی حبیب الله اصفی