کد خبر : ۲۲۲۲۰۵ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۱۲/۲۰ ساعت ۰۲:۴۴

مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو ایران:
دانشگاه جندی شاپور نشان دهنده اوج عظمت تمدنی دزفول است

مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو ایران گفت: وجود دانشگاه باستانی جندی شاپور نشان دهنده اوج عظمت تمدنی دزفول است.

 دانشگاه جندی شاپور نشان دهنده اوج عظمت تمدنی دزفول است

به گزارش خبرنگار شبکه خبری دز(دز ان ان)، عبدالمهدی مستکین شامگاه پنجشنبه در آیین رونمایی از کتاب متل های دزفولی که با حضور مردم و مسئولان در خانه تاریخی تیزنو برگزار شد ، اظهار کرد: جمع آوری حکایات ، متل ها و روایات باعث زنده نگه داشتن فرهنگ و هویت هر شهر و دیار است.

وی بابیان اینکه در خانواده ای که کتاب یافت نمی شود امیدی به بالندگی نیست ، افزود: بایداهمیت کتاب و حفظ فرهنگ و هویت را از کودکی در فرزندان خود نهادينه کنیم.

مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو ایران، دزفول را زیباترین شهر آجری ایران برشمرد و گفت: معماری بناهای بافت تاریخی دزفول آسمانی است و خشت خشت آن با تقوا و ایمان به خدا بناگذاشته شده به همین دليل آدمی باقرارگرفتن  در اماکن تاریخی دزفول حال و هوایش کاملا تغییرمی کند.

مستکین در ادامه عنوان کرد: تمدن و فرهنگ دزفول تا جایی بزرگ و کهن است که نخستین دانشگاه جهان با 1800 سال قدمت در این شهر بنا گذاشته شده و میزبان دانشمندان یونانی ، نستوری ، رومی، هندی ، چینی و دانشمندانی از نقاط مختلف جهان بوده است.

وی اضافه کرد: در واقع دانشگاه جندی شاپور نشان دهنده اوج عظمت تمدنی دزفول است.

مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو ایران در پایان با تقدیراز گردآورندگان کتاب متل های دزفولی ، گفت:این کتاب که به همت کارشناسان دفتر یونسکوی دزفول  گردآوری شده موجی را در دیگرشهرها همانند اصفهان و تبریز ايجاد کرده بگونه ای که شاهد هستیم در این دو شهرنیز چنین کتابی در حال گردآوری است که این برای دزفول یک افتخار و امتياز است.

به گزارش دز ان ان، کارشناسان یونسکوی دزفول با دعوت از چندین مادربزرگ دزفولی اقدام به ثبت و ضبط خاطرات و متل های آنان در خانه تاریخی تیزنو کردند که ماحصل این تلاش چاپ کتاب 176 صفحه ای متل های دزفولی در قالب 13 متل است که طی آیینی در خانه تاریخی تیزنو از آن رونمایی شد.

اجرای موسیقی سنتی و پخش کلیپ مستند از نحوه جمع آوری این متل ها از دیگر آیتم های این همايش بود.

در پایان همایش نیزازسوی مسئولان حاضر در مراسم از جمله رئيس شورای اسلامی شهر و مدیربخش فرهنگی کمیسیون ملی یونسکوی ایران از گویندگان این متل ها با اهدای گل و لوح تقدیر و از کتاب مذکورنیز رونمایی شد.

از هدی مسیح ، مرضیه ابراهیمی ، الهام افتخارزاده ، سحرزکی پور ، مریم دوایی فر و علی قانعی کارشناسان یونسکو دفتر دزفول که اقدام به جمع آوری و تالیف این کتاب کرده اند نیز توسط مسئولان با اهدای لوح هایی تقدیرشد.

کتاب متل های دزفولی در تیراژی محدود و با هزينه 25 هزارتومان در خانه تاریخی تیزنوقابل خریداری توسط شهروندان دزفولی و علاقه مندان است.

برچسب ها: عبدالمهدی مستکین مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو ایران