کد خبر : ۲۲۲۱۴۲ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۱۲/۰۲ ساعت ۱۶:۳۶


عظیمی

سئوال  : آقای عظیمی مقدم ، شما سالها بعنوان کارشناس برنامه ریزی و عمرانی فرمتنداری دزفول مشغول بکار و اکنون بازنشسته اید نظرتان را در خصوص مشاجرات موجود بر سر احداث پالایشگاه  نفت دزفول بیان می کنید ؟

قبل از اینکه وارد بحث و به سئوال جنابعالی پاسخ دهم نکته مهمی را برای اطلاع بیشتر همشهریان و علاقه مندان به آینده دزفول یادآوری نمایم . در طول 38 سال گذشته تعداد زیادی طرح و پروژه اعم از عمراتی و اقتصادی با سرمایه گذاری عظیم و هنگفت در نقاط مختلف کشور اجرا شده که در زمان اجرا و قبل و بعداز آن مسئولین ذیربط چقدر از اجرای اینگونه طرحها دفاع و بخود می بالیدند و مباهات میکردند اما امروز بجایی رسیدیم که خود دولت برای چلوکیری از عواقب زیست محیطی فعالیت اینگونه طرحها مجبور به تعطیلی ، انتقال و یا قطع سهمیه سوخت واحدهای صنعتی آلاینده که در زمان ساخت ارزیابی درست و دقیقی از تاثیر اینگونه طرحها بر محیط زیست و زندگی و سلامتی مردم صورت نگرفته بود ، میشود !

شما همین محاسبات و مطالعات ناقص و تصمیمات عجولانه را در بعضی ازپروژه های عمرانی شاهد هستید . مثل سد گتوند که اتفاقا اغلب مردم با منطقه آشنایی دارند . متاسفانه عواقب ناشی از شوری  آب بتدریج بر کشاورزی و درآمد ، معشیت مردم و بیشه های حاشیه رودخانه کارون  نمایان میگردد . ممکن است از قبل احداث کارخانه ، پالایشگاه ، پتروشیمی ، سدونیروگاه بدون  مطالعه و کار کارشناسی دقیق و علمی و اجرای ضوابط  و صرفا با انگیزه های سیلسی و تبلیغاتی ، عده ای نورچشمی ، آقازاده و اقوام بعضی ها به نان و نوا ، مدیریت و پستی و حقوق چند میلیونی دست یابند اما سرنوشت و آینده مردم چه میشود کسی به این سئوال پاسخ نمی دهد ! نتیجه این میشود که جمعیت زیادی مجبور به کوچ اجباری و سپس ترویج و توسعه حاشیه نشینی شهرها ، گسترش فقر و اعتیاد و بیکاری و بحرانهای اجتماعی ، اقتصادی و زیست محیطی را در کشور بر جا خواهد گذاشت .

پالایشگاه نفت دزفول از این دست طرحهاست ، بنده بدون توجه به منافع این گروه یا آن گروه باید با عبرت از اشتباهات گذشته مناطق مختلف کشور مانع تکرار بحران احتمالی دیگری در این شهرستان شد و البته بهیچ عنوان با ایجاد صنعت در دزفول مخالف نیستم اما قرار نیست به بهانه حمایت از سرمایه گذاری نابجا و یا خدای نخواسته معاملات پشت پرده این یا آن ، آینده دزفول را تباه کنیم . آن چیزی که دزفول نیاز دارد صنعت مرتبط با بخشهای مختلف کشاورزی و اقلیم طبیعی شهرستان است . البته اگر مطالعات دقیق ، جامع و علمی کاملی در خصوص تاثیر عملکرد پالایشگاه نفت بر کشاورزی و محیط زیست منطقه توسط مشاورین مجرب ، باسابق ، متعهد و مسئولیت پذیر در مورد ارزیابی زیست محیطی صورت گرفته و گزارش آن ارائه و مورد تایید قرارگرفته باشد هیچ اشکال ندارد اما بجای اجرای قانون و الزامات قانونی اجرای هرطرح و پروژه بخواهیم با تهدید و تغیر مدیرو کارشناسان ذیربط محیط زیست با زور و فشار تاییدیه احداث پالایشگاه بگیریم قطعا این روش ناپسند و خیانتی است که از هرکس و مقامی صادر شود باید در مقابل وجدان عمومی جوابگو باشد .

سئوال : حال که بحث به اینجا رسید نظرتان را در مورد گزارشات و بیانات فرماندار دزفول در مورد حجم سرمایه گذاری در شهرستان دزفول طی 3 سال گذشته  را بیان میکنید ؟

بنده هم مثل شما شنیده ام هم خوانده ام ، ارقامی بین 30 تا 40 هزار میلیار تومان ، قطعا اگر آقای فرماندار همچه ادعایی دارد چرا فهرست طرحها ، محل اجرا ، سرمایه گذار و حجم سرمایه گذاری و همچنین اشتغال ایجاد شده را اعلام و منتشر نمیکند ؟

اگرمرادآقای فرمانتدار پایشگاه نساخته ، قارچ دزفول ، روغن گلستان و کارخانه فولاد را که این سه طرح اخیر قبل از تصدی ایشان به فرمانداری راه اندازی یا ساخته شده اند و یا اصطلاح عجیب هتل هوسپیتال طاووس باشد که این موارد ربطی به ایشان ندارند البته ممکن است توسعه پیدا کنند که یک امر طبیعی است . این ادعا علتهای دیگری هم ممکن است داشته باشد مثل تبلیغات به قصد به حاشیه راندن منتقدین و منزوی کردن آنها مثل همین مناقشات اخیر با آقایان آوایی و دکتر شیروی ؟ علت دیگری هم وجود دارد ریاضیات ضعیف و عدم تشخیص هزار میلیارد و یا ضعف جسمی و بیماری دیابت که بر اعصاب و روان اثر مستقیم دارد. آقای آصفی داشته های موجود دزفول را مثل صنعت گل و گیاه ، مرکبات بی نظر ، توسعه صندوق حمایت از کشاورزی ،شبکه عظیم آبیاری دز که حیات اقتصادی شهرستان مرهون این شبکه در حال تخریب است ، تقویت تعاونیهای تولید ، صنایع موجود ، دامداران سنتی و صنعتی و ...... حفظ کند کافی است . چرا آقای آصفی از طرح و پیگیری این پتانسیل ها و ظرفیت های عظیم حرف نمی زند ؟

سئوال : شهرستان دزفول از گذشته های دور تا کنون  کانون و قطب تولید محصولات کشاورزی ، غلات و مرکبات بوده است نظرتان راجع به تخریب و تغییرکاربری های وسیع اراضی و باغات شهرستان چیست ؟

دقیقا همینطور است شهرستان دزفول بعنوان مرکز شهرهای شمال استان خوزستان حقیقتا کانون و محورتولید و عرضه محصولات کشاورزی ، زراعی ، دامی و باغی مورد توجه بوده اما متاسفانه در سالهای اخیر اتفاقاتی افتاده که نمیشود بی خیال از کنار آنها گذشت . گل و گیاه و ترمینال مربوطه به فراموشی سپرده شده ، باغات بی نظیر مرکبات باغداران دزفول با چراغ سبز فرمانداری به بهانه حمایت از صنعت گردشگری رو به نابودی میرود . برغم تصریح قانون منع تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات ، همکاری مراجع قضایی و انتطامی ، تشکیل کمیسیون ماده 99 قانون شهرداریها که دقیقا بر ساخت و سازهای غیرقانونی در خارج از محدوده و حریم قانونی شهرها نظارت دارد ، وجود مراکز خدمات جهادکشاورزی و ابزار و امکانات برخورد قانونی با تخلفات و تغییرکاربری ها ، می بینیم نه تنها اقدام موثر و بازدارنده ای در این زمینه صورت نمی گیرد بلکه خدمات وسیع زیربنایی مانند برق ، آب و غیره که مهمترین عامل و مشوق تغییرکاربری است در اختیار متخلفین قرارداده میشود .!!! شما اگر دقت کنید شبکه وسیع و تارعنکبوتی گسترده  برق در باغات و اراضی کشاورزی دزفول ایجاد شده و به  ساختمانها که عموما ویلا هستند خدمات میدهند.

حال سئوال اساسی و مهم اینجاست چرا آقای فرماندار کمیسیون ماده 99 قانون شهرداریها را فعال نکرده و نمیکند یا اگر فعال است آثار مثبت و بازدارنده تصمیمات و آرائ کمیسیون چه بوده است ؟  کارگروه کشاورزی ، آب و منابع طبیعی شهرستان به ریاست فرماندار چه نقشی در جلوگیری از این روند مخرب و یا رسیدگی به صنعت گل و گیاه و سایر بخشهای کشاورزی داشته است ؟ چرا دغدغه فرماندار حفظ سرمایه های ملی ومنابع تولید و اشتغال شهرستان نیست ؟

آقای آصفی از همان هفته های نخست زمامداری فرمانداری دزفول دائم از توسعه صنعت گردشگری  در باغات دزفول دم میزند دستورالعمل برای چگونگی ساخت دیوار و سردرب ورودی ساختمانها در باغات صادر میکند . گوش ایشان حرف هیچ منتقد و معترضی را نمیشنود . خوب واقعا بدون رودربایستی و تعارف باید گفت متاسفانه ایشان نه علم اقتصاد می فهمد و نه از صنعت گردشگری و توریسم و منطق ویژه این صنعت پولساز خبر دارد . کدام انسان عاقل و مدیری عالم و با دانش اراضی کشاورزی و باغات را که منابع تولید و امنیت غذایی یک ملت را تامین و متعلق به صدها نسل هستند اینجوری هدف تخریب قرار میدهد .اقای اصفی نمی داند عمق خاک اراضی کشاورزی دزفول به 35 _ 30 متر یعنی به  قد یک اپارتمان 12 _ 10 طبقه میرسد 

البته شواهد و قرائنی وجود دارد که برخی افراد منتسب به فرماندار ایشان را به این موضع و سیاست کشانده است .

سئوال : از افراد منتسب به فرماندار نام بردید میشود روشن تر و واضح تر بگوئید مراد ومقصود کیست ؟ آیا منظور مشاور ایشان نیست  ؟

راستش را بخواهید وقتی خوب فکر و تحلیل میکنم  دقیقا بین دعوای پالایشگاه ، تهمت به بزرگان و فرهیختگان دزفولی ، تغییر کاربریهای باغات ، انتصابها و برخوردها و کرنشها و تملق گوئیها و انتصاب مشاور سفارشی یک رابطه معنی داری میبینم . بهرحال بی توجهی ، قصور ، سوء استفاده از عنوان و موقعیت و یا رابطه با مقامات از طرف هرکس وهر مقامی چه آشکار یا پنهان قابل بخشش نیست . ببینید در دنیای امروزی برای هر عنوان ، پست ، مسئولیت ، مشاوره ، حتی پدیده های اجتماعی شاخصه ها و ملاکهای صحیح و علمی دقیقی تعریف شده  و خارج از این چارچوب غیرمنطقی و منشا فساد است . در مورد مشاور آقای فرماندار اولا همه میدانند به سفارش و معرفی و توصیه جناب آقای خبیر معاون سابق سیاسی استاندار قبلی صورت گرفته ، ثانیا اگرآقای فرماندار بدلیل عدم آشنایی با مسائل کلان شهرستان دزفول وحقیقتا دنبال انتخاب مشاور برای مشورت گرفتن به قصد تسریع و پیگیری و حل واقعی مشکلات کشاورزی و غیره شهرستان بود قطعا باید از شخصیت ها و عالمانی چون مهندس نبوی ، دکتر اسلامی و محققین و کارشناسان برجسته و بازنشسته مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد که بنیانگذار و پایه گذار توسعه کشاورزی در شمال استان از 40 – 50 سال پیش بوده اند استفاده میکرد تا حسن نیت وی ثابت شود . قطعا این خطا و استفاده از بازنشسته ای که هیچ کارنامه و رزومه علمی ، تحقیقی و پژوهشی و دانشگاهی ندارد نه تنها ظلم به و توهین به جایگاه رفیع مشاوره و لجن مال کردن شان مشاور واقعی است بلکه توهین و دهن کجی و گستاخی به کارشناسان بازنشسته و حتی شاغلین برجسته فرمانداری و عدم اعتناد به انان تلقی میگردد . البته نتیجه این اقدامات و روش و عملکرد فرماندار باعث شد تا شخص جناب آقای مقتدایی راسا دستور قطع ارتباط ایشان با فرمانداری را صادر و خود آقای آصفی در فهرست فرمانداران جابجا شده قرارگیرد .   

سئوال : بنظر شما الگوی توسعه صنعتی و اقتصادی شهرستان دزفول بر چه مبنایی باید قرار گیرد و بر چه محورهایی استوارست ؟

اراضی وسیع ، حاصلخیز و بسیار گسترده شمال استان خوزستان به تنهایی می توانند با مدیریت صحیح و علمی امنیت غذایی کشوری را تامین کنند و به همین دلیل بوده که با تدوین و اجرای سیاست اقتصادی  بسیار هماهنگ ، مرتبط با اقلیم و شرایط سرزمینی زنجیره ای از کشت و صنعتها و صنایعی مثل کارخانه قند ، شیر و لبنیات ، شکر ، کاغذسازی از تفاله نیشکر ، مجتمعهای دامپروری  ، استفاده از ماشین آلات مدرن کشاورزی  در منطقه استقرار پیدا و کانون بزرگی از تولید و اشتغال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بوجود آورد . الان هم باید همان روش و سیاست که توسعه صنعت مرتبط با کشاورزی باشد دنبال شود . صنعت موفق قارچ دزفول یگی از بهترین الگوهای توسعه  بخش کشاورزی منطقه شمال خوزستان است . توسعه کشت دانه های روغنی ، صنعت دامپروری ، غافل نشدن از ظرفیتها و پتانسیل سرمایه گذاری در کشت و صنعت های شهید بهشتی و شهید رجایی با اختیار داشتن حدود 10 هزار هکتار زمین یکجا و گسترده و مالکیت واحد ، آب و برق و امکانات و فضا ، و بسیاری از این دست فعالیتهای  متناسب با اقلیم و طبیعت  منطقه  . البته بشرط علاقه مندی ، دلسوزی و عرق شهرستان و مردم را داشتن نه کارهای تبلیغی و سیاسی .بعضی ها منافع  و نیات شخصی را بر منافع و مصالح عمومی مردم ترجیح میدهند و این نقطه ضعف بزرگ مدیریت کلان شهرستان است .

سئوال : در موردمشاجره ها و تنش های ایجاد شده بین آقایان سید احمد آوایی و دکتر شیروی نظری دارید  ؟

اگر خوب دقت و کنجکاوی بعمل آید و تحلیل درستی از اتفاقات بوجود آمده در سطح شهرستان ارائه شود بنظر میرسد دعوا و مشاجره و تنش ظاهر قضیه است . اصل موضوع حذف یا حداقل منزوی کردن بزرگان ، فرهیختگان و شخصیت های تاثیر گذار در سرنوشت مردم دزفول  با تخریب و تهمت  است .امروز آقایان آوایی و دکترشیروی فردا امام جمعه و ... خلاصه یکی یکی شاید زورشان به قلع و قمع دسته جمعی نمی رسد . ایجاد اختلاف و تفرقه  بین اقشار مختلف بویژه جدا کردن مردم شهرهای کوچک ، روستائیان و عشایر از مردم دزفول توسط برخی جهره ها زیرکانه و پنهانی دنبال میشود و نتیجه هم گرفته اند . شاید نمونه عینی و بارز و مشهود آن ترکیب آراء رای دهندگان در انتخابات 7 اسفند 94 بود که برای اولین بار بر خلاف انتخابات دوره های پیشین مجلس شورای اسلامی در طول 38 سال گذشته مردم شهرهای کوچک ، روستائیان ، عشایر تابعه شهرستان یکپارچه و یکدست به کاندیداهای ساکن روستاها و شهرها ی خود گرایش پیدا کرده در صورتیکه در اتخابات قبل که آقای آصفی و معاون غیربومی ایشان که رئیس ستاد انتخابات شهرستان نیز هست حضور نداشتند بسیاری از کاندیداهای ساکن دزفول که بعنوان نماینده به مجلس شورای اسلامی راه یافتند از جمله سیداحمد زرهانی ، مرحوم حاج سیدمصطفی فارغ  ، دکتر صدرا ، دکتر درویش زاده و سید احمد آوایی بخشی از آراء خود را از مردم ساکن در روستاها و مناطق عشایری بدست آوردند و این نکته و این حرکت با وجود آقایان  زنگ خطری برای وحدت و یکپارچگی اقشار مختلف شهرستان است  ما بجای تشویق مردم به شایسته گزینی  ،  ملت  را به قوم و قبیله گرایی و تعصب بیهوده سوق دهیم و این اصل مطلب و  آن تخریب و تهمت ها مقدمه و پیش نیاز کار است .

سئوال : وضعیت فعلی فرمانداری دزفول و مدیریت عالی شهرستان را  با توجه تجربییتان چگونه می بینید ؟

بنده قضاوتی نمی کنم و از عملکرد خودمان تیزدر زمان اشتغال در فرمانداری دفاع نمی کنم . اما اجازه بدهید برای تنویر افکار و خصوصا استاتدار خوزستان وضعیت و عملکرد فعلی فرمانداری مثالی ذکر کنم . چند ماه پیش حسب اقتضا مطالبی در مورد عملکرد یکی از دستگاههای اجرایی شهرستان کتبا به فرماندار ارائه نمودم بعد از چند ماه طول کشیدن به بهانه های مختلف کارشناسان جدیدالاستخدام فرمانداری که ظاهرا گزارش را بررسی و پیگیری کرده بودند گفتند که برخی از تخلفات محرز است اما چون همه جا فساد و تخلف است و این اداره تنها نیست  کاری نکردند . چون قانع نشده بودم شخصا به فرماندار گفتم که آقا رسیدگی نشد و جواب درستی از کارشناسات نگرفتم . ایشان در یک دفاع بدتر و سخنان بسیار سخیف در حضور معاون سیاسی ، همان کارشناسان و حراست فرمانداری گفتند کارشناسان ما حقیقت را گفتند ؟ جناب آقای آصفی اگر در دوره جنابعالی همه جا را بقول خود شما و کارشناسانتان فساد فرا گرفته پس نقش نماینده عالی دولت و نظارت عالیه شما کجاست . میراث سه سال تصدی شما برفرمانداری دزفول همین است ؟ گفتم آقا کتبا جواب بنده را بدهید باز هم در دفاعی بدتر از اولی گفتند چون گزارش شخصی است برو دادگاه شکایت کن ! من متعجب شدم که نکند اخیرا شرایط عوض شده و فرمانداران بجای نظارت بر عملکرد ادارات و صیانت از حقوق مردم مسائل بین المللی و منطقه ای را حل و فصل میکنند ! و بقیه امور بجز تغییر کابری ها و مسائل اقتصادی بعهده دیگران است ؟ جناب  آقای استاندار این همشهری و فرماندار جنابعالی و نمونه ای از عملکرد ایشان است .

سئوال : نکات یا نقطه نظرات دیگری در پایان این بحث دارید ؟

مصالح و منافع عمومی مردم و صیانت از حقوق آنها ایجاب میکند که اشخاصی در راس فرمانداری قرار گیرند که اولا انتقاد پذیر ، اهل تعامل و تدبیرو مشورت با صاحب نظران واقعی نه سفارشی و نه اهل تملق و چاپلوسی ، باحوصله ، مدبر و در یک کلام مدیری توانا و دلسوز باشند دزفول فرمانداران زیادی در طول این 38 سال اعم از بومی و غیربومی بخود دیده اما مشکلات حاد و تنشهایی در این حد وجود نداشته است . نکته بسیار مهم دیگری که در فرمانداری دزفول وجود دارد و بازهم نسبت به دوره های قبل استثناست معاون سیاسی ایشان است بازهم غیربومی است و این ترکیب شک و گمانها را بیشتر میکند که واقعا در فرمانداری امینی وجود ندارد مردم نمی دانند پشت پرده برای آنان چه آشی پخته شده وچه تصمیماتی گرفته میشود؟ در این شرایط و تشدید تنش ها و عملکرد فرماندار تغییر ترکیب فرمانداری  بسیار ضروری است و می تواند آرام بخش و اعتماد را به مردم دزفول برگرداند .          

برچسب ها: