کد خبر : ۲۲۲۴۷۳ تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۰۴/۱۶ ساعت ۲۳:۵۱

چرایی استیضاح سوم شهردار دزفول
میخ آخر به تابوت عملکرد شورای چهارم /خنثی شدن نقشه تخریب شهردار/ بعضی ها با آبروی شورا و شهرداری بازی کردند!

شورای چهارم تا روزهای آینده به پایان کار خود می رسد و سناریوی استیضاح سوم همانند کوبیدن میخ آخر بر تابوت عملکرد این شورا، اقدامات مغرضانه برخی را بیشترآشکار کرد. برخی که بجای حمایت و کمک برای پیشبرد اهداف بلند و مثبت شهر، با تمام قوا برای ساختن سد در مقابل شهردار و شهرداری از هیچ تلاشی دریغ نکردند. تلاشی که می بایست در جهت رفع مشکلات انجام می شد!

 میخ آخر به تابوت  عملکرد شورای چهارم /خنثی شدن نقشه تخریب شهردار/ بعضی ها با آبروی شورا و شهرداری بازی کردند!

1- شورای چهارم حضورش را خوب و مقتدرانه شروع کرد به طوری که همه خیال کردند با وجود افرادی با نفوذ در میان اعضای آنها می توانند برای دزفول کسب بودجه و سهمیه کنند ولی زهی خیال باطل!
در ابتدای  راه انشقاق شدیدی میان موافقان شهردار فعلی و قبلی بوجود آمد. و بجای تفهیم و همراه ساختن یکدیگر دست به تقابل زدند!

در میانه راه آن هایی که شهردار فعلی را آورده بودند، متوجه شدند که وی بسیار تلاشکر و قدرتمند است و نیروهای جوان و مستعدی را دور خود جمع کرده و خود را از معلومات شورا بی نیاز ساخته است، آن‌ها همچنین دریافتند که کنترل این شهردار بسیار سخت است و نمی توانند براحتی با وی همکاری داشته و افکار خطی و صنفی خود را پیش ببرند.
رفته رفته اختلافات بسیار جدی شد و هر کاری که شهردار انجام می داد و یا نمی داد را با چالش مواجه میکردند تا جایی که روند سیاسی شورا و جبهه شهردار تغییر کرد!
اکثر موافقان شهرداردر شورا با چرخشی 180درجه تبدیل به مخالفان سرسخت وی شدند و مخالفان اولیه او تبدیل به حامیان ادامه حضورش در شهرداری!

2- پس از تغییر مواضع شورای شهر، نقشه‌ی برکناری شهردار از سوی مخالفان آغاز شد. فشارهای زیادی به بهانه های مختلف، یکروز قرار دادها، روز دیگر استخدام های معمول، روز بعد فلان معاون، رو بعد فلان سازمان و... کار را به جایی کشید که در تیرماه 95 نخستین استیضاح کلید زده شد.

طرح نخستین استیضاح در سال 93 شروع شد که با پادرمیانی و توصیه های مشفقانه یکی از سرداران دزفولی خاتمه یافت.
ولی چند مدت پس از آن طرح شش سوال بظاهر کم اهمیت که در یک جلسه‌ی معمولی شورا قابل بررسی و بحث بود و هرگز نیاز به استیضاح احساس نمی شد! دوباره طرح یک استیضاح دیگر را روی میز گذاشت.
در روز استیضاح پس از اتمام سوالات، استیضاح شهردار رای نیاورد و پنج عضو استیضاح کننده نیز همانطور که قبلا هم گفته شد قانع نشدند!
در پایان آن استیضاح دز ان ان نوشت:

[حال با توجه به سوالات و پاسخ های فوق آیا واقعا زمینه ای موثر و مشکل ساز برای شهر بزرگی مثل دزفول بوجود آمده که جای استیضاح  شهردار را داشته باشد؟!
در این برهه زمانی که محل بهره برداری از اقدامات انجام شده در سال های گذشته و اتمام پروژه های بزرگی است که هر کدام مشکلات متعددی از مردم را مرتفع می کند، آیا استیضاح و کشیدن ترمز خدمات و تلاش های شهرداری خسارت محض نیست؟!
شورا به دنبال چه چیزی است؟خواسته های شخصی، تبلیغات انتخاباتی پیش از موعد و یا مطالبات مردمی؟ کدامشان برای مردم اهمیت دارد؟
ظاهرا تندروهایی در شورا وجود دارند که اغراض شخصی و حزبی خود را در مجموعه شهرداری و شورا در خطر دیده و آمال خود را -که بر هیچکس پوشده نیست- در تغییر دادن شهردار می بینند که با آوردن شهرداری همسو و مطیع، اهداف خودرا دنبال کنند.
شنیده ها حاکی از آن است، افرادی که روند استیضاح و برکناری شهردار را دنبال می کنند در اقلیت قرار دارند، چرا که عملکرد موفق شهردار به خصوص در حوزه های خدماتی و انجام پروژه های کم نظیر عمرانی که مقبولیت قابل توجه مردمی را همراه داشته، تلاش آنها برای کنار گذاشتن کرمی نژاد را بی  ثمر خواهد کرد.]

3-در خلال روند استیضاح و پس از آن، تعداد کمی از اعضای شورا، واکنش های تند و بعضا عجیبی از خود به نمایش گذاشتند. از اتهام های ناروا و ناعادلانه به شهردار و کارمندان شهرداری (که هرگز به اثبات نرسید) گرفته؛ تا فرافکنی و تهدید به افشاگری و دور کردن افکار عمومی از ضعف های علمی و تخصصی شورا!
در آن روز از سوی افکار عمومی و رسانه‌ها سوالاتی از استیضاح کنندگان پرسیده شد (چه میزان در خصوص جذب اعتبارات، یاری رسان شهردار و مجموعه شهرداری بوده اند؟ و با کدام مقامات ذی صلاح در این مقوله چانه زنی کرده اند تا بتوانند حداقل بودجه ایی جهت پرداخت به همین کارگرانی که اکنون داعیه دار دفاع از آنان هستند جذب کنند؟
جناب حاجی خلف شما! و دوستانتان در شورای شهر چه بیلان شاهکاری ارائه کردید؟! چقدر برای جذب اعتبار و راه های درآمدی جدید و مناسب تلاش کردید؟ از تخصص خود چقدر توانستید در مسیر پیشبرد اهداف شورا و شهرداری استفاده کنید!؟)

تلاش ها و توصیه های مشفقانه مکرر از سوی مردم و مسئولان به ویژه امام جمعه و فرماندار دزفول، و حتی توصیه های رهبری برای شوراها درمورد آرامش و خدمت رسانی بهتر به مردم مطرح شد؛ ولی کارساز نبود! و انشقاق و اختلافات بیشتر شد.

4- بنظر می رسید تعداد کمی از استیضاح کنندگان که از نتیجه راضی نبودند روش دیگری در پیش گرفتند که بنحوی با برخورد شخصی، صنفی با شهردار و کسانی که وی را برای حضور مجدد در شورا کمک کردند تسویه حساب کنند!
 ازتهدید شهردار و نیروهای حامی وی با انتشار فیش های حقوقی کارمندان، افشای اسامی مستخدمان شهرداری، شکایت از کارمند شهرداری و حتی سایت دز ان ان، نامه نگاریهای متعدد به دستگاه های مختلف علیه شهردار و برخی از کارمندان شهرداری برای اخراج آنها -که در نوع خود بی نظیر است- هیچگاه برایشان کارساز نبود، چرا که تقدیر خدا چیز دیگریست!


نتیجه این ناهماهنگی ها، کج سلیقه گی ها و اختلافات برای شهرداری چه بود؟
ضعیف کردن و کشیدن ترمز طرحهای شهرداری، برهم زدن روحیه کارمندان و شهردار برای ادامه کار، فرصت سوزی های مکرر و ضعیف کردن قدرت چانه زنی شهرداری، بی عزت کردن شهرداری، منفی کردن افکار عمومی نسبت به تلاش های شبانه روزی و طرح های بزرگی که در حال انجام بود، شوراندن قسمتی از مردم به عملکرد عمومی شهرداری و...اینها قسمت کوچکی از مشکلاتی است که بواسطه ی همین اختلافات بوجود آمد که قطع یقین زمان زیادی برای بهبود آن صرف خواهد شد.
 
5- نظر سنجی های بعمل آمده نیز گواه عملکرد غیر مثبت و ضعیف شورا داشت. در نظر سنجی که توسط سایت پر بیننده دز ان ان بعمل آمد، بیش از 75 درصد رای دهندگان از عملکرد شورای چهارم رضایت نداشتند. که نتیجه گیری آن به اینجا ختم می شد:
از جمله ضعف های شورای شهر دزفول می توان به موارد ذیل اشاره کرد:


* دودستگی و چنددستگی میان اعضای شورای شهر دزفول آفت بزرگی بود که به ضرر شورا و شهرداری و در نهایت مردم تمام شد!
* سیاسی کاری و عدم تحمل نظرات مخالف در یک پارلمان محلی که جای بیان کلیه نظرات و تعامل با تمامی افکار و نظرات مردم است!
*ناکافی بودن تخصص های موجود در میان ۱۳ عضو شورای شهر و عدم اطلاع قبلی از وظایف شورا و شهرداری و نحوه ی کار مشارکتی و شورایی که باعث شد بسیاری از پروژه ها و خدمات عمومی شهرداری با مشکل مواجه شده و یا با کندی پیشرفت کنند!

6- استیضاح آخر از اسفند ماه سال گذشته آغاز شد. این طرح، باز در ادامه سوال های تکراری استیضاح های گذشته بود که برخی از آن ها پاسخ داده شد و از آنجایی که نزدیک به زمان انتخابات بود معلق باقی ماند و تا حدودی کان لم یکن شد. ولی با سماجتی که از جناح مغلوب استیضاح کننده قبلی انتظار می رفت روند استیضاح دوباره به جریان افتاد و هرچه ضعمای شهر توصیه کردند که این شرایط به نفع هیچکس نیست و بجز سرافکندگی شورا و تحقیر شهرداری نتیجه ای در پی نخواهد داشت؛ بر ایشان اثر نکرد!!!


از اسفند سال گذشته روند استیضاح سوم شروع شد، چند بار نامه امضا شد ولی بخاطر کمبود امضا مسکوت می ماند تا حدود 10 روز مانده به جلسه استیضاح آخر (عادل دوایی فر، رسول دوایی فر، ایرج نادبی زاده، محمد حاجی خلف و حمید استی) طی نامه ای درخواست استیضاح سوم را با قدرت بیشتری پیگیری کردند تا بالاخره روز استیضاح مشخص شد.

7- طی صحبت هایی که از سوی اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر دزفول شنیده می شد، گواه این بود که در این شرایط با استیضاح شهردار مخالف هستند، حتی برخی از آنان با توجه به اینکه استیضاح را حق قانونی شورا می دانند ولی اذعان داشتند که با استیضاح چندباره مخالفند و امکان آن وجود دارد که اصلا به جلسه ی استیضاح وارد نشوند! چرا که روند موجود را مغایر با منافع مردم و شهر می دیدند!

باید به این موضوع اشاره کرد که ظاهرا شخصی ذی نفع در خارج از دایره شهرداری و شورا، سناریوی استیضاح آخر را مدیریت می کرد که نام وی به کررات در محافل شنیده می شد!
دست آخر همان طور که پیشبینی می شد، عدم حضور شش نفر از اعضای شورای شهر، نشانه اعتراض به روند شکل گیری و نفس استیضاح هفته گذشته بود! که باعث شد جلسه به حد نصاب اعضا نرسیده و بی نتیجه برای استیضاح کنندگان به پایان برسد!
حال باید دید شورای چهارم با افت و خیزهای فراوان (بدون در نظر گرفتن تلاش ها و کارهای شهردار) چه دستاوردی برای شهر دزفول داشته است؟!
و چه پاسخی برای مطالبات به حق مردم دارد؟!
فشارها و استیضاح های چندباره شهردار قرار بود چه گره ای از مشکلات شهررا باز کند؟
آیا بهتر نبود بجای صرف کردن وقت و نامه نگاری ها و پیگیری های فراوان برای ساقط کردن شهردار و همراهان وی، این پشتکار برای گرفتن بودجه و اعتبار برای شهر و شهرداری هزینه می شد؟!

پا نوشت:
برخی تحلیل ها و گمانه زنی ها از از پشت پردها و اتفاقات رخ داده در استیضاح آخر و روزهای منتهی با پایان شورای چهارم و در شرایطی که ترکیب اعضای شورای پنجم مشخص شده است؛ چنین  بنظر میرساند که عده ای به عنوان شورای خودخوانده در سایه، پیگیر انتخاب شهردار خودهستند؛ غافل از اینکه شورای شهر 9 نفر عضو دارد که حداقل از سه طیف فکری هستند و اگر تمام سعی خود را بکنند نمی توانند بیش از سه نفر را همراه نمایند!
لذا طی برنامه ریزی ها و نقشه های خود در این راستا طرح استیضاح سوم  اینگونه کلید می خورد، به شکلی که کلیه اعضا در جلسه حضور دارند و از اعضای شورای پنجم و کلیه رسانه های ریز و درشت نیز دعوت به عمل می آید!
بدیهی بود در این جلسه بجز سوالات مطروحه سوالات چالشی و تند دیگری نیز برای درگیر کردن شهردار پرسیده می شود، تا ضمن فشار بر وی و برهم زدن اعصاب او شرایط را برای تخریب چهره کرمی نژاد برای اعضای جدید و رسانه ها مهیا کند و خوراک تبلیغاتی بسیاری تولید شود!
واضح بود با همین نقشه می توانستند کرمی نژاد را از گردونه کاندیدا شدن شهرداری آینده خارج کنند و گزینه های قدر را کاهش دهند تا به نتیجه دلخواه برسند! که خدا تقدیر دیگری برایشان مشخص کرده بود!

پیشامد فوق و استیضاح های چندباره برای تخریب شهردار و رسیدن به اهداف برخی، نه تنها بی نتیجه بود بلکه نتیجه معکوس داشت!
مردم قطعا تلاش های بی دریغ خادمان خود در شهرداری را می بینند و از کمبودها نیز مطلع هستند. مردم بخوبی میبینند و می دانند دزفول شهر کشاورزی است و از وجود صنایع بزرگ که بتوانند از قبل اعتبارات ارزش افزوده استفاده کند بی بهره و متکی به خود است. اکنون که شهرداری بدون بودجه کافی و با چنگ و دندان کارها و طرح های عمرانی خود را هر چند به کندی، ولی پیش می برد توان بالا و تفکر جهادی این شهرداری را نشان می دهد.
شورای چهارم تا روزهای آینده به پایان کار خود می رسد و سناریوی استیضاح سوم همانند کوبیدن میخ آخر بر تابوت عملکرد این شورا، اقدامات مغرضانه برخی را بیشترآشکار کرد. برخی که بجای حمایت و کمک برای پیشبرد اهداف بلند و مثبت شهر، با تمام قوا برای ساختن سد در مقابل شهردار و شهرداری از هیچ تلاشی دریغ نکردند. تلاشی که می بایست در جهت رفع مشکلات انجام می شد!

در پایان قسمتی از منویات مقام معظم رهبری را برای اعضای گذشته شورای چهارم و اعضای جدید شورای پنجم باز نشر می کنیم تا انشالله مورد توجه قرار گیرند:

برای کسب توفیق در وظایف شوراهای اسلامی، شرط اول آن است که اعضاء شوراهای اسلامی هر شهر یا روستا در عمل با یکدیگر تفاهم و همدلی داشته باشند. بدون این شرط مهم، یقینا این نهاد تازه تأسیس نخواهد توانست برای مردم منشأ خیر و صلاح گردد.
مناقشات سیاسی و جناحی و ورود در هر اقدامی که اعضاء شورای اسلامی را از اتحاد عملی خود دور کند، برای این شوراها مضر و ناروا است.
از آنجا که شوراها از مظاهر مشارکت مردمی و برای تسهیل امور مردم است، اعضاء محترم ارتباط دائمی خود با مردم و حضور در میان آنان و اطلاع از مشکلات آنان را وظیفه‌ی مستمر خود بدانند و دسترسی مردم را به خود، آسان سازند.
در انتخاب شهرداران و دهیاران، مهمترین خصوصیتی که باید رعایت شود، کاردانی و صلاحیت‌های دینی و انقلابی است. شوراهای اسلامی در این انتخاب مهم لازم است به امانتداری و تدین و توانایی اجرایی این برگزیدگان کمال اهتمام را بورزند.

برچسب ها: شهرداری دزفول شورای شهر دزفول استیضاح شهردار دزفول