کد خبر : ۲۲۲۰۲۵ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۱۱/۰۵ ساعت ۱۱:۵۷


افزایش قابل ملاحظه شیب ابتلا به سرطان در خوزستان در سه دهه اخیر

رییس مرکز تحقیقات سرطان خوزستان با بیان این‌که بیماری سرطان معمولا در افراد پیر و مسن بروز می‌کند، گفت: متاسفانه در خوزستان ابتلا به سرطان در سنین پایین‌تر بسیار بالا است و شیوع زیادی دارد.

 به گزارش دز خبر بنقل از ایسنا، دکتر عبدالحسن طلایی‌زاده در همایش پویش ملی مبارزه با سرطان که امروز (5 بهمن‌ماه) در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در زمینه بیماری سرطان صحبت‌ها و حرف‌های بسیاری زده شده اما در عمل می‌بینیم که یا کم‌کاری شده است و یا این حرف‌ها با عملکرد ما منافات دارند.

وی با تاکید بر این‌که مبارزه با بیماری هولناک سرطان، به اقدام و عمل دلسوزانه واقعی از تمام ارکان جامعه نیاز دارد، تصریح کرد: همه ارکان، نهادها و اقشار جامعه باید قاطعانه ورود و همکاری کنند تا مبارزه با این بیماری تحقق یابد. مبارزه با سرطان تنها وظیفه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیست و ممکن است بسیاری از وزارتخانه‌ها در این زمینه دخیل باشند و حتما باید تلاش کنند.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز افزود: ممکن است این سوال مطرح شود که نقش گمرک در مبارزه با بیماری سرطان چیست؛ در حالی که سیگار یکی از شناخته‌ترین عوامل بروز بیماری سرطان است، در حال حاضر از یک سو با واردات بدون کنترل سیگار به کشور از برخی مرزها و از سوی دیگر با تولید روزافزون سیگار در کارخانجات داخلی مواجه هستیم. مالیات بر واحد تولید این محصول در کشور تنها 5 درصد است در صورتی که مالیات بر واحد محصولات صنعتی یا خدماتی گاه تا 20 درصد و حتی بیشتر است.

طلایی‌زاده افزود: اخیرا مجلس تصمیم به افزایش مالیات بر وارد سیگار به 10 درصد را گرفته و معلوم نیست که این تصمیم به تایید شورای نگهبان خواهد رسید یا نه. این وضعیت حاکی از آن است که در زمینه مبارزه با سیگار به عنوان یکی از این عوامل بروز سرطان یا عزم جدی نیست و یا اصلا قصد کار کردن در این زمینه وجود ندارد.

وی بیان کرد: متاسفانه در زمینه بیماری سرطان در سخن‌گفتن، جدی هستیم اما در عمل هیچ جدیتی دیده نمی‌شود. در کشور  فارغ از سلایق سیاسی و عقیدتی، باید هر فردی که با هر شیوه‌ای در رابطه با این بیماری فعالیت می‌کند، مورد حمایت قرار گیرد تا بتوانیم با این بیماری هولناک مبارزه کنیم.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بالا رفتن سن را یکی از مهم‌ترین عوامل مستعد در بروز بیماری سرطان در کشور ایران دانست و گفت: در جهان به علت کنترل حوادث طبیعی و غیرطبیعی، بیماری سرطان دومین عامل مرگ است اما در ایران حملات قلبی و عروقی، حوادث طبیعی و غیرطبیعی و بیماری سرطان به ترتیب عوامل نخست مرگ و میر هستند. بیماری سرطان بیماری افراد مسن است و بروز این بیماری معمولا در افراد پیر بیشتر دیده می‌شود.

 طلایی‌زاده اظهار کرد: متاسفانه در خوزستان میزان ابتلا به سرطان در سنین پایین‌تر بسیار بالا است و شیوع زیادی دارد که این امر ناشی از عوامل ژنتیکی است.

وی نسبت به سوء تبلیغات رسانه‌های خارجی در زمینه مصرف الکل هشدار داد و تصریح کرد: مصرف الکل واقعا معضل بزرگی در جامعه ایران است و نباید چشمانمان را به روی این واقعیت ببندیم. حتی در خوزستان هم متاسفانه درصد بالایی از جوانان به مصرف الکل روی آورده‌اند که شاید به علت سوء تبلیغات رسانه‌هایی باشد که مصرف الکل را برای سلامتی مفید می‌دانند. این تبلیغی بسیار خطرناک، کفرآمیز و مخالف اصول علمی و پزشکی است.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان این‌که مصرف مشروبات الکلی یکی از عوامل اصلی در ابتلا به سرطان کبد است، عنوان کرد: به صورت جدی باید با مصرف مشروبات الکلی که معضلی اجتماعی است، برخورد کرد. متاسفانه مشاهده می‌شود که برخی مغازه‌ها مشروبات الکلی را در قالب نوشیدنی‌های انرژی‌زا به جوانان می‌فروشند. بنابراین نباید این موضوع را انکار کنیم. چنین موضوعی واقعیت دارد و باید با جدیت با آن برخورد کرد.
طلایی‌زاده با اشاره به تغییر سبک تغذیه در دو دهه اخیر در ایران بیان کرد: متاسفانه در حالی که غربی‌ها به سمت و سوی حذف عادات غلط غذایی می‌روند، سبک تغذیه در ایران در حال نزدیک شدن به شیوه تغذیه غربی‌ها است و از آنجا که طبیعت انسان به گونه‌ای است که عادات بد را زودتر جذب می‌کند متاسفانه تنها از عادات غلط غذایی غربی‌ها الگو گرفته‌ایم.

وی با تاکید بر لزوم برخورد با فست‌فودها گفت: متاسفانه در کشور با استفاده بی‌رویه از سموم کشاورزی در تولید محصولات گیاهی مواجه هستیم. در حالی که مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها به عنوان یکی از شیوه‌های تغذیه‌ای پیشگیری از سرطان به مردم توصیه می‌شود، گاهی همین سبزی‌ها و میوه‌ها به علت داشتن سموم کشاورزی بلای جان مردم می‌شوند.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز عنوان کرد: امروزه استرس‌های روحی و روانی به عنوان یکی از عوامل بروز سرطان شناخته شده است و استرس‌های روحی و روانی نیز در جامعه بسیار بالا است. درصد بالای حوادث مختلف خود موجب بروز استرس‌های روحی و روانی می‌شود؛ ببینید در حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو تا چه حد استرس و فشار روانی به مردم تحمیل شد.

طلایی‌زاده ترس از بیماری‌ها را یکی دیگر از عوامل ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند سرطان دانست و گفت: طبق آمار مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در دو یا سه دهه اخیر شیب ابتلا به سرطان در استان خوزستان به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

وی بیان کرد: سابقه ژنتیکی هر فردی که با کمتر از 40 سال سن به بیماری سرطان مبتلا شود را حتما باید بررسی کرد زیرا ابتلا به این بیماری در سنین کمتر از 40 سال حتماً به عوامل ارثی بازمی‌گردد.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: در مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه جندی شاپور یک بیوبانک شامل نمونه‌های سرطان بومی استان خوزستان راه‌اندازی شده و از محققان و دانشمندان علاقمند دعوت می‌شود در صورت تمایل با مراجعه به این مرکز از امکانات و نمونه‌های بومی مرکز جهت تحقیقات خود استفاده کند.

به گزارش ایسنا؛ در این همایش از نرم‌افزار بومی ثبت سرطان که توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ساخته شده رونمایی شد

برچسب ها: سرطان خوزستان