کد خبر : ۲۲۲۵۱۹ تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۰۵/۲۶ ساعت ۱۸:۰۱


گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت سیدعلیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری را بررسی کردند.

  گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری

مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی، صلاحیت سیدعلیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری را بررسی کرد.

 سیدعلیرضا آوایی ۶۱ ساله، ریاست دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور، قاضی دیوان عالی کشور، معاونت وزیر کشور و ریاست سازمان ثبت احوال، ریاست کل دادگستری استان تهران، اصفهان، مرکزی و لرستان، دادستان عمومی و انقلاب اهواز و دزفول و مستشار دادگاه عالی انتظامی قضات را در کارنامه خود دارد.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می‌پردازند، سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می‌کند.

بهرام‌نیا: چه کسی بهتر از آوایی می‌تواند مورد وثوق قوای مجریه و قضاییه باشد؟

نماینده مردم نهاوند در مجلس گفت: عزیزان، چه کسی بهتر از سیدعلیرضا آوایی می‌تواند مورد وثوق دو قوه قضاییه و مجریه باشد؟

حسن بهرام‌نیا در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری، گفت: بر خود می‌بالیم که امروز دنیا شاهد یکی از مصادیق مردم‌سالاری دینی است. مردم‌سالاری که چندی قبل در مقیاس گسترده‌تری به نمایش گذاشته شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: این مردم‌سالاری در حالی برگزار شد که دور تا دور کشور با موجی از ترور، آتش و دود برگزار شد. انتخابات توام با امنیت، آرامش و حضور و مشارکت حداکثری بیش از ۷۰ درصدی را برگزار کردیم. آیا این مردم که در هر شرایطی حضور می‌یابند آیا محق خدمت شایسته نیستند؟ این امت حتی در زمان رسول‌الله (ص) هم نبوده‌اند. رای اعتماد به وزرا برای امتی انجام می‌شود که لایق بهترین‌ها هستند.

وی افزود: امیدوارم با رای حداکثری مجلس به سیدعلیرضا آوایی ایشان خدمت‌گزار مردم شوند. حساسیت وزارت دادگستری از شأن فاخر ویژه‌ای برخوردار است. حول سه محور سوابق و تجارب شغلی، پراکندگی جغرافیایی، بین بخشی بودن وزارت دادگستری و تسلط و تضمین شغلی به ایشان رای می‌دهم.

کاظمی: آوایی اسباب گسترش روابط قوای مجریه و قضاییه را به وجود می‌آورد

نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: اگر آقای آوایی به عنوان وزیر دادگستری انتخاب شود قطعا اسباب گسترش روابط قوای مجریه و قضاییه را به وجود خواهد آورد.

محمد کاظمی در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری، گفت: وزارت دادگستری به موجب اصل ۱۶۰ قانون اساسی تنها اصلی است که ساز و کارش برای انتخاب با سازوکار انتخاب سایر وزرا متفاوت است. رییس قوه قضاییه باید فرد مورد نظر را انتخاب و به قوه مجریه معرفی کند، فردی که مورد قبول هر دو قوه باشد.

وی خاطرنشان کرد:‌ وزیر دادگستری باید از سعه صدر و بردباری برخوردار باشد تا بتواند در این مسئولیت موفق باشد. آقای آوایی به دلیل خوشنامی و صبوری همه شرایطی وزارت دادگستری را دارد. برنامه‌های پیشنهادی ایشان نشان می‌دهد ایشان از ابتدای انقلاب با حضور در دادگاه انقلاب پایبند خود را به آرمان‌های امام نشان داده است و همین پایبندی موجب طی کردن سیر مراحل رشد در دستگاه قضاییه بوده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس تصریح کرد: آقای آوایی، همه نمایندگان انتظار دارند ساز و کاری مناسب برای تعامل بین قوه قضاییه و مقننه برای پاسخگویی به مجلس تعریف کنند.

بیگلری: آوایی راه حلی برای مشکلات پزشکی قانونی ارائه دهد

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی از وزیر پیشنهادی دادگستری خواست تا برای مشکلات پزشکی قانونی راه‌حلی ارائه دهد.

محسن بیگلری در مخالفت با وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: در برخی شهرستان‌ها و استان‌های غربی کشور پزشکی قانونی با مشکلاتی مواجه است که نمونه آن اگر فردی فوت کند، هزاران نفر تجمع می‌کنند تا مراحل قانونی برای تشییع و دفن انجام شود، اما اگر به آخر هفته بخورد باید تا شنبه صبر کنند آن هم با مشکلاتی که در مسیرها و جاده‌ها برای مناطق دوردست وجود دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر پیشنهادی دادگستری افزود: اگر می‌توانید این را حل کنید اعلام کنید. پزشکی قانونی مهم‌ترین مسئله ماست. شورای شهر مردم آن مناطق نسبت به این موضوع گله دارند. اگر برای پزشکی قانونی راه حلی ارائه کنید، به شما رای می‌دهیم، اما اگر راه حلی نداشته باشید مخالف هستم.

تجری: آوایی می‌تواند بهترین فرصت برای قوه قضائیه، مجلس و دولت باشد

نماینده مردم قصر شیرین در مجلس گفت: شخصیت روان و اخلاق‌مداری وزیر پیشنهادی دادگستری می‌تواند بهترین فرصت برای قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی و دولت باشد.

فرهاد تجری در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری بیان کرد: وزیر دادگستری حلقه واسط بین دولت، مجلس و قوه قضاییه است و به یاد داریم که در همین مجلس در زمان رسیدگی به لایحه برنامه ششم پیشنهاد ۴۰۰۰ مترمربع فضای اداری برای دادگستری حذف شد، در حالی که این ۴۰۰۰ متر برای مدیران نبود، برای شهروندان بود.

وی افزود: وزیر پیشنهادی دادگستری اخلاق‌ مدار است و رشد پلکانی و مرحله به مرحله قضایی را از دادستانی و دادسرای انقلاب گرفته تا حضور در سایر بخش‌ها طی کرده است و دارای سوابق پرافتخاری است که نشان می‌دهد مراحل قضایی به واسطه تجربه و تخصص و نه آشنایی طی شده است.

تجری خاطرنشان کرد: قانون‌مداری و قانون‌مندی آوایی باعث می‌شود که بتواند موفق عمل کند. البته در حوزه تعزیرات حکومتی هم در مبارزه با قاچاق باید قاطعیت کامل وجود داشته باشد ضمن این که حقوق شهروندی نادیده گرفته نشود.

رنجبرزاده: آوایی با سعه‌صدر و اخلاق‌مداری توانمندی احراز پست وزارت دادگستری را دارد

نماینده مردم اسدآباد در مجلس تاکید کرد که وزیر پیشنهادی دادگستری با توجه به سوابق شغلی و تجربیات، توانمندی لازم و کافی برای احراز این پست را دارا است.

اکبر زنجبرزاده در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری، ضمن گرامی داشت یاد شهید حججی، اظهار داشت: به آموزش و پرورش پیشنهاد می‌کنم تصویر این شهید گرانقدر را در کتب درسی به عنوان نماد مقاومت و ایستادگی ملت ایران قرار دهند.

وی در ادامه با بیان این که وزارت دادگستری از برجسته‌ترین و مهم‌ترین اعضای دولت‌ها محسوب می‌شود، گفت: ضمن این‌که وزارت دادگستری می‌تواند برای دولت یار باشد، در تنظیم و تلطیف روابط قوا نقش موثری خواهد داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: وزارت دادگستری و شخص وزیر یکی از اعضای تیم امنیتی، سیاسی، دفاعی و قضایی دولت به شمار می‌رود و باید از تعامل و کارآمدی و توانمندی بالایی برخوردار باشد و در این راستا دولت‌هایی می‌توانند موفق شوند که تیم‌ها منسجم و متحد باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اعتقاد دارم اشخاصی مانند رحمانی فضلی، امیر حاتمی، ظریف و وزیر دادگستری تیم دفاعی، قضایی، امنیتی و سیاسی منسجمی هستند که باید با هم پیوند زده شوند تا موفقیت برای ملت رقم بخورد.

پس از اظهارات مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی دادگستری از برنامه‌هایش دفاع کرد.

آوایی: برای ارتقای شاخص‌های حقوق شهروندی اهتمام کامل داریم

وزیر پیشنهادی دادگستری گفت که در صورت کسب رای اعتماد مجلس نسبت به ارتقای شاخص‌های حقوق شهروندی و تقویت جایگاه معاونت حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری اهتمام خواهد داشت.

علیرضا آوایی در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت دادگستری اظهار کرد: مراتب قدردانی خود را از اعتماد آیت‌الله آملی لاریجانی و آقای روحانی ابراز می‌دارم که من را شایسته خدمت در وزارت دادگستری دانستند. من به عنوان یک عضو جامعه حقوقی مفتخرم که در طی ۴۰ سال محضر بسیاری از حقوقدانان را درک کرده‌ام و تمام توان وتجربه خود را خالصانه در جهت گره‌گشایی از مشکلات هموطنان به کار می‌گیرم.

آوایی در ادامه تسهیل روابط میان قوه قضاییه با دولت و مجلس، بهره‌گیری از اساتید علوم انسانی را از جمله برنامه‌های خود در وزارت دادگستری عنوان و خاطرنشان کرد: این امر علاوه بر اثربخشی وزارت دادگستری از منظر ملی هم مسیر توسعه دانش حقوق را فراهم می‌کند. همچنین به دنبال ارتقای توانمندی و اثربخشی در حوزه تعزیرات حکومتی و پاسداری از حریم اقتصاد ملی در حوزه ای حقوقی و قضایی هستم.

آوایی اضافه کرد: وزارت دادگستری قابلیت آن را دارد که در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب گام بلندی بردارد و البته معتقدم ایفای وظایف و تحقق این اهداف بدون حمایت سران قوا، نمایندگان و مسئولان عالی‌رتبه به هیچ وجه میسر نیست.

وی در ادامه درباره پرسش یکی از نمایندگان در خصوص شوراهای احل اختلاف اظهار کرد: شوراهای حل اختلاف از ضرورت‌های موجود نظام و کشور است که روند تکاملی داشته و من با همه توان در رابطه با تخصیص اعتبار آنها پیگیری لازم را انجام خواهم داد.

آوایی همچنین درباره برخی مشکلات پزشکی قانونی نیز گفت: ضمن درک کامل مشکلاتی که همکاران ما در پزشکی قانونی دارند به عنوان یک وظیفه اخلاقی آنچه در توان دارم پیگیری خواهم کرد تا مشکل دوستان حل شود.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: سید علی آوایی وزیر دادگستری مجلس