کد خبر : ۲۲۱۸۵۲ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۹/۲۲ ساعت ۰۸:۰۹

روحاني:
فکر می‌کنند اگر دور کشور دیوار بکشند خوب می شود / روز اجرای برجام، اسراییل و یکی از کشورهای منطقه سیاه‌پوش شدند

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی گفت: بسیار خوشحالم که ملت بزرگ ایران امروز شاهد جشن بزرگ ملی برای دستیابی به محصولات کشاورزی به‌ ویژه محصول استراتژیک گندم هستند.

 فکر می‌کنند اگر دور کشور دیوار بکشند خوب می شود / روز اجرای برجام، اسراییل و یکی از کشورهای منطقه سیاه‌پوش شدند

به گزارش انتخاب، جشن شکرگزاری برداشت محصول صبح امروز در سالن اجلاس سران با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد.

دکتر حسن روحانی طی سخنانی در این مراسم، گفت: بسیار خوشحالم که ملت بزرگ ایران امروز شاهد جشن بزرگ ملی برای دستیابی به نعمات خداوند و محصولات کشاورزی به‌ ویژه محصول استراتژیک گندم هستند؛ این جلسه، جلسه شکرگزاری از خداوند و جشن افتخار ملی برای تبلور بزرگ‌ترین بخش اقتصاد مقاومتی است.

روحانی ضمن گرامیداشت میلاد پیامبر اسلام(ص)، گفت: اولین تشکرم از کشاورزان است که پایه اصلی افتخار هستند؛ کار و تلاش آنان امروز ما را به این نقطه پرافتخار رسانده است؛ این مهم است که نگاه آدم به آسمان باشد و انسان روزی را در آسمان‌ها ببیند، از لطف خدا ببیند که وقتی باران می‌بارد شکرگزار باشد.

رئیس‌جمهور گفت: کشاورزی این نیست که به فکر محصول و پول آخر کار باشد، بلکه با گیاه و دام و نیات زندگی می‌کند. شاید اغراق باشد، اما درست است که کشاورز به محصولاتش به چشم فرزندانش نگاه می‌کند.

روحانی با بیان اینکه کشاورزی زیباست، آن کسی که مسیر کشاورزی را انتخاب کرده در خلقت نیات و دام در کنار خدای خلاق قدم بر می‌دارد که وقتی محصول آماده می‌شود زکات آن را می‌پردازد، تاکید کرد: ما امیدواریم که کشاورزان با دستان پرتلاش و بازوان قدرتمندشان، غذای شهروندان ما را آماده کنند که ما به آن افتخار می‌کنیم.

وی با تاکید بر امنیت غذایی به عنوان یک مسئله مهم گفت: همواره بر مسئله کشاورزی و محصولات غذایی امام راحل تاکید داشتند و امروز هم رهبری بر آن تاکید دارند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: مسئله کشاورزی این نیست که چه مقدار اشتغال جامعه را تامین می‌کند که آن هم مهم است، بحث این نیست که در رشد و تولید ناخالص داخلی چقدر تاثیر دارد، مهمتر از همه اینها قدرت و پایداری ملی و استقلال کشور است، به نوعی قدرت چانه‌زنی ما در دنیاست.

وی با بیان اینکه با افزایش تولید نفت در کشور، در اجلاس اوپک قدرت چانه‌زنی داریم، گفت: روز اجرایی شدن برجام یعنی 27 دی 94، روز عزای اسرائیل بود و هم اسرائیل سیاه‌پوش شد و هم یکی از کشورهای منطقه که مسیر غلطی را طی می‌کند، سیاه پوش شدند.

وی گفت: در طول 10 ماه تولید نفت ایران از 1 میلیون بشکه به 2 میلیون و 300 هزار بشکه رسید و وقتی قدرت باشد از ما دعوت می‌کنند و ما اداره کننده جلسه می‌شویم و چانه می‌زنیم و تعیین می‌کنیم چقدر تولید باشد، چقدر کاهش داشته باشد. پیروزی ما فقط در برجام نبود، در اوپک هم پیروز شدیم. در خرید هواپیما هم موقعیت به دست آوردیم و در صحنه‌های دیگر هم موفق خواهیم بود.

روحانی تصریح کرد: یکی از اهداف مهم این دولت از همان آغاز و حتی زمانی که هنوز دولت را به دست نگرفته بودیم، اولین جلسه با کشاورزان بود؛ وضع ذخایر گندم خوب نبود؛ گزارش‌های مختلفی رسید، حتی گزارشی رسید که وضع گندم یک استان برای سه روز بود، مشکلات ارز داشتیم و از همه طرف سختی داشتیم، آن مشکل باعث شد وزارت کشاورزی ما با اراده‌ای مستحکم‌تر حرکت کند؛ در آن جلسات اولیه اولین مشکلی که آقای حجتی مطرح کرد نرسیدن کود بود و ما ارز مورد نیاز را برای این کار اختصاص دادیم. آقای حجتی جز وزرای با اخلاص ماست، همه مخلصند، اما اخلاص ایشان را بیشتر احساس می‌کنیم؛ یک وزیر پرکار و با ایمان و متخصص در کارش است و بزرگ‌ترین توفیق دولت زمانی است که آدم‌های متخصص و دلسوز را دور یک میز جمع کند.

وی گفت: بعضی آدم‌ها نسبت به دولت یازدهم غیرمنصفانه حرف می‌زنند، اما باید دعا کنیم که در این روزهای میلاد، خداوند هم انصافی بر دل اینها نازل کند تا منصفانه فکر کنند و حرف بزنند. اولین جلسات دولت، قبل از آغاز مسئولیت رسمی‌ کار، درباره کشاورزی بود، چون مسئله تامین گندم برای ما مهم بود و به همه گفتم این مسئله را حل کنید تا کشور دچار مشکل نان نباشد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما در سال 83 یک بار جشن خودکفایی در دولت اصلاحات گرفتیم و در آن زمان آقای خاتمی رئیس‌جمهور وقت اعلام کرد که بعد از 40 سال ایران در گندم به خودکفایی رسید. ادامه‌اش در سال‌های بعدی چه شد؟ در سال 80 ما رقمی حدود 6/77 میلیون تن نیاز به واردات گندم از خارج داشتیم. سال 83 به خودکفایی رسیدیم، اما در سال 88 حدود 6/77 میلیون تن مجددا به گندم نیاز داشتیم و دو مرتبه به نقطه سال 80 رسیدیم.

روحانی تصریح کرد: پیشرفت در یک سال مهم است، اما مهمتر از آن تداوم است. اگر رشد ادامه پیدا کرد مهم است. سال گذشته کشاورزی به داد ما رسید و اگر رشد کشاورزی نبود رشد کشور به سمت منفی شدن حرکت می‌کرد. رشد نزدیک 2 درصد به خاطر رشد 5/4 کشاورزی بود و کشاورزی به میدان آمد و معلوم شد قیمت نفت و فشار آن در بخش کشاورزی خیلی زیاد نمی‌تواند تاثیر بگذارد. انشاءالله رشد کشور امسال بالای 5 درصد خواهد بود و امیدوارم رشد کشاورزی هم 5 یا بالاتر از 5 درصد باشد.

وی تاکید کرد: کشاورزی سنتی دیگر جواب نمی دهد و ما باید از فناوری نوین، و تجربه جهانی در کشاورزی بهره ببریم. اما عده‌ای فکر می‌کنند که اگر دور کشور دیوار بکشند خوب می شود.در حالی که ما از پیامبر (ص) آموخته‌ایم مومن باید دنبال علم باشد. بعضی آدم‌ها مدعی‌اند با قرآن و اسلام آشنایند ولی نمی‌دانم این نسیان از کجا آمد که همه چیز را فراموش می‌کنند . البته می‌گویند ریشه انسان از نسیان است یعنی فراموشی ولی ما معتقدیم ریشه انسان از انس است.

روحانی گفت: ما باید از تجربیات دیگران استفاده کنیم.محصولات کشاورزی بسیار مهم است دولت حامی کشاورزان است. خاک و آب در کشاورزی مهم است و باید آن را حفظ کنیم. کشورهای جنوبی خلیج فارس را ببینید که چگونه به خاک اهمیت می‌دهند و خاک ایران را با لنج می‌برند.

برچسب ها: روحاني برجام گندم جشن شكرگزاري برداشت محصول