کد خبر : ۲۲۲۳۱۶ تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۰۱/۳۱

مدیر عامل سد دز:
روند آبگیری سد دز به صورت نرمال در حال انجام است

مدیر عامل سد و نیروگاه دز حجم خالی دریاچه این سد را 450 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت:در حال حاضر بین تراز نرمال و ماکزیمم قرار داریم و روند آبگیری سد دز به صورت نرمال و طبیعی در حال انجام است.

 روند آبگیری سد دز به صورت نرمال در حال انجام است

به گزارش شبکه خبری دز (دز ان ان) به نقل از ایرنا: سعید رئوفی چهارشنبه در چهارمین نشست شورای حفاظت منابع آب دزفول در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان افزود:میران ورودی آب به دریاچه این سد در حال حاضر حدود 400 متر مکعب بر ثانیه و خروجی آن 350 متر مکعب بر ثانیه می باشد.
وی افزود:در حال حاضر این سد سرریز ندارد و فقط تولید برق انجام می شود و تلاش می شود تا زمانی که خطری احساس نشود سرریزی صورت نگیرد .

** رهاسازی آب از سد دز در فروردین پارسال مانع وارد آمدن خسارت به این سد و تلفات انسانی شد
به گزارش شبکه خبری دز (دز ان ان) مدیر عامل سد و نیروگاه دز همچنین در ادامه به تشریح وضعیت سیلاب فروردین ماه پارسال پرداخت و افزود: فروردین پارسال در ظرف مدت حدود سه ساعت 394 میلیمتر بارندگی در بالادست سد دز و در منطقه تله زنگ و تنگ 5ثبت شد که در هزار سال گذشته بی سابقه بود و باعث شد در ساعت چهار شب دچار مشکل شویم و اگر همان شب موضوع مدیریت نمی شد و آب رهاسازی نمی شد یا سد از دست می رود و یا کشته های فراوانی به دنبال داشت.
 رئوفی گفت:اگر در آن ساعات شب منتظر مجوز کتبی سازمان آب و برق می ماندیم قطعا تلفات زیادی گریبانگیر مردم می شد که تصمیم گرفتم با مسئولیت شخص خودم به عنوان مدیر عامل سد و نیروگاه دز در چند مرحله آب را رهاسازی کنیم که آب در چند مرحله چند ساعتی تا شش هزار متر مکعب رهاسازی شد که در این مدت نیز هشدارهای فراوانی به فرمانداری های شهرهای اطراف داده شد و عشایر از کنار رودخانه دور شدند و همین امر باعث شد تلفات جانی نداشته باشیم.
مدیر عامل سد و نیروگاه دز گفت:پارسال سد دز میزان خروجی آب سد را تعیین می کرد ولی به علت دخل و تصرف در بستر رودخانه و خشکسالی سالهای اخیر که منجر به ایجاد حساسیت های زیادی شد معاونت مطالعات پایه آب در خوزستان با حضور حدود 40 متخصص آب تشکیل شد که با در دست داشتن اطلاعات خروجی آب را تعیین می کنند.
وی با بیان اینکه میزان خروجی آب از سد دز با مجوز کتبی سازمان آب و برق خوزستان امکان پذیر است و سد دز موظف به اجرای دستور این سازمان است گفت:با وجود این اگر مدیری در حالت اضطراری قرار بگیرد نیز می تواند با مسئولیت خود خروجی آب سد را تعیین کند ولی مسئولیت خسارات احتمالی را باید قبول کند .
رئوفی اظهار کرد:حدود 800 میلیون متر مکعب رسوب در دریاچه سد دز وجود دارد که نیمی از این رسوبات در حجم مفید دریاچه قرار دارد.
وی گفت:در 18 سال گذشته با خشکسالی های مفرطی مواجه بودیم که باعث شده بود خروجی سد حدود 200مترمکعب بر ثانیه باشد و دخل و تصرف زیادی در بستر رودخانه صورت گیرد.
وی افزود:به لحاظ قانونی سد دز مجاز به خروج آب تا شش هزار و 500 متر مکعب بر ثانیه است که با خروج این میزان آب نیز اگر حریم و بستر رودخانه رعایت شود نیز نباید خسارتی به ساکنان پائین دست وارد شود.
رئوفی بیان کرد:در سال گذشته هیچ اتفاق غیرعادی در سد دز رخ نداد و سرریز کردن سد یک امر بدیهی در سد بود که اتفاق افتاد.
افزایش دبی رودخانه دز در اواخر فروردین ماه پارسال از حدود 300 متر مکعب بر ثانیه به پنجهزار متر مکعب خسارت زیادی به زیر ساخت های شهری دزفول و نیز مناطق روستایی ، بخش کشاورزی و دامداری شهرهای دزفول و شوش وارد کرد که این خسارات تاکنون جبران نشده است.
سد دز با 203 متر ارتفاع در زمان ساخت در سال 1342 به عنوان ششمین سد جهان و در حال حاضر به عنوان پنجاهمین سد بلند جهان شناخته می شود.
سد بتنی دز برق آبی است که 125 هزار هکتار از زمین های پایین دست را آبیاری می کند و نقش مهمی در کنترل سیلاب های بالادست دارد.
دریاچه این سد 65 کیلومتر طول و 225 هزار کیلومتر مربع مساحت داشته و گنجایش نهایی آن 3،3 میلیارد متر مکعب است.

برچسب ها: سد دز سعید رئوفی نشست شورای حفاظت منابع آب دزفول