کد خبر : ۲۲۰۸۲۶ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ساعت ۱۹:۰۳

همرزم چمران:
بیان آیات مرتبط با رویدادها؛ ویژگی بارز چمران

رئیس ستاد جنگ‌های نامنظم دوران دفاع مقدس درباره ویژگی‌های شهید چمران گفت: وی تمام قرآن را از حفظ بود و در موقعیت‌های مختلف شاهد بودم آیه مرتبط با مسئله مورد نظر را بیان می‌کرد.

 بیان آیات مرتبط با رویدادها؛ ویژگی بارز چمران

۳۵ سال پیش در ۳۱ خرداد، شهید مصطفی چمران، فرمانده‌ای بزرگ و خستگی‌ناپذیر به شهادت رسید که شاید اگر نبود، رژیم بعثی عراق می‌توانست از سوسنگرد به اهواز و از آنجا حتی به تهران نفوذ کند. سالروز شهادت این شهید بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی با سرهنگ سيدكاظم فرتاش، رئیس ستاد جنگ‌های نامنظم در دوران دفاع مقدس و از همرزمان شهید چمران داشته باشیم.
سرهنگ فرتاش با بیان اینکه شهید چمران درس دلاوری را از مکتب قرآن و اهل بیت(ع) آموخته بود، تاکید کرد: شهید چمران تمام قرآن را از حفظ بود و در موقعیت‌های مختلف شاهد بودم آیه مرتبط با مسئله مورد نظر را بیان می‌کرد. وی از نظر شخصیتی جزء نزدیک‌ترین اشخاصی بود که به شخصیت والای امام علی(ع) شباهت داشت و به اسلام خدمت می‌کرد.
وی با بیان اینکه بزرگترین خدمت شهید چمران در دوران دفاع مقدس به شکست حصر سوسنگرد مربوط می‌شود، گفت: وقتی دشمن به کردستان حمله و آنجا را ناامن کرد، از محورهای مختلف جنوب‌، شلمچه، شمال دزفول و دهلران به سمت سوسنگرد حمله‌ور شد و چون نیروها در کردستان مشغول بودند کسی جلودار عراقی‌ها نبود و آنها توانستند به ۵ کیلومتری اهواز برسند. در این شرایط حساس بود که مقام معظم رهبری که آن زمان نماینده امام در شورای عالی دفاع بود و چمران در سوسنگرد مستقر شدند و عملیات ایذایی برای کند کردن پیشروی عراقی‌ها تا تجمیع نیروهای ارتشی را آغاز کردند.
فرتاش درباره اقدامات چمران و مقام معظم رهبری توضیح داد: به عنوان نمونه آب در مسیر عراقی‌ها جاری می‌کردند، آهن در بیابان می‌ریختند، میدان‌های فریبنده تانک را تدارک می‌دیدند و هر روز هم تعدادی نیروی گشتی داوطلب به دشمن می‌زدند که خودی به عراقی‌ها نشان دهند و شهید می‌شدند. در سومین حمله عراق به سوسنگرد این شهر محاصره شد، ولی با مقاومت مردم و فرماندهی شهید چمران این شهر آزاد شد. چمران فرمانده کاملی بود و خود در سخت‌ترین عملیات‌ها شرکت می‌کرد و اهل نماز و نیایش بود.
وی درباره نحوه شهادت چمران توضیح داد: در سحرگاه سی‏ و یكم خردادماه سال ۶۰، ایرج رستمی، فرمانده منطقه دهلاویه به شهادت رسید و شهید چمران به شدت از این حادثه افسرده و ناراحت بود. قرار شد،‌ مقدم فرمانده دهلاویه شود. چمران، خود او را به جبهه برد تا منطقه دهلاویه را به جای رستمی به مقدم معرفی كند. وی در خط جلوی نبرد بی‌ترس و واهمه ایستاد و تركش خمپاره دشمن به پشت سر چمران اصابت كرد و به شهادت رسید. یک ساعت قبل از شهادت وصیت‌نامه‌ای نوشته‌ بود که در آن آمده است «خدایا پیر شده‌ام، خسته شده‌ام، دیگر امیدی ندارم. به سوی تو می‌آیم. تو مرا در کنف حمایتت قرار ده.»

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)

برچسب ها: شهید چمران دفاع مقدس مصطفی چمران