کد خبر : ۲۲۲۲۱۲ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ ساعت ۲۲:۵۹

رئیس پارک ملی دز:
انتقال گوزن زرد ایرانی به زیستگاه اصلی خود در دزفول

رئیس پارک ملی دز از آغاز برنامه رها سازی گوزن های زرد ایرانی در محدوده این پارک خبر داد و گفت:در نخستین گام از این برنامه سه راس گوزن زرد از سایت ایلام به این پارک منتقل شدند.

 انتقال گوزن زرد ایرانی به زیستگاه اصلی خود در دزفول

پارک ملی دز در شمال خوزستان زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی است.
به گزارش شبکه خبری دز (دز ان ان) رضا قپانچی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: رهاسازی گوزن زرد ایرانی در سایت پارک ملی دز آغاز شده و در نخستین گام سه راس گوزن زرد در این سایت رهاسازی شد.
وی یکی از اهداف انتقال گوزن های زرد ایرانی به سایت نگهداری در پارک ملی دز را ایجاد تنوع ژنتیکی برای این گونه جانوری عنوان کرد و گفت:این اقدام با هدف مقاوم کردن گوزن زرد ایرانی در برابر بیماری ها صورت می گیرد.
قپانچی یکی دلایل انتقال گوزن زرد ایرانی از ایلام به پارک ملی دز را ،‌سرما و دیگر مشکلات سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد در ایلام عنوان کرد و افزود: گوزن زرد ایرانی باید در مناطق دشت و جنگل پرورش یابد لذا این گوزن ها به سایت پارک ملی دز منتقل و در آنجا رهاسازی شدند.
رئیس اداره پارک ملی دز گفت:با رهاسازی این گوزن ها شرایط بررسی می شود و در صورتی که شرایط برای زیست و تکثیر این گونه مناسب باشد 12 راس دیگر نیز به سایت پارک ملی دز منتقل می شوند.
وی گفت:از 2 سال پیش تاکنون به علت پوشش جنگلی سایت نگهداری از گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دز امکان شمارش تعداد گوزن های زرد میسر نشده است.
در سیل فروردین ماه امسال یک راس گوزن زرد ایرانی تلف شد.
پارک ملی دز زیستگاه اصلی گونه گوزن زرد ایرانی با طول 150 کیلومتر در دو طرف رودخانه دز تنها باقی مانده جنگل های گرمسیری دنیاست که حفظ و نگهداری آن اهمیت زیادی دارد.

برچسب ها: پارک ملی دز گوزن زرد ایرانی گوزن زرد دزفولی رضا قپانچی پور