کد خبر : ۲۲۰۶۸۰ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۳/۱۷ ساعت ۲۰:۴۸

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول عنوان کرد:
سیاه منصور نقطه بحرانی محیط زیست دزفول / مخالف شدید احداث ویلا در باغات شهرستان هستیم / ریشه یابی ورود جیرجیرک ها

بوی نامطبوع این فاضلاب موجب اعتراض ساکنان شده ضمن اینکه از آنجایی که فاضلاب منطقه شرق دزفول به زهکش سیاه منصور وارد می شود این امر به یک بحران آلودگی برای ساکنان منطقه سیاه منصور تبدیل شده است

 سیاه منصور نقطه بحرانی محیط زیست دزفول / مخالف شدید احداث ویلا در باغات شهرستان هستیم / ریشه یابی ورود جیرجیرک ها

به گزارش خبرنگار شبکه خبری دز( دز ان ان)، فرهاد قلی نژاد ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت فرارسیدن هفته محیط زيست در محل اداره محیط زیست برگزار شده بود، اظهار کرد: امسال روز جهانی محیط زیست با بحران های محیط زیستی کشور ما تداخل یافته است. بحران هایی مثل ريزگردها که تمام نیمه غربی کشور را درگیر کرده و محدود به خوزستان نیست چرا که برخی روزها این ریز گرد به تهران نیز می رسد.
وی خشک شدن تالاب ها، کمبود آب شیرین و نبود آب به ویژه در استان های کویری و فلات مرکزی ایران، انتقال سرشاخه های آب بین استان ها و آلودگی های هوا به ویژه در کلان شهرها را از جمله بحران های محیط زیستی کشور برشمرد و افزود: در خوزستان نيز شهرستان اهواز با توجه به توسعه صنعتی اش با آلودگی هوای بیشتری مواجه شده است.
رئیس اداره محیط زیست دزفول تصریح کرد: استان خوزستان بیشترین تاثیر منفي را از آلودگی هوا دارد، مثل خشک شدن تالاب ها که از عوامل این ریزگردها هستند. کمبود حق آبه تالاب هور العظیم نیز که ناشی از توسعه آن است از دیگر مشکلات محیط زیستی استان است هرچند که سیل اخیر موجب تزریق آب به این تالاب شده اما کافی نیست.

قلی نژاد بابیان اینکه در شهرستان دزفول نیز با یک سری چالش های زیست محیطی مواجه هستیم که درصورت عدم مدیریت درست در آینده نزدیک تبدیل به بحران می شوند، آلودگی هواي ناشی از سوزاندن بقایای کشت ها در مزارع ذرت و گندم را از جمله این چالش ها برشمرد و گفت: شمال خوزستان به دلیل برخورداری از مزارع کشاورزی بسیار زیاد آمار آتش سوزی زمین های کشاورزی اش نیز به نسبت جنوب استان بیشتر است. ضمن اینکه دزفول در تمام مواقعی که ريزگردها وارد خوزستان می شوند بااین معضل مواجه است و از آن مستثنا نیست.

آتش سوزی جنگل ها مهمترین چالش محیط طبیعی دزفول
وی آتش سوزی در جنگل های زاگرس و دز را مهمترین چالش محیط طبیعی دزفول برشمرد و افزود: در بسیاری از روزها با آتش گرفتن این جنگل ها مواجه هستیم که خسارت های زیادی را به محیط طبیعی و حیات وحش دزفول و شمال خوزستان وارد می کنند که نیازمند توجه و برنامه ریزی اصولی درجهت پیشگیری است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول مهمترین چالش شهرستان دزفول در حوزه محیط زیست انسانی را نیز ورود فاضلاب ها به رودخانه دز دانست و عنوان کرد: درحال حاضر فاضلاب شهر چمگلک به طور مستقیم و خام وارد بالادست رودخانه می شود. فاضلاب کوی زیباشهر هنوز فاقد سیستم تصفويه خانه است و وارد رودخانه می شود. هنوز بخش زیادی از فاضلاب شهری دزفول از منطقه گاومیش آباد وارد رودخانه دز می شود ضمن اینکه شبکه تصفیه خانه فاضلاب شهری دزفول با گذشت مدت ها هنوز با تمام ظرفیت خود کار نمی کند که این امر نشان دهنده ورود فاضلاب های شهرستان به زهکش های کشاورزی و رودخانه است.

سیاه منصور نقطه بحرانی محیط زیست دزفول
قلی نژاد به بحران آلودگی ناشی از فاضلاب در منطقه گاومیش آباد شرقی دزفول اشاره کرد و افزود: بوی نامطبوع این فاضلاب موجب اعتراض ساکنان شده ضمن اینکه از آنجایی که فاضلاب منطقه شرق دزفول به زهکش سیاه منصور وارد می شود این امر به یک بحران آلودگی برای ساکنان منطقه سیاه منصور تبدیل شده است و فاضلابي که بصورت خام وارد رودخانه فصلی سیاه منصور می شود نیز باعث آلودگی رودخانه و ضرر رساندن به کشاورزان آن منطقه شده است.
وی شهر سیاه منصور دزفول را یک منطقه کاملا بحرانی عنوان کرد و دلیل این موضوع را ورود فاضلاب شهری، فاضلاب صنعتی کارخانه خمیرمایه و فاضلاب زندان به زهکش و مناطق مسکونی سیاه منصور برشمرد.

وضعیت مناسب در بحث پسماندها
قلی نژاد در ادامه  وضعیت دزفول را در بحث پسماندها ایده آل عنوان کرد و گفت: هرچند هنوز با استانداردها فاصله داریم . آلودگی هوای ناشی از محل دفن زباله های شهرداری یک گله مندی بزرگ ازسوی شهروندان و به عنوان یکی دیگر از آلودگی های زیست محیطی دزفول مطرح است اما در دوماه اخیر اقدامات خوبی ازسوی شهرداری در منطقه ماهور برنجی که محل دفن زباله مرکزی دزفول است انجام شده و آلودگی به طور چشمگیری دراین منطقه کاهش یافته اما کافی نیست و باید بتوانیم این آلودگی هوا در منطقه ماهور برنجی که محل دفن زباله های شهری است را به حداقل برسانیم.

رتبه اول دزفول در برخورداری از مناطق حفاظت شده
وی همچنین بابیان اینکه دزفول در بخش طبیعت و محیط زیست طبیعی شاخص ترین شهرستان خوزستان محسوب می شود، عنوان کرد: دزفول از نظر برخورداری از مناطق تحت حفاظت مثل پارک ملی دز، منطقه حفاظت شده دز، منطقه شکار ممنوع هفت تنان در سردشت و منطقه شکار ممنوع قلعه شاداب در بخش شهيون رتبه اول استان را دارد.
رئیس اداره محیط زیست دزفول بابیان اینکه آبشار شوی به عنوان اولین اثر طبیعی و ملی خوزستان نیز در دزفول قرار دارد، افزود: دو منطقه فسیل بردکژدم و جنگل های زاویه و عباس آباد نیز کهپرونده های آنها به عنوان مناطق پيشنهادي برای ثبت ملی شدن به عنوان آثارطبيعي- ملی  در سازمان محیط زیست کشور است نیز در محدوده شهرستان دزفول قرار دارند.
قلی نژاد درادامه وجود 230 هزار هکتار جنگل بلوط، 17 هزار هکتار جنگل جلگه ای دز، وجود زیست گاه های گونه های در خطر انقراض ازجمله سمندرامپراتور، لاک پشت فراتي، خرس قهوه ای وگوزن زرد ایرانی را نیز بخش دیگری  از پتانسیل های محيط طبیعی و تنوع زيستي شهرستان  دزفول برشمرد.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا پروژه  پالایشگاه و پتروشیمی دزفول مجوزهای ارزیابی زیست محیطی خودرا دریافت کرده اند یا خیر، گفت: ما تمام مراحل قانونی و نکات مهم زیست محیطی را به متولیان این پروژه ها شرح داده ایم و تاکنون مطالعات ارزیابی زیست محیطی  پالایشگاه و پتروشيمي برای اظهار نظر به اداره محیط زیست دزفول واصل نشده است.

در صورتی که تعداد این حشرات بیش از این شود راهکارهایی جهت کنترل آن ارائه خواهد شد، گفت: با افزایش گرما به احتمال زیاد شاهد کاهش این حشرات خواهیم بود لذا از شهروندان درخواست می شود جهت کنترل این حشرات از مواد شیمیایی استفاده نکنند.

با احداث ویلا در باغات مخالفیم
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول همچنین در خصوص تغییر کاربري اراضی کشاورزی در دزفول اظهار کرد: اگر هر واحدی که بخواهد در زمین های کشاورزی و باغات دزفول ایجاد شود ضابطه های زیست محیطی را رعایت نکرده باشد و احساس کنیم که استقرار آن تبعات منفی خواهد داشت بشدت با آن مخالفت می کنیم. ازسویی زمین های کشاورزی و باغات دزفول از آنجایی که هم اشتغال و توسعه پایدار شهری ما محسوب می شوند و هم تولید کننده بخش زیادی از محصول غذایی کشور هستند ما عمدتا یکی از مخالفین تغییر کاربری ها در باغات و احداث ویلا و امثال اینها در شهرستان هستیم.

لزوم ایجاد باغ شهر
قلی نژاد پیشنهاد داد: بهتر است به جای تفکیک و قطعه بندی  اراضی باغ ها که موجب کاهش میزان کشت ها می شود در تپه ماهورهاي شهيون و مناطقی که تولید نداریم با ایجاد باغ شهر ها کشت مرکبات را توسعه دهیم و محدوده هایی را که اکنون به ویلا و کوچه باغ تبدیل کرده ایم را محدود کنیم چرا که برای موضوعات پسماند و فاضلاب این باغ شهرها می توانیم خیلی خوب چاره اندیشی کنیم درحالی که یکی از دلايل آلودگی زهکش های شهرستان این ويلاسازي در باغات است ضمن اینکه عمده دلیل افزایش پسماندها نیز ناشی از توسعه باغ ها و ویلاهای شهرستان است که بدون اخذ مجوز احداث شده اند.
وی گفت: تنها در صورتی موافق هستیم که تغییر کاربری اراضی درجهت ایجاد صنایع وابسته کشاورزی مثل  تولید، بسته بندی و فرآورده های غذایی باشد هرچند تاکید کلی ما این است که اراضی کشاورزی شهرستان هرگز تغییر کاربري نیابند.

ریشه یابی ورود جیرجیرک ها
رئیس  اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص هجوم جیرجیرک ها به خوزستان و دزفول عنوان کرد: جیرجیرک ها در شاخه بندپایان و رده حشرات قرار دارند که طبق شنیده ها به دلیل افزایش دمای کشورهای همسایه به جنوب ایران مهاجرت کرده اند و وجود آنها در این فصل طبیعی است.
قلی نژاد افزود:با توجه به اینکه جیرجیرک سم ماندگاری دارد و ممکن است عوارض ناشی از سم سلامت خانواده را تهدید کند به هیچ عنوان استفاده از سم برای از بین بردن این نوع حشره توصیه نمی شود.
وی بابیان اینکه در حال بررسی این موضوع هستیم و در صورتی که تعداد این حشرات بیش از این شود راهکارهایی جهت کنترل آن ارائه خواهد شد، گفت: با افزایش گرما به احتمال زیاد شاهد کاهش این حشرات خواهیم بود لذا از شهروندان درخواست می شود جهت کنترل این حشرات از مواد شیمیایی استفاده نکنند.

خسارت 7 میلیارد تومانی سیل به محیط زیست دزفول
رئیس اداره محیط زیست دزفول درادامه ، تغذیه سفره های آب زیرزمینی منطقه، پر آبی تالاب های منطقه که زیستگاه پرندگان و آبزیان هستند، تامین حق آبه جنگل های پایین دست رودخانه دز در محدوده زاویه هارا از جمله فواید سیلاب فروردین ماه در این شهرستان برشمرد و افزود: تخریب 80 درصد از سایت گوزن زرد ایرانی، تلف شدن یک راس گوزن، تلف شدن شمارزیادی از آبزیان ناشی از تخلیه رسوبات درجريان سیل، جا به جایی تعدادي گونه های جانوری از زيستگاهي به زیستگاه دیگر نیز ازجمله خسارت های وقوع سیلاب دردزفول بود که به طور کلی خسارت ریالی این سیلاب در بخش محیط زیست شهرستان دزفول بیش از هفتاد میلیارد ریال بود.
قلی نژاد اضافه کرد: هرچند اکنون سایت گوزن زرد ایرانی را تعدادی از گوزن ها به حالت قبل خود برگشته و بازسازی شده اما ما هنوز در حال استاندارد سازی این سایت ارزشمند هستیم.

دستگیری 110 متخلف در سال گذشته
وی از دستگیری 110 نفر متخلف محیط زیستی و زنده گیری و رهاسازی 104 گونه جانوری در طبیعت دزفول درسال 94 خبرداد و گفت: درسال 94 خوشبختانه در حوزه تخریب و تصرف اراضی جنگلی مشکل خاصی نداشتیم ضمن اینکه توانستیم کار خلعيت چند هکتار اراضی جنگلی را نیز پیگیری و به نتیجه برسانیم.
قلی نژاد اظهار کرد: تدوین برنامه ملی حفاظت از گونه در خطر انقراض لاک پشت فراتي به عنوان یک برنامه ملی ازسال گذشته در دستور کار ما قرار گرفته که جلسات این طرح در سازمان محیط زیست کشور برگزار شده و اکنون استان درحال تدوین این برنامه پیشنهادی است، ضمن اینکه چون بیشترین زیست گاه این گونه جانوری شمال خوزستان است بنابراین دزفول به عنوان دبیرخانه استاني این برنامه ملی تعیین شده است.
وی یادآور شد: تدوین برنامه ملی حفاظت از گونه نادر سمندر امپراتور نیز آغاز شده و خوزستان و لرستان در حال تدوین این برنامه پیشنهادی برای سازمان محیط زیست هستند که امیدوار هستیم در سال جاری حفاظت ازاین گونه های در خطر انقراض طبق برنامه ملی و با حمایت بودجه ای سازمان عملی شود .

در بسیاری از روزها با آتش گرفتن این جنگل ها مواجه هستیم که خسارت های زیادی را به محیط طبیعی و حیات وحش دزفول و شمال خوزستان وارد می کنند که نیازمند توجه و برنامه ریزی اصولی درجهت پیشگیری است.

عملکرد مثبت در ارائه برنامه های آموزشی
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول  درادامه بابیان اینکه این اداره با بودجه های حداقلی خود برنامه های آموزشی خوبی را ازسال گذشته و باهمکاری انجمن های کوهنوردی و آوان سبز دزفول برگزار کرده، آموزش طرح محیط يار به 7 هزار دانش آموز، اجرای چندین برنامه نمادین پاکسازی و درخت کاری، برگزاری کارگاه های آموزشی برای آشنایی با گونه های جانوری در خطر انقراض از جمله لاک پشت فراتي و سمندر امپراتور، برگزاری کارگاه آموزشی برای دهياران شهرستان درراستای آشنایی با قوانین محیط زیست و اهمیت حفظ آن، آموزش های زیست محیطی فراوان در مدارس شهرستان، انعکاس رخدادهای مهم اداره ازطریق رسانه ها، اکران فیلم مستند سمندرامپراتور با حضور مردم و علاقه مندان، چاپ پوستر و توزیع آگهی هایی برای معرفی سمندر امپراتور و برگزاری کلاس هاي آموزش  محیط زیستی برای جوامع محلی و معلمان به ویژه در مناطق کوهستانی دزفول را از جمله برنامه های آموزشی محیط زیست دزفول درراستای حفظ و نگهداری از گونه های جانوری و حفاظت از محیط زیست برشمرد.

کاهش درآمد های سالیانه محیط زیست دزفول
قلی نژاد همچنین بابیان اینکه محیط زیست یک مقوله فراسازماني و مربوط به همه مردم است، عنوان کرد: باوجود اینکه محیط زیست دزفول همواره از نظر گستردگی و تنوع زیستگاه ها شهرستان شاخص استان بوده اما همیشه در بودجه های تملک دارایی ، سرمایه ای و سایر بودجه های دولتی از حداقل بودجه برخوردار بوده که به هیچ عنوان این اعتبارات اندک پاسخگوی پروژه های زیست محیطی فراوان ما نبوده اند.
وی با بيان اینکه هرساله شاهد کاهش درآمدهای اداره محیط زیست در فصل محیط زیست هستیم خواستار انجام هر چه بهتر وظایف ازسوی اداره ها و رسانه ها در قبال محیط زیست شد و عدم همکاری ادارات در جهت انجام وظایف زیست محیطی خودرا یک خطر برای ایجاد بحران زیست محیطی  برشمرد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول با انتقاد از نگاه های حداقلی به بودجه محیط زیست خواستار مطالبه گری رسانه های شهرستان و بررسی جایگاه و میزان بودجه های دریافتی این اداره در استان ازسوی رسانه ها شد.
قلی نژاد  گفت: ما باید با همکاری رسانه ها مردم را نسبت به اتفاقاتی که در محیط زیستشان به وقوع می پیوندد آگاه کنیم تا مردم بتوانند پیگیر مطالبات خود از دستگاه های قانونی باشند چرا که اگر مردم از قوانین و مقررات و حقوق خود نسبت به محیط زیست اطلاع یابند و به مطالعه گری روی بیاورند این امر باعث روندروبه رشدی خواهد شد.

برچسب ها: فرهاد قلی نژاد محیط زیست دزفول سیاه منصور جیرجیرک باغ شهر