کد خبر : ۲۲۱۲۴۱ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۶/۰۸ ساعت ۲۲:۳۵

لفته منصوری
بازار سرمایه خوزستان

 بازار سرمایه خوزستان

امروز بر هیچ‌کس پوشیده نیست که شرکت‌های بزرگ تولیدی استان خوزستان به‌شدت تشنه سرمایه هستند. این در حالی است که سرمایه‌های داخلی به دلیل رکود اقتصادی برای سود ثابتی در بانک‌ها تلنبار شده و تن به تولید نمی‌دهند. کافی است به این آمار دقت کنید تا عمق فاجعه ملی برای شما عریان شود. در سال 1394 حدود 150 هزار میلیارد تومان با عنوان سود پول در اقتصاد ایران پرداخت‌شده است. این مبلغ معادل 14 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور، یعنی هم‌تراز با سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی، معادل 19 درصد کل نقدینگی و دستمزد 11 میلیون نفر نیروی کار کشور بود.

از سوی دیگر آمار ارائه‌شده از سوی سازمان ملل نشان می‌دهد که ایران در سال 2014، تنها 1/2 (دو میلیارد و یک‌صد میلیون) دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده که معادل 17/0 درصد از حجم کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی انجام‌شده در این سال است. ضعف ایران در این مقوله وقتی مشخص‌تر می‌شود که به میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای همسایه و منطقه نگاهی بیندازیم. ترکیه به‌عنوان رقیب مهم اقتصادی کشور در منطقه، 1/12 (دوازده میلیارد و یک‌صد میلیون) دلار در این سال سرمایه‌گذاری مستقیم جذب کرده است که حدود 6 برابر سرمایه جذب‌شده توسط ایران است. این رقم برای کشور عراق، امارات، عربستان و لبنان نیز بیشتر از ایران بوده و برابر با 7/4 (چهار میلیارد و هفت‌صد میلیون) دلار برای عراق، 1/10 (ده میلیارد و یک‌صد میلیون) دلار برای امارات، 8 میلیارد دلار برای عربستان و 1/3 (سه میلیارد و یک‌صد میلیون) دلار برای لبنان بوده است.

حتی کشورهایی نظیر آذربایجان و ترکمنستان نیز در این زمینه عملکرد بهتری از ایران داشته‌اند و به ترتیب حدود 4/4 (چهار میلیارد و چهارصد میلیون) دلار و 2/3 (سه میلیارد و دویست میلیون) دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشورها طی سال 2014 انجام‌شده است.[1]

مواد 10 و 12 اصول و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در سال 1392 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ گردید برجذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی تأکید کرده است.

 استان خوزستان باقابلیت‌ها و فرصت‌های بی‌نظیری نقش کانونی فعال در حوزه اقتصادی ایران دارد. برخی از مهم‌ترین قابلیت‌های استان شامل: موقعیت ویژه‌ی جغرافیایی استان در تعامل با منطقه و جهان، ارتباط با آب‌های آزاد بین‌المللی. برخورداری از امکانات بندری بسیار مناسب به‌ویژه در بندر امام (دارای کمترین فاصله با مراکز جمعیتی کشور نسبت به سایر بندرهای جنوبی ایران). برخورداری از راه و راه‌آهن و فرودگاه‌های متعدد و زیرساخت‌های لازم برای توسعه بازرگانی خارجی و ترانزیت مسافر و کالا. وجود منابع قابل‌توجه آب‌وخاک و برخورداری از اقلیم مناسب و امکان کاشت محصولات مختلف برای توسعه‌ی فعالیت‌های کشاورزی (اعم از زراعت، باغبانی، جنگل‌کاری، مرتع‌داری، دام‌پروری، شیلات، آبزیان، دام و طیور و ...) و نیز امکان کاشت و برداشت سه نوبت محصولات کشاورزی در بخش وسیعی از استان. وجود نخلستان‌های وسیع در سطح استان و قابلیت چشمگیر توسعه‌ی فعالیت‌های کشاورزی و صنایع جانبی در این زمینه. جاری بودن بخش عظیمی از آب‌های سطحی کشور و وجود رودخانه‌های دائمی در استان. وجود ذخایر باارزش آبزیان، بندرهای صیادی و مجتمع‌های بزرگ پرورش ماهی و میگو و مجتمع‌های دام‌پروری. برخوردی استان از 9 واحد بزرگ کشت و صنعت نیشکر با وسعت 90 هزار هکتار و کارخانه‌های بزرگ خوراک دام و عرصه‌های مستعد کشت علوفه که قابلیت چشمگیری جهت تولید شیر و گوشت است. برخورداری از سدهای عظیم و متعدد در مناطق مختلف استان و امکان استفاده چندمنظوره از آن‌ها به‌منظور توسعه‌ی بخش‌های کشاورزی، شیلات، انرژی و تأمین آب شرب استان. برخورداری از معادن و پالایشگاه‌های عظیم نفت و گاز و کانی‌های غیرفلزی و صنایع بزرگ وابسته به آن‌ها و همچنین صنایع فولاد و نورد و ذوب فلزات. برخورداری از نیمی از مساحت تالاب‌های بین‌المللی و ارزشمند کشور. برخورداری از منطقه آزاد اروند و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی.

بنابراین ما در استان خوزستان نیاز به تشکیل یک بازار سرمایه برای جذب سرمایه‌های خارجی داریم. این بازار با استفاده از فرصت پسا برجام می‌تواند با اتخاذ رفتار مشابه و رويكرد يكسان با سرمایه‌گذاران داخلي و خارجي، برقراري تضمين‌هاي سرمايه‌گذاري، قابل پيش‌بيني كردن ريسك‌ها مرتبط با سرمایه‌گذاری، تسهيل فضاي كسب‌وکار را فراهم كند كه حداکثر جذب سرمایه در بخش‌های مختلف استان انجام گیرد.

این رویکرد نیاز به همدلی مسئولان استان اعم از مدیران دستگاه‌های اجرایی و در رأس آن‌ها استاندار محترم خوزستان، بانک‌ها، بورس و کارگزاری‌های آن در استان، نمایندگان محترم مردم خوزستان در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، استادان دانشگاه‌های استان، بخش خصوص و فعالان اقتصادی، رسانه‌های گروهی و سازمان‌های مردم‌نهاد دارد.

اهواز – لفته منصوری

پانوشت:
[1] - کلیه آمار این یادداشت از مجله اخبار فلزات به صاحب‌امتیازی آقای اتابک خلیلی شماره‌های 70 فروردین و 73 تیرماه سال 1395 استفاده‌شده است.                         
[11:58 AM, 8/30/2016] Mr Beheshti: پوزش از خوانندگان یادداشت بازار سرمایه خوزستان، متاسفانه کلیه اعداد که بین آنها ممیز (/) گذاشته بودم جابجا شدند، از آنجاییکه در پرانتز عدد را با حروف نوشتم، نوشته داخل پرانتز صحیح است. جز یک مورد پاراگراف دوم سهم ایران از جذب سرمایه گذاری خارجی (هفده صدم درصد) صحیح است.

برچسب ها: لفته منصوری بازار سرمایه خوزستان