کد خبر : ۲۲۲۰۴۰ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۱۱/۰۸ ساعت ۱۶:۵۶

عکس
تصویر قدیمی و دیده نشده از بقعه رودبند دزفول

به گزارش شبکه خبری دز (دز ان ان) سید علی صفوی معروف به سلطانعلی سیاهپوش یا پیر رودبند یا روبند امامزاده ای درشهر دزفول و در محله ای به همین نام مدفون است و به شماره 2549 در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رودبند نوه "شیخ صفی الدین اردبیلی" و پدربزرگ شاه اسماعیل صفوی بود که به "دزفول" آمده و با انجام کراماتی مردم دزفول را به آیین تشیع دعوت کرد.

 خواجه سلطان سید علی، مشهور به "شاه رودبند" یا "آقا رودبند" نسبش با 22 واسطه به موسی کاظم (امام هفتم شیعیان) می‌رسد.

وی که در جوار نیاکانش در اردبیل می زیست در سفری به کاظمین رفت . در آنجا شبی در خواب از طرف امام محمد تقی به او دستور داده شد که بهدزفول آمده ، مردم را به تشیع دعوت کند .لذا به دزفول آمده و در جای بارگاه فعلی مسکن میگزیند و به آنچه مامور بود مردم را دعوت می کند ، اما مردم دعوت او را نمی‌پذیرند.ناچار آنان را تهدید به قطع آب رود دز می کند . آنان باز هم به این سخن نمی‌اندیشند . در این هنگام خدا را سوگند می دهد که خواسته اش را بر آورد که ناگاه رود از جریان می ایستد . بدین دلیل او را رودبند لقب داده اند.

در محله رودبند در شمال غربی شهر دزفول و در ارتفاعی مشرف به رودخانه ، بقعه پیر رودبند قرار دارد. گنبد این بنا مضرس ودارای 20 سط است که این سبك معماری متعلق به خوزستان و بوشهر می باشد. تاریخ ساخت این بنا به دوره تیموریان (771-845 هجری قمری ) تعلق دارد ولی مرمت آن مربوط به روزگار شاه عباس صفوی و به سال 10300 هجری قمری است. بنای این بقعه را به زمان گوركانیان و به دستور امیرتیمور گوركانی نسبت داده اند ودر زمان شاه عباس اقدام به مرمت آن شده. بقعه رودبند در تپه ای به ارتفاع 22 متر قرار گرفته است ودارای كنبد سفید مخروطی به ارتفاع 18 متر می باشد.

برچسب ها: رودبند امامزاده رودبند بقعه رودبند دزفول