کد خبر : ۲۲۲۰۲۰ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۱۱/۰۴ ساعت ۱۲:۵۱

غلامعلي رجايي:
هاشمي گفت: تخريب كنندگان ميترسند مطالبي را كه دارم بيان كنم/ حمله به هاشمي متوقف نخواهد شد

 هاشمي گفت: تخريب كنندگان ميترسند مطالبي را كه دارم بيان كنم/ حمله به هاشمي متوقف نخواهد شد

جماران- روزبه علمداری: یار دیرین امام آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) دو هفته قبل در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت، اما جایگاه او در سیاست ایران آنقدر رفیع بود که چه بسا تا مدتها شاهد بیان خاطرات، نظرات و ناگفته ها حول شخصیت او باشیم؛ شخصیتی که خود در زمان حیات، به واسطه کتاب خاطرات سالانه اش، نقل کننده صدها و هزاران خاطره ریز و درشت از عالی ترین سطوح تصمیم سازی و تصمیم گیری در سیر انقلاب اسلامی و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.
در واقع می توان از آیت الله هاشمی(ره) که 22 جلد دیگر خاطراتش به مرور منتشر خواهد شد، به عنوان شخصیتی که یاد کرد که هم «تاریخی» است و هم «تاریخ نگار». بر همین اساس باید منتظر بود که پس از این نیز شاهد حضور پررنگ گفته ها و نوشته های او باشیم.

در همین خصوص «جماران» گفت و گویی را با غلامعلی رجایی مشاور آیت الله هاشمی(ره) در سالهای اخیر و استاد رشته تاریخ در دانشگاه، گفت و گویی انجام داده ایم که مشروح آن در پی می آید:

آقای رجایی! ضمن عرض تسلیت رحلت ناباورانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، در ابتدا می‌خواهم بدانم با توجه به سمت شما در مشاوره آقای هاشمی و تخصص شما در رشته تاریخ، به نظر شما انتشار خاطرات و اسنادی که در اختیار ایشان بود، در آینده چه وضعیتی پیدا می‌کند؟

من سؤال شما را با سؤالی که خودم از ایشان پرسیدم جواب می‌دهم، پرسیدم «فکر می‌کنید تاریخ در مورد شما چه قضاوتی می‌کند؟» ایشان گفتند برای کسانی که در تاریخ می‌خواهند در مورد من قضاوت کنند آثاری دارم که گفتاری، نوشتاری، دیداری و شنیداری است و فکر می‌کنم باید به اینها مراجعه و بعد در مورد من قضاوت کنند، دشمنان و مخالفان هم به اندازه کافی انگیزه دارند که در مورد من قضاوت‌های بد خودشان را داشته باشند.

نکته‌ای که ایشان گفتند و برای من جالب بود، این است که من پرسیدم از تلاش‌هایی که در این سال‌ها کردید؛ راضی هستید؟ گفتند راضی هستم و علتش این است که برای بعضی افرادی که می‌خواهند در بخش‌های مختلف تاریخ انقلاب کتاب بنویسند منبع و مرجع شدم؛ یعنی به من مراجعه می‌کنند و بر اساس اطلاعات، نظرات و خاطرات من در مورد انقلاب کتاب می نویسند.

برچسب ها: غلامعلي رجايي هاشمي آيت الله هاشمي