کد خبر : ۲۲۲۶۷۳ تاریخ خبر: ۱۳۹۸/۰۶/۰۲ ساعت ۲۲:۲۵


جلد دوم" متلهای دزفولی " به چاپ رسید

کتاب متلستان دزفولی در ۳۸۰ صفحه با موضوع داستان ها و واژه های دزفولی و کتاب مطبق خونه دسفیلی با هدف معرفی غذاهای سنتی مردم دزفول در ۲۲۷ صفحه به چاپ رسیده اند.

 جلد دوم

کتاب متلستان دزفولی به تالیف و گردآوری مرضیه ابراهیمی، هدی مسیح و الهام افتخارزاده اخیرا منتشر شده و به بیان داستان ها و واژه های دزفولی پرداخته است.
به گزارش دز خبر، در ابتدای  کتاب متلستان دزفولی به پیشگفتاری درخصوص فرهنگ مردم دزفول، پیشینه قصه گویی، قصه و متل اشاره شده و در مقدمه ای به هویت میراث فرهنگی ناملموس یا معنوی که سهم زیادی در تکوین هویت و شخصیت فرهنگی مردم ایفا می کنند، پرداخته شده است.
در این کتاب که به سفارش پایگاه مشترک تدوین پرونده های نامزدی میراث جهانی- دزفول به اهتمام محمد حسین حکمت فر و ویراستاری محمدحسین سبزقبایی زاده چاپ شده ۵۳ متل   با لهجه دزفولی به رشته تحریر درآمده است.  
در پایان این کتاب نیز واژه های دزفولی و معنی آنها طبق حروف الفبا آورده شده است.
چاپ اول کتاب متلستان دزفولی با موضوع افسانه ها و قصه های ایرانی توسط انتشارات دارالمومنین در ۵۰۰ جلد منتشر شده است.
این کتاب باحمایت مسعود شامدیل مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول و مدیر پایگاه مشترک میراث فرهنگی و دفتر کمیسیون ملی یونسکو در دزفول به چاپ رسیده است.
مروری بر کتاب "مطبق خونه دسفیلی "
کتاب مطبق خونه دسفیلی نیز با هدف معرفی غذاهای سنتی مردم دزفول به اهتمام محمد حسین حکمت و گردآوری و تحقیق سپیده زمانی راد و مریم دوایی فر در ۲۲۷ صفحه به چاپ رسیده است.
موضوع این کتاب معرفی غذاهای محلی دزفول است که توسط انتشارات دارالمومنین در ۵۰۰ جلد در نوبت اول چاپ شده است.
در این کتاب به تغییر شیوه زندگی و تغییرات سنت های گذشته و همچنین مضرات غذاهای غیرسنتی اشاره شده که با توسعه شهرنشینی و کم تحرکی و افزایش غذاهای آماده بیماری های نو پدید نیز وارد زندگی مردم شده است.
معرفی ۷۹ غذای سنتی، شیرینی سنتی و  غذاهای ایرانی در دزفول همراه با نحوه پخت و طبع ها و مزاج این غذاها از دیگر فصل های این کتاب است.
در پایان این کتاب نیز از حاج علی نوروزی نژاد، حاج رجب علی خسروپناه و حاج عبدالحسین انتظامی به عنوان پیشکسوتان قنادی در دزفول یاد شده است.

برچسب ها: دزفول متلهای دزفول