کد خبر : ۲۲۱۹۳۸ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۱۰/۱۴ ساعت ۰۲:۱۲

مدیر پایگاه مشترک تدوین پرونده نامزدی میراث جهانی دزفول:
مستند متل های کهن دزفولی ساخته می شود/ رونمایی در بهمن ماه

مدیر پایگاه مشترک تدوین پرونده نامزدی میراث جهانی دزفول از ساخت مستند ویژه متل های قدیمی دزفول و رونمایی از آن در بهمن ماه خبرداد.

 مستند متل های کهن دزفولی ساخته می شود/ رونمایی در بهمن ماه

مسعود شامدیل درگفت و‌گو با خبرنگار شبکه خبری دز(دز ان ان)، اظهار کرد: شهر آجری دزفول از یک تاریخ کهن و میراث گرانبهای مادی و معنوی زیادی برخوردار است.

وی افزود: باهدف جلوگیری از انقراض این میراث معنوی کارشناسان یونسکوی دزفول به جمع آوری متل های کهن این دیار اقدام کرده اند چرا که این متل ها یادگاری از حافظه و فرهنگ گذشتگان است که با احیای آنها این میراث گرانبها به نسل های بعدی منتقل می شود.

مدیر پایگاه مشترک تدوین پرونده نامزدی میراث جهانی دزفول گفت: درهمین راستا کارشناسان دفتریونسکوی دزفول از سال گذشته تاکنون با مراجعه به مادربزرگان دزفولی متل های اصیل دزفولی زیادی را جمع آوری کرده اند.

شامدیل بابیان اینکه بخش عمده ای ازاین متل ها توسط کارشناسان مذکور مکتوب شده، تصریح کرد: این مکتوبات در قالب یک کتاب درحال چاپ است که درروز ۱۴ بهمن ماه سال جاری در طی یک همایش از آن رونمایی خواهد شد.

وی همچنین از ساخت مستند متل های کهن دزفولی نیز خبرداد و گفت: تصویربرداری این مستند امروز در خانه تاریخی تیزنو توسط کارشناسان دفتر یونسکو و همکاری شهرداری و سازمان نوسازی و بهسازی آغاز شد که طی این مستند ۳ بانوی دزفولی از ۳ نسل مختلف به بیان متل های اصیل دزفولی می پردازند.

مدیرپایگاه مشترک تدوین پرونده نامزدی میراث جهانی دزفول بابیان اینکه درروز رونمایی از کتاب متل های دزفولی، این مستند نیز رونمایی خواهد شد از تلاش های یکساله کارشناسان دفتر یونسکو دزفول و حمایت های شهرداری تقدیر کرد.

شامدیل در پایان تاکید کرد: انجام چنین برنامه هایی تاثیربسیار زیادی در معرفی و حفظ میراث های معنوی و فرهنگی دزفول بعنوان یک شهر تاریخی و پرآوازه خواهد داشت.

 

برچسب ها: مدیر پایگاه مشترک تدوین پرونده نامزدی میراث جهانی دزفول مسعود شامدیل