کد خبر : ۲۲۰۵۳۵ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۳/۰۴ ساعت ۰۹:۵۱

هاشمی رفسنجانی چرا کنار کشید؟
انصراف آیت الله از ریاست خبرگان

 انصراف آیت الله از ریاست خبرگان

در حالیکه همه می‌گفتند او دورخیز کرده تا بنایی بچیند برای 5 سال آینده و در سن پیری به فکر معرکه گیری افتاده و کمر همت بسته است تاباری دیگر ریاست خبرگان را(پس از وقفه‌ای چند ساله) از آن خود کند و از همین رو لیست انتخاباتی اش را در بوق و کرنا کرده و شده سرلیست آن 16 نفرفهرست معروف 30+16! ولی حالا که مردم به عنوان نفر اول برگزیده خبرگان او را وارد مجلس کرده اند، از گوشه و کنار و پچ پچ‌های رسانه‌ای حرف‌هایی از وی نقل قول می‌شود که:"بنای ریاست خبرگان را ندارم " و همین موضوع فتح بابی شد برای افرادی دیگر تا هریک بگویند " هاشمی رفسنجانی "اینبار نه تنها رییس نمی‌شود بلکه کاندیدای ریاست هم نخواهد شد.
مثلا آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی گفته:" در رابطه با ترکیب هیئت رئیسه خبرگان آنچه تاکنون مشخص شده، این است که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علاقه و قصدی نسبت به کاندیداتوری برای انتخابات هئیت رئیسه ندارد، مگر آنکه در فرصت باقی‌مانده تا افتتاحیه مجلس خبرگان، شرایط دیگری پیش آید و از ایشان تقاضا و درخواست شود که در انتخابات شرکت کنند. "
و البته از قول خود هاشمی هم نقل شده:" اوّلاً فضای خبرگان در آینده با تغییر چند‌نفر مثل سابق خواهد بود که سالی دوبار اجلاس رسمی و در هر اجلاس چند سخنرانی داشتند. در مورد ریاست خبرگان هم هرگونه که نمایندگان خبرگان تصمیم بگیرند، انتخاب خواهد شد. من که فعلاً بنا ندارم خودم را برای ریاست مطرح کنم."

چرا هاشمی می‌گوید نمی‌آیم؟!

به راستی چه نامی برروی این بنای ریاست نداشتن! می‌توان گذاشت؟ گویی هاشمی از زمانی که رای نخست مجلس خبرگان( در هفتم اسفند) را آورده حرف‌های عجیب و غریب زدنش هم بیشترشده، چندی پیش که از مرگی آرام بر بالین و رسیدن به آرزوهایش می‌گفت، اکنون هم از بی انگیزگی اش نسبت به ریاست خبرگان و اینکه وظایف خود را می‌تواند در ردایی دیگر انجام دهد.
معلوم نیست که این اظهارنظرها ناشی از همان توهم پدرمآبانه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر سرملت ایران است یا شعارگرایی‌هایی که سیاسیون همواره بدان
مبتلاهستند؟ و شاید هم یک ناز سیاسی پیروزمندانه است درجهت مانور زودهنگام در باره ریاست مجلس!
البته این احتمال را هم باید داد که هاشمی از تکرار اتفاقی مثل دوره قبل خبرگان می‌هراسد. چرا که چه بخواهیم چه نه، در ادوار مختلف، جنس کسانی که برای مجلس خبرگان تایید صلاحیت شده و به این مجلس راه می‌یابند تغییر چندانی نمی‌کند. اعضای خبرگان در هر صورت اصولگرا هستند. به‌همین رو هاشمی می‌داند که شاید در صورت کاندیداتوری همزمان خودش و کسانی مثل آیت‌اله جنتی، اعضای مجلس به او پشت کنند و آیت‌اله جنتی را برگزینند. از این رو او می‌خواهد تا به جای خودش کسی از میان اصولگرایان را وارد رقابت با امثال آیت اله جنتی‌ها کند.
هرچه باشد، اگر روی عدم کاندیداتوری رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای خبرگان حساب باز کنیم، مطمئنا سوالاتی در ذهنمان پدیدارمی شوند. سوال‌هایی مثل اینکه انگیزه اصلی هاشمی از کاندیدا نشدن چیست؟ اگر او کاندیدا نشود پس چه کسی می‌تواند جایش را بگیرد؟ و اگر وضع به همین منوال پیش رود می‌توان به آینده امیدواربود؟

او نیازی به ریاست ندارد

"غلامعلی رجایی" مشاور آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن تایید این موضوع که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم ندارد تا کاندیدای ریاست مجلس خبرگان شود به آفتاب یزد گفت:" آیت الله هاشمی با توجه به سابقه و جایگاهش نیازی به کاندیداتوری برای ریاست خبرگان ندارد ضمن اینکه کار او در دانشگاه آزاد و مجمع تشخیص هم بسیار زیاد است. از طرفی با نقشی که هاشمی در کشور دارد مطمئنا وی در جاهایی که باید نقش آفرینی کند، نقش آفرینی خواهد کرد.»
رجایی افزود: «همانطور که در اختیار نداشتن تریبون نمازجمعه تاثیری در مقبولیت هاشمی نگذاشت رئیس نبودن او در خبرگان هم در میزان محبوبیت وی تاثیری ندارد. »
وی ادامه داد:« هاشمی رفسنجانی شرایط فعلی و ترکیب مجلس خبرگان را به گونه ای می‌بیند که بهتر است کاندیدای ریاست خبرگان نشود.»
مشاور هاشمی رفسنجانی درباره این سوال که آیا هاشمی چون می‌داند به دلیل ترکیب مجلس خبرگان، رای نخواهد آورد کاندیدا نمی‌شود؟ گفت:« قاعدتا یکسری ملاحظاتی وجود دارد که او عدم نامزدی اش برای ریاست را ترجیح داده است.»
وی درباره اینکه اگر هاشمی کاندیدا نشود چه کسی از طیف هم اندیشان او بهترین گزینه برای نامزدی ریاست خبرگان خواهد بود؟ گفت: « اول باید منتظر بود تا چه کسانی نامزد ریاست مجلس شوند و پس از آن راجع به اینکه کدام یک برای ریاست بهتر هستند صحبت کرد. آیت الله هاشمی شرایط مجلس این دوره را متفاوت با شرایط گذشته نمی‌بیند.»
وی افزود:« دوره فعلی خبرگان، دوره حساس و حضور شخص هاشمی رفسنجانی لازم است. به یاد داریم در دوره‌ای از خبرگان که ایشان نمی‌خواستند کاندیدای ریاست شوند، بزرگان نظام او را از این کار منع کرده و گفته بودند که وجودش لازم است! بنابراین اگر کشور در شرایط خاصی قرار بگیرد که درآن باید هاشمی به عنوان رئیس خبرگان نقش آفرینی کند او در جایگاهی معادل ریاست خبرگان سخن گفته و اعلام موضع می‌کند.»
رجایی درباره اینکه مردم با رای دادن به هاشمی (به عنوان نفر اول مجلس خبرگان)توقع بیشتری از او داشتند پاسخ داد: «تصمیم خبرگان درباره ریاست، ربطی به رای مردم ندارد.»

هاشمی همچنان دندان روی جگر می‌گذارد

صادق زیباکلام استاد دانشگاه نیز درباره این فرضیه که کاندیدا نشدن هاشمی رفسنجانی ناشی از ترس او از عدم رای‌آوری دوباره اش است؟ گفت:«مسلما هاشمی خوفی از اینکه با مخالفانش
به رقابت بپردازد و شکست بخورد، ندارد. او وقتی بداند شرایط ایجاب می‌کند تا بر موضعش بایستد خیلی محکم خواهدایستاد و به شکست در انتخابات فکر نمی‌کند او هرگز از اینکه برای ریاست خبرگان به فردی چون آیت الله جنتی رقابت را واگذار کند نمی‌ترسد،هاشمی اگر قرار باشد در مقابل آیت‌الله جنتی قرار بگیرد این کار را خواهد کرد حتی اگر به احتمال 99 درصد بداند رای نخواهد آورد.»
وی افزود:« عدم تمایل هاشمی به ریاست، به خاطرآن است که او تا حدی می‌خواهد اصولگرایان تندرو را آرام کند. وی با گفته اخیرش به اصولگرایان تندرو پیام می‌دهد: (شاید من برای ریاست نیامدم پس اینقدر به خاطر رییس نشدن من فعالیت‌های غیرمتعارف از خود نشان ندهید).»
زیباکلام اضافه کرد:«ازطرفی ممکن است هاشمی به این جمع بندی رسیده که در شرایط فعلی اگر یکی از اصولگرایان میانه کاندیدای کرسی ریاست مجلس شود احتمال پیروزی اش می‌رود و افرادی مثل آیت الله هاشمی شاهرودی یا آیت الله امامی کاشانی کسانی هستند که هاشمی رفسنجانی در صورت عدم کاندیداتوری اش آنها را برای ریاست تایید می‌کند.»
وی اضافه کرد: «درواقع هاشمی با نیامدنش به عرصه ریاست، تلاش می‌کند تا شرایط را برای ریاست یک میانه‌رو در مجلس خبرگان فراهم کند.»
زیباکلام درباره این سوال که آیا عدم کاندیداتوری هاشمی برای ریاست پشت کردن به رای مردمی نیست؟ پاسخ داد: «اگر در کشور پیرامون ریاست خبرگان رفراندوم شود مطمئنا هاشمی رفسنجانی با اختلاف بالایی از رقیبش رای خواهد آورد اما ما در دنیای ایده‌آل نیستیم و هاشمی هم در سن 80سالگی به فکر آرمانگرایی نیست. او همچنان دندان روی جگر می‌گذارد و با توجه به واقعیات عمل می‌کند.»
غلامعلی رجایی مشاور هاشمی رفسنجانی در گفتگو با آفتاب یزد:
- همانطور که در اختیار نداشتن تریبون نماز جمعه تاثیری در مقبولیت هاشمی نگذاشت رئیس نبودن او در خبرگان هم در میزان محبوبیت وی تاثیری ندارد
- هاشمی رفسنجانی شرایط فعلی و ترکیب مجلس خبرگان را به گونه ای می‌بیند که بهتر است کاندیدای ریاست خبرگان نشود
صادق زیباکلام استاد دانشگاه در گفتگو با آفتاب یزد:
- هاشمی هرگز از اینکه برای ریاست خبرگان به فردی چون آیت الله جنتی رقابت را واگذار کند نمی‌ترسد، او اگر قرارباشد در مقابل آیت الله جنتی قراربگیرد این کار را خواهد کرد حتی اگر به احتمال 99درصد بداند رای نخواهد آورد
- افرادی مثل آیت الله هاشمی شاهرودی یا آیت الله امامی کاشانی کسانی هستند که هاشمی رفسنجانی در صورت عدم کاندیداتوری اش آنها را برای ریاست تایید می‌کند.
آفتاب یزد

برچسب ها: هاشمی رفسنجانی مجلس خبرگان