کد خبر : ۲۲۲۶۰۹ تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ ساعت ۰۸:۵۶

رئیس بیمارستان گنجویان دزفول:
پذیرش بیمارستان گنجویان سه برابر ظرفیت است/در بخش درمانی، کیفیت و کمیت ارتقا پیدا کرده /من زجرکشیده و سوگوار همین نوع اشتباهات هستم !

بیمارستان گنجویان دزفول یکی مراکز اصلی درمانی در دزفول و شهرهای اطراف است که گاهی از استان‌های دیگر نیز بیمار پذیرش می‌کند. به تازگی خبرهای ناخوشایندی از این بیمارستان منتشر شده که نارضایتی مردم از عملکرد پرسنل درمانی در بعضی بخش‌ها را به دنبال داشته است. به دنبال همین حواشی و نارضایتی‌ها، مصاحبه‌ای داشتیم با دکتر «علی منانی» رئیس این بیمارستان که در ادامه می‌خوانید...

 پذیرش بیمارستان گنجویان سه برابر ظرفیت است/در بخش درمانی، کیفیت و کمیت ارتقا پیدا کرده /من زجرکشیده و سوگوار همین نوع اشتباهات هستم !

بیمارستان بزرگ گنجویان دزفول با مشکلاتی مواجه است که این مساله در روند درمان بیماران تاثیر می‌گذارد. ریشه این مشکلات کجاست؟

من از زمانی که به عنوان مدیر بیمارستان گنجویان شروع به کار کردم؛ یعنی از  14 مهر ماه 95، این بیمارستان مشکلات زیادی داشت که رسیدگی به آنها در دستور کار قرار گرفت. در حوزه بهداشت و درمان نیروهای بسیار خوب و ارزشمندی داریم ولی با 2 مشکل اساسی در این حوزه دست به گریبانیم و آن مشکل نظم و اعتماد به نفس است. یکی دیگر از مسائل، ظرفیت این بیمارستان است. ما ماهانه 17 هزار و 500 بیمار داریم که این آمار سه برابر میزان تعریف شده ما برای پذیرش است. این مرکز درمانی تقریبا به سه استان خدمت رسانی می‌کند که این بخاطر محرومیت و نارسایی‌های پس از جنگ است.

برای حل کمبود ظرفیت و تخت‌های پذیرش چه اقداماتی صورت گرفته است؟

برای رفع این کمبودها پروژه‌های بزرگی آغاز شده که بسیاری از آنها در حال تکمیلند. بیمارستان «تامین اجتماعی» به همت عباس پاپی زاده نماینده دزفول، بیمارستان «یازهرا» به همت دکتر مخبر و دکتر پریدار، بیمارستان خصوصی «حکمت‌درمان» به همت خیران و صندوق قرض الحسنه حضرت ولیعصر (عج) از این جمله هستند. این اقدامات ارتقاء سطح کمی و کیفی درمان را بدنبال خواهد داشت. همچنین بیمارستان گنجویان در حال حاضر 425 تخت بیمارستانی دارد که با پیگیری‌های بعمل آمده مجوز 225 تخت جدید نیز گرفته شده است. در تلاشیم تا زیرساخت‌های لازم برای ارتقای تخت‌های آن به 650 تخت را فراهم کنیم.

از سال گذشته تاکنون چه پیشرفت‌هایی در زمینه ارتقای سطح علمی کادر درمان، کمبود پرسنل و همچنین افزایش امکانات و تجهیزات داخلی بیمارستان صورت گرفته است؟

ارتقای فرآیند آموزش و تامین نیروی انسانی متخصص یکی از برنامه‌های اصلی ما از سال گدشته بوده است. فضای آموزشی و دانشجویی در بیمارستان بخوبی آماده شده و نیروی انسانی متخصص منطقه بطور کامل بکار گرفته شده‌اند. در حوزه جراحی‌ها از دکتر عباسی‌دزفولی استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران دعوت شده و بصورت منظم سمینارها و کلاس‌های آموزشی برای پزشکان در بیمارستان برگزار می‌کند به گونه‌ای که در بخش آموزش نسبت به گذشته رشد صددرصدی داشته‌ایم.

وقتی سطح درمان و خدمات در یک بیمارستان بالا برود میزان مراجعات نیز بیشتر می‌شود. سال گذشته چهار هزار عمل جراحی داشتیم که امسال این عدد به پنج هزار عمل رسیده‌است. این پیشرفت، نتیجه افزایش نیروی متخصص و امکانات درمانی است. علاوه بر این، از نیمه دوم سال 95 آنژیوگرافی فعال شده و از نیمه اول سال 96 جراحی قلب باز نیز صورت می‌پذیرد. مردم استقبال خوبی نسبت به این پیشرفت‌ها داشته‌اند چرا که بسیاری از هزینه‌های انتقال بیمار با جراحی در دزفول از بین می‌رود.

وی ادامه داد: از سال گذشته تاکنون سومین ICU راه اندازی شده و اکنون پیگیر راه اندازی ICU نوزادان و اطفال هستیم. گفتینی است در بخش اطفال و نوزادان پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم. در بخش روماتولوژی نیز تمام کارهای بیمار در بیمارستان انجام می‌شود؛ در این زمینه نیز چهارده نیروی تخصصی جذب کرده‌ایم. بخش اورتوپدی هم دیگر بیمار اعزامی برای استان نداریم و همه جراحی‌ها در دزفول انجام می شود. علاوه بر موارد گفته شده، طرح جدید مراقبت در منزل را هم در دستور کار داریم؛ در این طرح بیمار پس از ترخیص می تواند در منزل مراقبت‌های درمانی را دریافت کند. به طور کلی می‌توان گفت در بخش درمانی، کیفیت و کمیت ارتقا پیدا کرده و کمبود امکانات و تجهیزات در حال جبران است.

برای بهبود وضعیت اقتصاد بیمارستان چه برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد؟

مکانیسم تهیه دارو و تجهیزات در سال جاری تغییر کرده و ابهامات برطرف شده است. همچنین انبارهای پراکنده بیمارستان مجتمع شده و داروخانه‌های بیمارستان تفکیک می‌شوند. در اینباره تنها در داروخانه اتاق عمل، با توجه به افزایش عمل‌ها، نزدیک به 200 میلیون تومان صرفه جویی داشته ایم. توزیع دارو روزانه صورت می‌گیرد و مدیریت مصرف بهینه شده است. در بحث قراردادها و برون سپاری‌ها نیز مشارکت مردم را بالا برده ایم.

صف‌های پذیرش بیمارستان به ویژه در اورژانس شلوغ و پرتراکم است و مردم، بویژه کسانی که بیمار بدحال دارند باید در صف زجرآور پذیرش زمان زیادی را منتظر بمانند. چه برنامه ای برای حل این مشکل دارید؟

اورژانس بیمارستان که دروازه اصلی ورود بیمار است، حدود 800 متر مساحت دارد. مساحت این بخش در آینده‌ای نزدیک با اضافه شدن اورژانس سوانح سوختگی به 2 هزار متر خواهد رسید. اما این بخش با مراجعه‌کننده زیادی مواجه می‌شود که گاهی باعث اختلال عملکرد می‌شود . قطعا خستگی و شلوغی  اورژانس ضریب خطا را بالا می‌برد و این مساله اجتناب ناپذیر است. از طرفی قوانین دست و پا گیر زیادی وجود دارد، و باید مجوزهایی برای سهولت کار مردم اخذ شود. این مساله به ویژه در مورد مسائل مالی بیشتر به چشم می‌آید.

به تازگی خبرهایی درمورد خطاها و اشتباهات پزشکی و درمانی منتشر می‌شود که باعث انتقادهایی از عملکرد درمانی این بیمارستان شده است. چه راه حل و توضیحی دراین باره دارید؟

پاسخگویی به مردم وظیفه ماست. اتفاق و حادثه مکرر رخ می‌دهد و شاید گاهی قابل پیشگیری نباشد. ما بازنگری و بررسی دقیق و جزء به جزء اتفاقات را داریم و هرگاه اتفاقی مثل حوادث هفته‌های گذشته رخ دهد حق و حقوق بیمار را در نظر می‌گیریم. آنچه که مسلم است اینست که بیمارستان نسبت به بیمار تعهد دارد و نجات بیمار را وظیفه خود می‌داند. باید پذیرفت که ضعف در همه جا وجود دارد اما بضاعت ما همین است و باید در تقویت و آموزش نیرو بیشتر از قبل تلاش کنیم. تمام پرسنل از جان و دل مایه می‌گذارند و اندک کسانی نیز هستند که عِرق کمتری نسبت به کار دارند. سعی ما براین است که این ضعف‌ها برطرف شده و اشتباهات فردی به حداقل برسند. سخت در تلاشیم که برای هیچ بیماری حادثه ای پیش نیاید. 
من زجرکشیده و سوگوار همین نوع اشتباهات هستم و حال مصیبت دیدگان را درک میکنم. تمام تلاشم این است تا در حیطه مدیریت من چنین اتفاقات ناگواری نیفتد ولی پیشامد اجتناب ناپذیر است. 

برچسب ها: دکتر علی منانی بیمارستان گنجویان دزفول