کد خبر : ۲۲۰۱۵۸ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۱/۲۳ ساعت ۰۲:۰۸

یک فعال فرهنگی
مسئولان امر از رشد قارچ‌گونه مصرف قلیان‌ در محلهای عمومی جلوگیری کنند

آمارها از افزایش گرایش به مصرف قلیان در جامعه حکایت دارند و تنها در یک دوره پنج‌ساله مصرف قلیان روزانه دو برابر شده است. ۸۰ درصد قلیان‌سراها، حتی از اتحادیه صنفی مربوطه نیز مجوز ندارند. این اظهارنظر روز گذشته یک مقام مسئول در وزارت بهداشت در حالی انجام می‌گیرد که برخورد با توزیع قلیان در قلیان‌سراها و رستوران‌های سنتی داستانی طولانی دارد

 مسئولان امر از رشد قارچ‌گونه مصرف قلیان‌ در محلهای عمومی جلوگیری کنند

به گزارش شبکه خبری دز(دز ان ان)، قلیان‌کشیدن به لحاظ سنتی تا حدی در فرهنگ ما وجود داشته است و مواد نوپدید صنعتی هم نتوانستند از آمار مصرف آن در ایران بکاهند. قلیان مانند سیگار نیست که در همه جای دنیا یافت شود، بلکه شیوع آن در برخی از کشورها بیشتر است. آمارها از افزایش گرایش به مصرف قلیان در جامعه حکایت دارند و تنها در یک دوره پنج‌ساله مصرف قلیان روزانه دو برابر شده است، به نحوی که ۳/۴ درصد مردان و ۳/۲ درصد زنان مصرف‌کننده روزانه قلیان هستند. فارغ از مصرف روزانه قلیان، اگر آمار استفاده تفریحی را هم در نظر بگیریم باید گفت بر اساس آمارها حدود ۴۳ درصد دختران و ۶۴ درصد پسران تجربه مصرف مواد مخدر را دارند. افزایش مصرف قلیان در بین زنان از مواردی بوده است که در سال‌های اخیر هشدارهای جدی درباره آن داده شده است. اما خبری تلخ‌تر از زنانه‌شدن مصرف قلیان هم وجود دارد و آن هنگامی است که دخانیات به سن نوجوانی می‌رسد. پایین آمدن سن مصرف دخانیات از موارد نگران‌کننده‌ای است که می‌تواند مشکلات فراوانی را در حال و آینده جامعه به وجود آورد. چندی پیش، سیاری، معاون وزیر بهداشت گفت: «۵۱ درصد دانش‌آموزان تهرانی قلیان و ۳۱ درصد آنها سیگار می‌کشند. »

مشکلات جورواجور قلیان
هر روز مشکلی جدید در مصرف قلیان، افکار عمومی جامعه را در بهت فرو می‌برد. همین چند ماه قبل بود که مسئولان وزارت بهداشت نسبت به عرضه قلیان‌های یک‌بار مصرف لیوانی در پارک‌ها از سوی دستفروشان هشدار دادند و از نیروی انتظامی خواستند برخوردی جدی با این مشکل بکند. این تنها یکی از هزاران مشکل افزایش گرایش به استفاده از قلیان در جامعه بود. بازشدن پای شیشه به قلیان هم از جمله موارد دیگری بود که نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرد.
حدود شش ماه قبل خسرو صادق نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌طور رسمی وجود مواد مخدر، شیشه و ترکیبات آمفتامین را در توتون قلیان‌ها برای معتاد و وابسته کردن مشتریان این کالا تایید کرد.

مضرات مختلف مصرف قلیان

مصرف قلیان در حالی در جامعه ما افزایشی چندبرابری دارد که مضرات آن بسیار بیشتر از مصرف سیگار هستند، به حدی که گفته می‌شود حجم دود استنشاق‌شده ناشی از یک وعده مصرف قلیان ۱۰ تا ۲۰ برابر مصرف یک نخ سیگار است. مطالعه محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کورنل نیویورک نشان‌می‌دهد که قلیان کشیدن تفریحی هم به ریه‌ها آسیب می‌رساند.
به گفته محققان، در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار، یک جلسه قلیان کشیدن، فرد را در معرض دو تا چهار بار مصرف نیکوتین بیشتر، هفت تا ۱۱ بار مونوکسیدکربن، ۱۰۰ برابر قطران بیشتر، ۱۷ برابر فرمالدئید بیشتر و سه برابر مصرف فنول بیشتر قرار می‌دهد. با استناد به نتایج پژوهش‌های مختلف می‌توان گفت اینکه گفته می‌شود قلیان عامل ۲۲ سرطان است چندان هم دور از انتظار نیست.
در برخی از موارد قلیان پا را از سیگار هم فراتر می‌گذارد و ماجرایی جدید برای خودش خلق می‌کند و همین نگاهی متفاوت به آن را واجب می‌کند. بنابر اعلام مرکز تحقیقات و پیشگیری کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در مطالعاتی که انجام گرفته، ۲۳ درصد سیگاری‌ها حداقل یک‌بار در هفته قلیان مصرف می‌کنند. این رقم در غیر سیگاری‌ها ۲۵ درصد است. این بدین معناست که غیر سیگاری‌ها حتی بیش از سیگاری‌ها در حال مصرف قلیان هستند و به سمت اعتیاد به آن پیش می‌روند.

تاکید بر توقف قلیان‌سراها(قابل توجه مسئولان دزفول!)
روز گذشته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ۸۰ درصد قلیان‌سراها حتی از اتحادیه صنفی مربوطه نیز مجوز ندارند و به‌صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند.
احمد جنیدی تصریح کرد: تعجب می‌کنم چطور اتحادیه‌های صنفی مربوطه اجازه می‌دهند که اینگونه مراکز فعالیت کنند.
او خاطرنشان کرد: قهوه‌خانه‌هایی هستند که قلیان عرضه می‌کنند اما علاوه بر این قهوه‌خانه‌ها، مراکزی به نام قلیان‌سرا شروع به فعالیت کرده‌اند که شهرداری و نیروی انتظامی با همکاری هم باید جلوی فعالیت این مراکز را بگیرند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: این معاونت اقدام به شناسایی برخی از این قلیان‌سراها در تهران کرده و آنها را به تعزیرات و مراجع قضائی معرفی کرده است؛ برخی از این مراکز پلمب و تعطیل و برخی دیگر به جرایم نقدی تا سقف ۹ میلیون تومان محکوم شده‌اند.
به گزارش ایرنا، جنیدی تصریح کرد: با این وجود محل‌های عرضه قلیان مانند قارچ در نقاط مختلف شروع به فعالیت می‌کنند و یک مرکز را که تعطیل می‌کنیم، قلیان‌سرای دیگری در نقطه دیگری از شهر سر بر می‌آورد و فعالیت می‌کند.

مصرف قلیان زیرزمینی نشود
مساله مبارزه جدی با قلیان‌سراها و سایر مراکز عرضه قلیان در سالیان گذشته بارها و بارها مورد تاکید قرار گرفته است.
با وجود تمام محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که در این زمینه مطرح شده‌اند، آنگونه که گفته شد مصرف قلیان در جامعه ایران همچنان با سرعتی باورنکردنی افزایش یافته است.
یک جامعه شناس در گفتگو با روزنامه آرمان با بیان اینکه تجربه ثابت کرده است که برخوردهای سلبی جواب نمی‌دهد، می‌گوید: باید بررسی دقیقی درباره مصرف‌کنندگان قلیان صورت بگیرد تا بتوان فهمید چه کسانی و چرا قلیان مصرف می‌کنند.
وی بستن فضاهای عمومی را راه‌حل درستی نمی‌داند و می‌افزاید: وقتی فضاهای عمومی کشیدن قلیان بسته شوند، مصرف قلیان به فضاهای خصوصی و خانه‌ها راه می‌یابد. او بر لزوم داشتن توجیهی درست در مبارزه با قلیان تاکید می‌کند و می‌گوید: چون در جامعه ما هنوز توجیهی درست برای مبارزه با قلیان وجود ندارد، برخوردها نتیجه‌بخش نیستند و برخوردهای سلبی در این زمینه تنها نتیجه‌ای که می‌دهند تغییر مشکل از شکلی به شکل دیگر است.
وی می افزاید: در صورتی که قلیان‌سراها را بدون توجیه درست جمع کنیم، به مرور زمان مصرف قلیان زیرزمینی می‌شود و کمترین پیامد چنین شرایطی افزایش قیمت قلیان است.
او به کنترل مکان‌های عمومی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: باید در مکان‌های عمومی مصرف قلیان، محدودیت‌هایی گذاشته شود و با رفتارهای ناهنجار در این مکان‌ها برخورد شود، اما برخورد سلبی فقط مشکل را تشدید می‌کند.
وی تاکید می‌کند: قوانین و مقرارتی که نفع عموم را در نظر نگیرد و برای عموم قابل قبول نباشد، تبدیل به فرهنگ و هنجار نمی‌شود. راه‌حل برای اینکه قانون و مقرارت تبدیل به فرهنگ و هنجار شود این است که برای آنها توضیحات لازم داده شود. او می‌گوید: وقتی مقررات تبدیل به فرهنگ شود، خود مردم خود را ملزم به رعایت آن می‌دانند.

استمداد از مسئولین شهرستانی
از فرماندار، دادستان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، اصناف، شهرداری و دیگر مسئولین خصوصا امام جمعه محترم که مسئول شورای فرهنگ عمومی شهر هستند تقاضا می شود این موضوع بسیار مهم که مستقیما با سلامتی مردم و خانواده ها در ارتباط است را به صورت جدی پیگیری کنند .
در آغاز شیوع این اعتیاد تفریحی و بسیار مضر، فقط آقایان بخصوص جوانان استعمال می کردند ولی اکنون به بانوان و کل خانواده تسری پیدا کرده و در جمع های خانوادگی به وفور ملاحظه می شود.
در پارکها و مجامع عومی کمتر جمعی را می بینیم که زغال روی قلیانشان سوسو نمی کند و این یک هشدار به مسئولینی است که اصل سلامتی مردم را فراموش کرده اند و شاید این موضوع جزو اولویتهای اصلی آنها نباشد. ولی باید عرض کنم که قلیان دروازه بزرگی برای اعتیادهای رنگارنگ و پر زرق و برق است و اگر چاره جویی نشود دیگر قابل کنترل نخواهد بود.

تحقیق و گردآوری: روح الله بهشتی فرد

برچسب ها: دزفول روح الله بهشتی فرد مصرف قلیان