کد خبر : ۲۲۲۳۴۳ تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۰۲/۰۸ ساعت ۲۱:۰۳

تحلیل مناظره اول
تیم روحانی - جهانگیری: پیروز قطعی؛ قالیباف: پیروز نسبی؛ رئیسی: خنثی و بازنده

 تیم روحانی - جهانگیری: پیروز قطعی؛  قالیباف: پیروز نسبی؛  رئیسی: خنثی و بازنده

تا پیش از مناظره امروز طبق آخرین نظرسنجی های رسمی، رای اول روحانی، دوم قالیباف و سوم رئیسی است. اما به جهت القای این دیدگاه به بدنه جناح راست که رئیسی کاندید اصلی اصولگرایان است، آرای قالیباف با سرعت قابل توجهی به سبد رای رئیسی میل پیدا کرده است.

بر همین اساس قالیباف در این مناظره  با انتحار سیاسی و حملات متعدد به روحانی و جهانگیری به دنبال جذب مخالفین سیاسی دولت و قشر ضعیف بود تا بتواند خود را تنها رقیب رئیس جمهور فعلی معرفی نماید و از این راه سبد رایش را ترمیم و رئیسی را از میدان به در کند تا با رای نسبتا قابل توجهی حداقل انتخابات را به دور دوم بکشاند. در این مناظره قالیباف توانست به بخش عمده ای از هدف خود دست یابد.

در سوی مقابل تیم روحانی-جهانگیری نیز از میدان به در شدن رئیسی استقبال می کنند چرا که رئیسی با توجه به نظرسنجی ها نشان داده می تواند بخش اعظم سبد رای قالیباف را با تکیه بر تبلیغ تکلیف محوری از آنِ خود کند پس با افزایش آرایش خطری است برای به دور دوم کشاندن انتخابات. در نتیجه آن ها باید به گونه ای رئیسی را در حالت فعلی نگه داشته تا در نهایت با توجه به رای ثابت بدنه جناح راست در جامعه، رای اصولگرایان به طور تقریبا مساوی بین قالیباف و رئیسی تقسیم شده و روحانی با جذب آرای خاکستری پیروز قطعی انتخابات باشد.

لذا تیم روحانی-جهانگیری با هوشمندی خاص، از فضایی که قالیباف در پی ایجاد آن بود نهایت استفاده را برده و بر منازعه قالیباف متمرکز شده و در همان اتمسفر توانستند هم واکنش های قاطعانه به قالیباف بدهند و هم رای های خاکستری در جامعه را برای تمایل به سبد رای خویش تهییج نمایند.

لازم به ذکر است رئیسی در این مناظره قربانی بی تجربگی سیاسی خویش شده و عملا در مقام عنصری خنثی حضور داشت.

سید محسن امامی فر

برچسب ها: مناظره انتخابات ٩٦ سيدمحسن امامي فرد