کد خبر : ۲۲۰۰۶۶ تاریخ خبر: ۱۳۹۴/۱۲/۲۷ ساعت ۰۵:۲۰

غلامعلی رجایی
پیام رفتاری مردم

پیام رفتاری مردم درخبرها آمده بود: درچندهفته گذشته دو مرجع عالیقدرآیات عظام صافی گلپایگانی و محفوظی دامت برکاتهم برای تعظیم منزلت امام و قدرشناسی از بازماندگان پر برکت ایشان بویژه به منزل آیت الله حاج سیدحسن آقای خمینی درقم رفته اند. دو هفته قبل که با آیت الله خمینی جوان…

 پیام رفتاری مردم

درخبرها آمده بود: درچندهفته گذشته دو مرجع عالیقدرآیات عظام صافی گلپایگانی و محفوظی دامت برکاتهم برای تعظیم  منزلت  امام و قدرشناسی از بازماندگان پر برکت ایشان بویژه  به منزل آیت الله حاج سیدحسن آقای خمینی درقم رفته اند.
دو هفته قبل که با آیت الله خمینی جوان برای عیادت مرحوم آیت الله  طبسی در معیت آیت الله هاشمی به مشهد می رفتیم  در پاویون که در این باره سخنی با ایشان گفتم،اظهارداشتند بقیه آقایان  مراجع هم بعضا اعلام کرده اند قصد دارند بیایند.
خدا را براین قدرشناسی وموقعیت شناسی شاگردان امام  که اکنون  برمسند مرجعیت وفتوا  نشسته اند سپاس می گوییم که با حضورخود در منزل نوه امام عملا به قضیه تلخ عدم احراز صلاحیت علمی ایشان توسط شورای نگهبان عکس العمل نشان می دهند. رفتن مراجع به منزل یادگار امام را نباید و نمی توان دست کم گرفت.
نباید از نظر دورداشت درشرایطی که غالبا مراجع کمتر به دیدن علمای هم سن وسال خود می روند، رفتن مرجعی همانند آیت الله العظمی صافی گلپایگانی که سنی بالای نود سال دارند به منزل یادگارامام اهمیت مطلب را آشکار می سازد.
آنچه دراین ماجرا برای حاج سیدحسن آقای خمینی ماند هاله ای از مظلومیت بود وهست که برمحبوبیت ایشان افزودونتیجه آن در رای سلبی مردم آشکارشد.
اینکه مردم  به رییس مجلس خبرگان رای ندهند از زمان تاسیس مجلس خبرگان تاکنون درهیچ دوره ای اتفاق نیفتاده است. واین نیست جز نا رضایتی مردم از عملکرد شورای نگهبان که بعضی از اعضای آن همانند  آقایان  سیدمحمدهاشمی شاهرودی ،محمد یزدی – و سیدمحمدرضا  مدرسی یزدی که درشورا  رای به  عدم احراز صلاحیت علمی حاج سیدحسن آقا داد و از مردم رای منفی گرفت واز راه یابی به خبرگان بازماند ولی به دلیل اشتهارآقایان یزدی ومصباح کمترنامی ازاو دراین میانه برده شد!- عضوخبرگان هستند.
شورای نگهبان که افرادی را  با سن کمتر وسابقه علمی پایین تر بدون امتحان کتبی به انتخابات مجلس خبرگان  راه داد، گمان نکند با پاسخ ندادن به افکارعمومی راجع به چرایی این دوگانگی در روش  احراز یا عدم احراز صلاحیتهای علمی نامزدهای خبرگان می تواند از زیر این بار مسولیت  شانه خالی کند.
مردم را نباید دست کم گرفت. نمی شود به حساب نیاورد.نمی شود ندید.
اگر مردم حس کنند بعضی در مصادر نظام به رای ونظرشان چندان اعتنایی ندارند وپیام رفتارشان این است که آنها دیده نشوند دراین حالت  به میدان می آیند و با رفتارشان کاری می کنندکه دیده شوند.
مردم متفاوت حرف می زنند .گاهی با حضور و رای سلبی و ایجابی مثل انتخابات اخیر وگاهی یا ضعف حضور، همانند آنچه در تشییع جنازه یکی از علمای بزرگ ومحترم تهران که جمعیت کم حاضر درتشییع وی به رغم تبلیغات بی سابقه  صدا وسیما  نسبت به انبوه جمعیت تشییع خواننده ای مثل مرحوم پاشایی  بهت آور بود.
بخاطرداریم درانتخابات شورای شهرتهران که رای بعضی اعضای آن  به بالای یک میلیون وچندصد هزار رای رسید بعضی از اعضای این شورا در انتخابات بعد با رایی کمتر از دویست هزار به این شورا راه یافتند.
هم دین این را به ما می گوید وهم سیره رسول گرامی اسلام و روش امامان معصوم بزرگوار وهم سیره نورانی امام عزیز که باید به رای و نظر وخواست مردم توجه کرد.به همه مردم، نه  فقط مردم مسلمان یا متدین یا حزب اللهی یا معتقد به اصل نظام و…
پیامبر برای هدایت همه مردم آمد نه خواص. قرآن  هم برای هدایت همه مردم- عالمین- نازل شد نه عده ای خاص.
باید پیام  و زبان رفتاری “همه مردم” را شنید و بدان توجه کرد.این رمز بقا یا عدم بقای همه حکومتهاست.

روزنامه شرق
غلامعلی رجایی

برچسب ها: غلامعلی رجایی مجلس خبرگان