کد خبر : ۲۲۲۱۲۷ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۱۱/۲۶ ساعت ۱۵:۴۸

دکتر عصاری:
کنگره بین المللی جندی شاپور سوم و چهارم اسفند ماه برگزار می‌شود/ راه اندازی مرکز تحقیقات جندی شاپور/ دریافت حدود 200 مقاله از سرار دنیا

رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول و دبیر کنگره بین المللی جندی شاپور: تلاش شده تا کنگره بین المللی جندی شاپور در عالی‌ترین سطح و با حضور تعداد زیادی از مقامات و مسئولان ارشد اجرایی کشوری و استانی و مهمانان خارجی برگزار شود.

 کنگره بین المللی جندی شاپور سوم و چهارم اسفند ماه برگزار می‌شود/ راه اندازی مرکز تحقیقات جندی شاپور/ دریافت حدود 200 مقاله از سرار دنیا

به گزارش دز خبر (دز ان ان) دکتر محمدرضا عصاری در نشست خبری که صبح امروز در محل دفتر ریاست دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول برگزار شد؛ در خصوص برگزاری کنگره بین المللی جندی شاپور در دزفول گفت: کنگره بین المللی جندی شاپور که حدود 2 سال و نیم برای آن  برنامه ریزی شده، 3 و 4 اسفند سال جاری در این دانشگاه برگزار می شود.

دبیر کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور ادامه داد: در این کنگره تلاش می شود اذهان مردم و دنیا را به سمت این میراث گرانبها متوجه سازیم. متاسفانه باید گفت دنیا بیش‎تر از ما نسبت به این میراث باستانی حساسیت و توجه دارد در واقع می توان گفت این کنگره نقطه شروع کار ما برای شناسایی و معرفی هر چه بیشتر این منطقه است.

دکتر عصاری در خصوص مهمانان دعوت شده به کنگره گفت: تلاش شده تا کنگره در این 2 روز در عالی‌ترین سطح برگزار شود. افتتاحیه برنامه در روز نخست با حضور دکتر فرهادی وزیر علوم و معاونان فرهنگی ایشان خواهد بود. وزیر بهداشت و معاونانانشان، رییس یونسکو، اعضای کمیته شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای فرهنگستان علوم و آیت الله موسوی جزایری از جمله مهمانان ویژه روز نخست برپایی کنگره هستند. در روز دوم نیز دکتر مخبر رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر ولایتی حضور خواهند داشت. علاوه بر مهمانان داخلی، محققان خارجی نیز که مقالات و پژوهش هایی ارائه داده‌اند در این کنگره شرکت می کنند.

وی ادامه داد: دبیرخانه دائمی جندی شاپور در روز دوم کنگره به دست دکتر ولایتی افتتاح می شود که دستاوردهای علمی جندی شاپور در این دبیرخانه قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، مرکز تحقیقات جندی شاپور در راستای تداوم تولیدات علمی و بازخوانی این میراث گرانبها راه‌اندازی می شود که هیات امنای آن عالی ترین مقامات فرهنگی کشور هستند.

دبیر کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور در خصوص کاوش های باستان شناسی صورت گرفته در منطقه جندی شاپور هم گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی بر اساس نقشه های ارائه شده، کاوش های لازم  برای شناسایی و اطمینان از وجود شهر جندی شاپور را انجام داد. مساحت این منطقه در حدود هزار و 200 هکتار تخمین زده شده که دانشگاه جندی شاپور در صد هکتار میانی آن قرار گرفته است. اما مساله ای که در حال حاضر وجود دارد حفاظت از این منطقه تاریخی است زیرا با بیرون کشیده شدن این شهر از خاک، مسئولیت ما بسیار بیشتر می شود.

دکتر عصاری تاکید کرد: وجود چنین شهر باستانی می تواند یک تحول بزرگ و مهم توریستی فرهنگی برای منطقه به حساب آید.

وی در خصوص موزه جندی شاپور هم گفت: دانشگاه برای راه اندازی موزه جندی شاپور اعلام آمادگی کرده تا آثار کشف شده از منطقه خارج نشوند اما در نهایت این موزه چه در دانشگاه ساخته شود چه در سطح شهرستان، اشیاء پیدا شده از شهرستان خارج نمی شوند.

دکتر کوروش عطاریان جانشین دبیر علمی کنگره جندی شاپور نیز در این نشست خبری به کتاب های چاب شده در خصوص جندی شاپور اشاره کرد و افزود: مراجع مفیدی شامل مقالات و کتب ارزشمند گردآوری شد که از این تعداد هشت کتاب تألیف و ترجمه شده است که در کنگره رونمایی می شود. از شاخص‌ترین این آثار می توان کتاب "آکادمی جندی‌شاپور" از یک فیلسوف آلمانی به نام شوفلر است که برای نخستین‌بار به زبان فارسی ترجمه شده است را نام برد. همچنین از کتاب‌هایی از مؤلفان فرانسوی و ترک و کتاب دکتر ولایتی که به زبان انگلیسی نوشته شده نیز رونمایی می شود.

وی در مورد مقالات ارسال شده نیز گفت: طی 2 فراخوان داده شده در ماه‌های اخیر، حدود 200 مقاله علمی برای ما ارسال شده که بعد از بررسی، تعداد 57 تا از آن ها انتخاب شدند. همچنین 10 سخنران علمی از اساتید دانشگاه‌های تهران و سراسر کشور در این 2 روز به سخنرانی و ارائه مقاله می پردازند.

دکتر کوروش مومنی رییس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول نیز از برپایی نمایشگاه صنایع دستی و آثار فرهنگی دزفول با عنوان "هنر و معماری فراموش شده دزفول" همزمان با روزهای برپایی کنگره بین المللی، در دانشگاه خبر داد و گفت: کپوبافی، نمدمالی، سفالگری، خراطی، جولابافی، گره چینی و آجر، معماری و بافت‌های قدیمی دزفول، جندی شاپور و چغامیش، سازه های آبی، داروهای گیاهی، علوم پزشکی، کتاب ها و نسخ قدیمی علمای دزفول، دزفول و دفاع مقدس و دزفول و دوستی با ملت ها از جمله موضوعاتی هستند که در این نمایشگاه به آن ها پرداخته می شود.

وی همچنین به معرفی برگزیدگان مسابقه طراحی سردر دانشگاه در اختتامیه کنگره هم اشاره کرد و افزود: در فراخوان مسابقه طراحی سردر دانشگاه، بیش از 100 طرح از سراسر کشور ارسال شد که 10 طرح آن ها، برگزیده و توسط هیات داوران انتخاب شدند. این ده طرح در یک غرفه، در روزهای برپایی کنگره به نمایش در خواهند آمد. همچنین به نفرات اول تا سوم جوایزی اهدا خواهد شد.

دکتر محمد ذاکر مشفق، دبیر اجرایی کنگره نیز در پایان به حضور 70 نفر از مسئولان ارشد کشور و 120 نفر از مسئولان ارشد استان اشاره کرد و افزود: تلاش شده است پذیرایی، اسکان و انتقال مهمانان با صرف کم‌ترین هزینه و در بهترین شکل ممکن صورت گیرد.

برچسب ها: کنگره بین المللی جندی شاپور دکتر محمدرضا عصاری