کد خبر : ۲۲۲۶۲۷ تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ ساعت ۱۲:۰۳

زنگ خطری برای بخش بهداشت و درمان دزفول
احتمال توقف طرح تحول سلامت در دزفول به دلیل عدم وصول مطالبات پزشکی دزفول

زمانی بیماران سرطانی با مشکلات و مشقت بسیار و با تحمل هزینه های گزاف در اهواز و تهران شیمی درمانی و رادیو تراپی و جراحی می شدند ولی اکنون رایگاه در مرکز رادیوتراپی و آنکولوژی امام حسن مجتبی درمان می شوند.

 احتمال توقف طرح تحول سلامت در دزفول به دلیل عدم وصول مطالبات پزشکی دزفول

در طول چهار سال گذشته با طرح تحول سلامت خدمات ارزشمندی در حوزه های بهداشت و درمان در تمامی کشور ارائه شده است. دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز قدم‌های بسیار بزرگ و مهمی در بخش‌های زیر ساختی، نیروی انسانی، درمانی و بهداشتی برداشته شده است و این حرکت عظیم همچنان ادامه دارد.

برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر مبنای قانون برنامه پنجم توسعه ، کاملا دقیق و قابل دفاع است که مبانی آن عبارت است از استفاده از اعتبارات 10 درصد هدفمندی یارانه ها، یک درصد ارزش افزوده و بیمه رایگان چهار میلیون و 500 هزار نفر از دهک پایین جامعه که مبنای خدمات نظام تعرفه ای است.
خدمات بر مبنای کدهای تعریف شده توسط وزارت بهداشت ارائه شده و توسط سازمان‌های بیمه، پایه (بیمه سلامت، تامین اجتماعی، نیروهای مسلح وکمیته امداد) خریداری می‌شوند و در بازه زمانی و قانونی (که 60درصد پس از وصول اسناد و 40 درصد پس از رسیدگی نهایی) در بازه زمانی 3 ماهه تشدید می‌شوند.

بر مبنای تعهدات و قرارداد فوق وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، پزشکان، پرستاران، تکنسین و...با یک حرکت جهادی برای تحقق نظام تحول بنیادی سلامت پایبند بوده‌اند اما از طرف مقابل و شرکای طرح تحول سلامت هیچکدام از تعهدات اجرایی نشد!
در این طرح بجای 5/4 میلیون نفر، نزدیک به 11 میلیون نفر تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفته و خدمات رسانی شدند. اما سازمان‌های بیمه گذار با بهانه‌های مختلف از پرداخت حق حقوق و بدهی خود به وزارت بهداشت و حوزه های تحت پوشش آن، (پزشکان، پرستاران، تکنسین‌ها، کارشناسان، آزمایشگاه‌ها، داروخانه ها و...) سر باز زدند.

اکنون در آستانه چهارمین سال اجرای طرح تحول سلامت، تنها افرادی که با تمام فشارها بر عهد خدمت رسانی خود باقی مانده، جامعه پزشکی و پیراپزشکی است.
عدم وصول مطالبات 160 میلیار تومانی دانشگاه علوم پزشکی دزفول عملا حوزه درمان این شهرستان را با مشکل مواجه کرده است به نحوی که طرح تحول سلامت درآستانه تعطیل شدن است! و این یعنی فاجعه در حوزه بهداشت و درمان و دود شدن و به هوا رفتن تمام تلاش‌ها و پیشرفت‌های بی نظیر در دزفول.

خدا نکند شخصی و یا خانواده‌ای گرفتار حادثه و بیماری شود، ولی زمانی نچندان دور بیماران دزفولی برای آنژیوگرافی و استنت قلبی در بیمارستان‌های تهران آواره بودند و با پرداخت پول‌های گزاف و زیرمیزی و هزینه‌های کمرشکن بیمارستانی، مشکل خود را حل می‌کردند. ولی اکنون این مشکلات قلبی و حتی جراحی‌های قلب در بیمارستان گنجویان دزفول با کمترین زمان و هزینه و با تعرفه دولتی انجام می شود.

در گذشته بیماران سرطانی با مشکلات و مشقت بسیار و با تحمل هزینه های هنگفت در اهواز و تهران شیمی‌درمانی، رادیو تراپی و جراحی می‌شدند ولی اکنون رایگان در مرکز رادیوتراپی و آنکولوژی امام حسن مجتبی درمان می‌شوند.

روستاهای دورافتاده و فراموش شده از کمترین خدمات بهداشتی و درمانی محروم بودند اما حالا گستره خدمات دانشگاه پزشکی دزفول از هوا و زمین به مناطق صعب العبور دزفول گسترش پیدا کرده است.

اکنون با نزدیک شدن به افق چشم انداز 1404 و شرایط خاص حوزه سلامت، خطر بزرگی این بخش را تهدید می کند. تعطیلی تمام خدمات گفته شده در صورت عدم وصول مطالبات دانشگاه دور از ذهن نیست.
صبر جامعه پزشکی و پیراپزشکی و حوزه گسترده آن در حال لبریز شدن است و خدای ناکرده این فشارها ممکن است باعث تعطیلی خدمات درمانی با تعرفه دولتی بشود.
قربانی ضربه ناشی از این تعطیلی، مردم و اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر خواهند بود. از امام جمعه، فرماندار، نماینده مردم در مجلس شهرهای دزفول، شوش و گتوند عاجزانه درخواست پیگیری تا حصول نتیجه را دارم.

روح الله بهشتی فرد

برچسب ها: بیمارستان گنجویان دزفول تحول سلامت