کد خبر : ۲۲۰۳۶۱ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۲/۲۱ ساعت ۰۷:۴۴

علی نواصر
تغییر استاندار خوزستان، برکناری یا بازنشستگی!؟

استاندار خوزستان در حالی جای خود را به معاونش داد که گمانه زنی ها در خصوص برکناری یا بازنشستگی مقتدایی همچنان ادامه دارد.

 تغییر استاندار خوزستان، برکناری یا بازنشستگی!؟

۱۶ جابه جایی در سطح فرمانداران، بخشداران و مدیران ستادی استانداری خوزستان از ابتدای هفته جاری تاکنون کافی بود که وزارت کشور وارد عمل شود و حکم بازنشستگی استاندار خوزستان را صادر کند و در کمال بی خبری و بدون اطلاع قبلی با حضور مقیمی معاون وزیر کشور مقتدایی تودیع و معاونش جانشین وی شود.

اصولا بازگشت دوباره مقتدایی به ساختمان ذوزنقه ای شکل استانداری خوزستان همواره با حاشیه همراه بوده است. چه آن روزی که گفت حاضر به پذیرش استانداری و بازگشت به کلاس اول نیست ولی در نهایت استاندار خوزستان شد و چه همین هفته که طوفانی از جابه جایی و تغییرات را در سطح دستگاه های زیر مجموعه خودش به راه انداخت و دامنه اعتراضات را به ساختمان وزارت کشور رساند، اینها نشان می دهد که مقتدایی همیشه خبر ساز بوده است.

همه چالش های مقتدایی در استانداری خوزستان

مرد چالش های تاریخی خوزستان که همیشه با لطیفه های دسته اول، حاضران در جلسات را وادار به قهقهه می کرد و برای آمدن به استانداری خوزستان نیز با اصرار فراوان دولت روحانی مواجه شد، شاید هیچگاه فکر نمی کرد که به صورت شبانه برکنار و مراسم تودیعش برگزار شود.

مصوبه آزادسازی تردد خودروهای پلاک اروند در کل شهرهای خوزستان که بدون عوارض خاصی وارد کشور می شوند و قیمت بسیار مناسبی دارند از چالشی ترین تصمیم های دوران مدیریت مقتدایی در استانداری بود و باعث شد وی هر از چندگاهی با وزارتخانه های صنعت، اقتصاد و کشور و دیوان عدالت اداری در خصوص قانونی بودن یا نبودن مصوبه اختلاف نظر پیدا کند ولی در نهایت وی با قاطعیت از تصمیم خود دفاع کرد.

مقتدایی در همان روزهای اول گفت که یک فرماندار زن را در خوزستان منصوب می کند، هر چند موفق به این کار نشد ولی هشت زن را به عنوان بخشدار معرفی کرد و از همان روزها بود که برخی ساز مخالفت علیه مقتدایی را کوک کردند.

بر اساس تصمیم آن زمان مقتدایی، مریم عیوض زاده بخشدار مرکزی اهواز، سحر احمدی آرپناه بخشدار مرکزی لالی، اعظم شنبدی بخشدار مرکزی هندیجان، بلقیس حسینی بخشدار مرکزی ماهشهر، حمیده آلبوعشیره بخشدار مرکزی خرمشهر، بتول سعیدی زاده بخشدار مرکزی آبادان، لیلا مسحنه بخشدار مرکزی شهرستان شوش و معصومه خنفری بخشدار مرکزی کارون شدند.

جابجایی های گسترده در خوزستان

اما اوج خبر های  حاشیه ای علیه مقتدایی در ابتدای هفته جاری رقم خورد که او در روز شنبه دست به ۶ انتصاب زد. در روز دوم یعنی یکشنبه سه جابه جایی و روز سوم یعنی دوشنبه هم هفت جابه جایی دیگر رقم خورد.

قرار بود امروز و تا پایان هفته نیز این روند تداوم داشته باشد که مخالفت ها علیه تصمیم استاندار خوزستان از گوشه و کنار و حتی از سوی منتخبان که هنوز ردای نمایندگی را به تن نکرده بودند آغاز شد.

از واکنش مقیمی تا تودیع مقتدایی

روز گذشته بود که مقیمی معاون وزیر کشور آب پاکی را روی دست مخالفان ریخت و همه این جابه جایی را حق مسلم مقتدایی دانست. معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه تغییر فرمانداران در خوزستان یک امر عادی است، گفت:  استاندار خوزستان می‌تواند از اختیارات خود در این زمینه استفاده کند.

محمدحسین مقیمی در پاسخ به این سئوال که آیا تغییر استانداران و فرمانداران در دستور کار وزارت کشور قرار دارد، گفت: تغییر استانداران و مدیران همیشه در دستور کار وزارت کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه تا پایان دولت ممکن است تغییر و جابه‌جایی داشته باشیم، در مورد تغییرات در استانداری خوزستان گفت: چند نفر از فرمانداران این استان جابه‌جا شده‌اند، البته تاکنون در این مورد با وزارت کشور صحبتی نشده است، اما استاندار می‌تواند از اختیارات خود در این زمینه استفاده کند.

هنوز چند ساعتی از این مصاحبه مقیمی که آب پاکی را روی دست مخالفان ریخت، نگذشته بود که شبانه به معاون وزیر دستور داده شد که صبح زود به خوزستان سفر کند تا در اقدامی ناگهانی مقتدایی را تودیع و فرج الله خبیر معاون سیاسی وی را به عنوان سرپرست استاندار خوزستان معارفه کند.

به نظر می رسد در این شرایط هیچ اسمی غیر از «برکناری» نمی توان برای اینگونه جابه جایی گذاشت ولی مسئولان وزارت کشور اصرار دارند که جابه جایی مقتدایی را بازنشستگی به درخواست خودش عنوان کنند.

در همان زمانی که استاندار خوزستان پشت درهای بسته در حال تودیع بود، قائم مقام وزیر كشور از موافقت عبدالرضا رحمانی فضلی با بازنشستگی عبدالحسین مقتدایی استاندار خوزستان خبر داد و گفت: فرج الله خبیر معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان تا زمان تعیین استاندار جدید به عنوان سرپرست استانداری منصوب شد.

حسینعلی امیری افزود: بركناری در كار نیست، استاندار خوزستان مدت ها قبل درخواست بازنشستگی كرده بود اما وزیر كشور به دلیل شرایط انتخابات با این موضوع مخالفت كرد که با توجه به اصرار استاندار خوزستان با بازنشستگی وی موافقت و با حكم وزیر كشور به عنوان مشاور وی منصوب شد.

روابط عمومی استانداری خوزستان هم در خبری اعلام کرد که «دکترعبدالحسن مقتدایی در فروردین ماه امسال استعفای خود را تقدیم به وزارت کشور کرده بود که روز گذشته مورد موافقت وزیر کشور قرار گرفت».

به هر حال اینکه جابه جایی در استانداری مهمی مثل خوزستان صرفا یک موافقت با استعفا بوده، قابل تامل است ولی برخی محافل اعلام کرده اند که اختلاف نظر شدید وزارت کشور و مقتدایی بر سر موضوع جابه جایی های گسترده و عقب نشینی نکردن مقتدایی از مواضعش در این خصوص باعث صدور حکم بازنشستگی شبانه استاندار خوزستان شده است تا روند شتابان جابه جایی در سطح زیر مجموعه های استانداری خوزستان متوقف شود.

اکنون خیلی از فرمانداران که منتظر صدور حکم خود برای رفتن به شهرستان های دیگر بوده اند و سمت قبلی خود را از دست داده بودند بلاتکلیف هستند و باید منتظر روزهای آینده باشند که طوفان تغییراتی که مقتدایی آغازگر آن بود آنها را به کدام سمت خواهد برد.

علی نواصر - مهر خوزستان

برچسب ها: علی نواصر استانداری خوزستان استاندار خوزستان عبدالحسین مقتدایی وزارت کشور