کد خبر : ۲۲۲۲۴۷ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۱۲/۲۸ ساعت ۱۴:۰۱

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه دزفول در نشست خبری عنوان کرد:
اجرای طرح آرامش بهاری در بقاع دزفول/ آغاز همکاری حرم سبزقبا با آستان قدس رضوی/ پذیرش 3 موقوفه جدید در سال 9۵

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه دزفول از اجرای طرح آرامش بهاری در بقاع این شهرستان به مناسبت ایام نوروز و آغاز همکاری حرم سبزقبا با آستان قدس رضوی در سال 96 خبرداد.

 اجرای طرح آرامش بهاری در بقاع دزفول/ آغاز همکاری حرم سبزقبا با آستان قدس رضوی/  پذیرش 3 موقوفه جدید در سال 9۵

به گزارش خبرنگار شبکه خبری دز(دز ان ان)، حجت الاسلام مجتبی خمیدی ظهر امروز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل اداره اوقاف دزفول برگزار شد، اظهار کرد: سازمان اوقاف وظيفه مدیریت امامزادگان را برعهده دارد و در تلاش است تا سطح خدمات رسانی خود را در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و رفاهی بقاع متبرک ارتقا دهد.

وی افزود : بنابراین 6 سال است که طرح ملی آرامش بهاری درراستای تبدیل بقاع متبرکه به محیطی فرهنگی در حال اجرا است.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان دزفول بابیان اینکه به مناسبت فرارسيدن ایام نوروز عطرافشانی و غبارروبی بقاع مذهبی دزفول انجام شده، عنوان کرد: تا پیش از لحظه سال تحویل نیز دو برنامه به مناسبت ولادت حضرت فاطمه (س)  و میلاد امام خمینی (ره)  در تمام بقاع شاخص شهرستان انجام می شود.

تشریح ویژه برنامه های نوروزی 

حجت الاسلام خمیدی به تشریح ویژه برنامه های نوروزی اوقاف در 6 بقعه شاخص دزفول پرداخت و گفت: از آنجایی که لحظه تحویل سال 96 اندکی پس از نماز ظهر است بنابراين اجرای پخش زنده اذان ، تلاوت قران ، مداحی و برپایی نماز جماعت در بقاع سبزقبا ، رودبند،محمد بن جعفرطیار، علی مالک و علی شلگهی دزفول انجام خواهد شد. ضمن اینکه در تمامی این بقاع که مقررشده جشن سال تحویل در آنها برگزار شود پس از شروع سال سخنرانی رهبرمعظم انقلاب به مناسبت نوروز نیز از مناره های آنها پخش خواهد شد.

برپایی خیمه های معرفت 

وی بااشاره به استقبال مردم از برپایی خیمه های معرفت در بقاع متبرک دزفول ، افزود: در نوروز 96 بالغ بر 100 مبلغ دینی که 20 نفر آنها از قم خواهند آمد در خیمه های معرفت مستقر در بقاع شهرستان حاضر خواهند شد تا پاسخگوی مردم و زائران باشند.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان دزفول بااشاره به برپایی غرفه های ویژه کودکان و نوجوانان، غرفه های پرسش و پاسخ و عفاف و حجاب در راستای طرح خیمه های معرفت، گفت : مقررشده تا برای نخستین بار در مراکزتفریحی شهرستان از جمله بوستان ساحلی علی کله نیزخیمه های معرفت برپاشوند تا این پوشش فرهنگی صرفامنوط به امامزاده ها نباشد. 

حجت الاسلام خمیدی از برپایی غرفه های فروش محصولات فرهنگی درراستای طرح آرامش بهاری در بقاع سبزقبا و محمدبن جعفر در ایام نوروز خبرداد و افزود: در تمام ایام نوروز درمراکزتفریحی و امامزادگان نماز جماعت ظهر، و مغرب و عشا نیز اقامه خواهد شد.

سال 96 سال آبادانی حرم سبزقبا 

وی در ادامه به تشریح وضعيت حرم سبزقبا پرداخت و گفت: از آنجایی که هدف ما معرفی این حرم مطهر بعنوان چهارمین حرم معنوی در کشوربوده بنابراین نگاه ما به این مکان مقدس نگاه بزرگی است ، بنابراین چون نگاه بزرگ است هزینه های این آستان متبرک نیزبسیارکلان است بگونه ای که صرفا برای خرید یک آبسردکن در سبزقبا اعتباری بالغ بر چندین میلیون تومان نیازاست.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان دزفول با تاکیدبراینکه هزینه ها و نذورات تمام امامزاده ها کاملا برای امورات همان بقعه صرف می شود، توضیح داد: نذورات دریافتی از آستان سبزقبا نیز همواره در سامانه جامع موقوفات کشور ثبت شده و این سامانه نذورات را برای هزینه در 3 حیطه فرهنگی، عمرانی و هزينه های جاری حرم از جمله حقوق خدام ، قبوض آب ، برق و گاز و سایر مواردمصرفی تقسیم بندی می کند.

حجت الاسلام خمیدی هزینه برآوردشده برای اجرای طرح زیباسازی نمای آستان سبزقبا را 200 میلیارد ریال برشمرد و گفت: بنابراین باتوجه به هزینه بربودن مصارف جاری حرم تامین این اعتبار برای طرح های عمرانی حرم بسیار زمانبراست اما قطعا سال 96 سال آبادانی حرم سبزقبا خواهد بود.

آغاز همکاری حرم سبزقبا با آستان قدس رضوی 

وی از آغاز ارتباط و همکاری حرم سبزقبا در زمینه های عمرانی و فرهنگی با آستان قدس رضوی خبرداد و تصریح کرد : باایجاداین ارتباط پیش بینی می شود در سال 96 عملیات عمرانی گنبد و گلدسته های حرم تکمیل شود. 

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان دزفول همچنین ادامه داد: موقوفات حرم سبزقبا یک زمین کشاورزی به وسعت 38 هکتار و یک مرکزخرید تازه تاسیس است که با توجه به آب شور زمین کشاورزی و تازه ساخت بودن مجتمع تجاری درآمدچشمگیری نصیب حرم سبزقبا نمی شود بنابراين نباید انتظارداشت تمامی مشکلات حرم صرفا با همین نذورات برطرف شوند.

حجت الاسلام خمیدی باانتقاداز عدم توجه اساسی به بقاع شهرستان درسالهای گذشته ، افزود: سرویس های بهداشتی حرم سبزقبانیزهمواره مورد اعتراض مردم و زائران بوده که با پیگیری های بعمل آمده در شورای شهر مقررشد تا اداره اوقاف زمینی را در اختیارشهرداری درراستای احداث صدچشمه سرویس بهداشتی قرار دهد که این طرح در سال 96 اجرایی خواهد شد.

اخذ مجوزات طرح جامع بقعه محمد بن جعفر

وی درادامه از محوطه سازی 6 هزار مترمربعی در بقعه علی شلگهی خبرداد و عنوان کرد: طرح جامع بقعه محمدبن جعفرطیار نیز مجوزهای لازم را از اداره میراث فرهنگی اخذکرده و اكنون در مرحله فنداسیون است. 

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان دزفول همچنین اجرای طرح آرامش بهاری ، سوگواره یاس نبوی ، طرح ضیافت الهی در ایام رمضان ، طرح نشاط معنوی در فصل تابستان ، طرح بصیرت عاشورایی در ایام محرم و صفر، رهروان زینبی ، برپایی موکب مستقل اداره اوقاف دزفول در مرز چذابه ، برگزاری مسابقات قرآنی، کمک به هیئت های مذهبی ، برگزاری جشن های تکلیف دخترانه و پسرانه ، استقرار چندین مشاور در حرم، تلاوت قران و اذان توسط قاریان برتر، اجرای ويژه برنامه های ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار و اجرای طرح های هنری را از جمله مهمترین برنامه های این اداره در سال 95 در آستان سبزقبا عنوان کرد.

حجت اسلام خمیدی افزود: البته هرکدام ازطرح های مذکور خود دارای چندین زیرشاخه بوده اند به عنوان مثال در ایام محرم و صفر 60 برنامه در حرم سبزقبا اجراشده است. 

وجود 465 موقوفه در دزفول 

وی دربخش دیگری از صحبت های خود راه افزایش موقوفات در دزفول را همت خیرین و همکاری اصحاب رسانه عنوان کرد و تعداد وقفی های این اداره در سال 95 را 3 مورد برشمرد و گفت: این 3 وقفی شامل یک قطعه زمین 1200 مترمربعی برای ساخت مسجد، یک باب ملک تجاری به وسعت 140 متر و یک باب منزل مسکونی به مساحت 200 مترمربع هستند.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان دزفول تعداد موقوفات این شهرستان را 465 مورد برشمرد و افزود : ازاین میزان ، 434 موقوفه متصرفی و زیرنظر اداره اوقاف دزفول هستند و مابقی غیرمتصرفی بوده که زیرنظر این اداره نیستند.

به گزارش دز ان ان، در شهرستان دزفول 54 بقعه مذهبی وجود دارد.

برچسب ها: حجت الاسلام مجتبی خمیدی اداره اوقاف دزفول