کد خبر : ۲۲۲۴۵۴ تاریخ خبر: ۱۳۹۶/۰۳/۳۱ ساعت ۰۹:۵۹

رئیس میراث فرهنگی دزفول خبر داد:
آغاز فعالیت گشت نامحسوس برای شناسایی عاملین تخریب پل 1700 ساله دزفول

رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول گفت :گشت نامحسوس برای شناسایی عوامل تخریب بخشی از جان پناه پل ساسانی دزفول فعال شده است.

 آغاز فعالیت گشت نامحسوس برای شناسایی عاملین تخریب پل 1700 ساله دزفول

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع گردشگری دزفول گفت: گشت نامحسوس برای شناسایی عوامل تخریب بخشی از جان پناه پل ساسانی دزفول فعال شده است.

مهم ترین اثر تاریخی دزفول با بیش از 17 قرن قدمت، یکی از قدیمی ترین پل های استوار جهان است.

بخشی از دیواره جان پناه پل باستانی دزفول چندی پیش از سوی افرادی تخریب شد.

به گزارش شبکه خبری دز (دز ان ان) حجت اله آریایی نیا در جریان بررسی وضعیت پل 1700 ساله دزفول افزود: افراد متخلف که شناسایی آنها در حال انجام است ضمن تخریب بخش از جان پناه این پل باستانی ، خشت های آنرا به رودخانه دز پرتاب کردند در حالی که هر گونه آسیب رساندن به پل تاریخی ممنوع است.وی با بیان اینکه افراد نادان و ناآگاه دست به تخریب آثار باستانی می زنند گفت: متاسفانه دوربینی جهت ثبت و ضبط این گونه حوادث در پل باستانی دزفول نصب نشده و با توجه به اینکه گشت میراث فرهنگی حدود 15 ساعت به گشت زنی می پردازد و پل از روشنایی مناسبی برخوردار نیست بعضی چنین حوادثی رخ می دهد.

وی گفت:به همین دلیل گشت نامحسوس نیروی انتظامی برای شناسایی افراد متخلف که اقدام به تخریب بخشی از جان پناه پل تاریخی دزفول کرده اند فعال شده است .

پل باستانی دزفول که 2 بخش شرقی و غربی دزفول را به هم وصل می کند در دوران گذشته یکی از راه‌های ارتباطی منطقه جندی شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده، که به دستور شاپور اول پس از پیروزی بر والرین و با بکارگیری اسرای رومی ساخته شده است.

پل ساسانی دزفول در سال 260 میلادی (در حدود 1750 سال پیش) به دستور شاپور اول ساسانی و به دست ده‌ها هزار اسیر رومی بر روی رود دز ساخته شد و به همین دلیل این پل به پل رومی نیز مشهور است.

برچسب ها: پل باستانی دزفول پل قدیم دزفول حجت الله آریایی نیا رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع گردشگری دزفول